Hvilke muligheter har ung gutt?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
I.Iversen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 05/10-2021 19:58

Hei. Har en sønn på 14 år, han har autisme og har en særinteresse for matematikk. Han går i 9. klasse men tar matte 1T på digilær.no. Problemet er at det gir ikke nok utfordringer. Noen gode tips?

Mvh mammaen:)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Hei! Det er dessverre (meg bekjent) litt begrenset hva som finnes av matematikktilbud utenfor skoleverket. Et alternativ kan være å delta i Abelkonkurransen, som er en matematikkonkurranse. I utgangspunktet er denne myntet på VGS-elever, men oppgavene er stort sett ganske tilgjengelig også for yngre elever. De er litt utenfor vanlig skolepensum (uten at det gjør dem noe mindre "ordentlig" matte), så kanskje kan de være morsomme selv om 1T ikke er det. Det er en mange tidligere oppgaver tilgjengelige på linken, så anbefaler å ta en kikk på dem og se om de kunne vært noe. I så fall er det også greit å nevne at første runde i årets konkurranse finner sted om litt under en måned. :)

Andre alternativer kan være å starte å lese mattebøker på egenhånd. Er man interessert kan dette være artig selv om det skjer helt uten tilknytning til skolevesenet. Et alternativ er da å undersøke hva slags bøker som brukes på mattestudier ved universitet og starte å lese gjennom dem på egenhånd (si i så fall gjerne fra om du vil ha boktips), men jeg har hørt en del bra om bøkene fra Art of Problem Solving (uten at jeg har testet dem selv), og disse er nok litt mer rettet mot flink ungdom.

Lykke til! Si gjerne fra om noe var uklart eller du lurer på noe. :)
Svar