Forkurs for ingeniør, fysikk eksamen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Eulers-tall
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/05-2023 15:26

Hei,

Noen her inne som tok eksamen i fysikk for forkurs for ingeniør? Hva synes dere om den? Personlig synes jeg den var vanskeligere enn de fra tidligere år, hvis man sammenligner med skriftlig skoleeksamen før korona. Har noen løsningsforslag på denne?
Forkursstudent
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 31/05-2023 11:31

Etter å gjennomført eksamenssett fra før korona og etter, vil jeg si at årets eksamen var vanskeligere enn tidligere år med skriftlig skoleeksamen. Eksamenen i år var på samme nivå som de som ble gitt under korona med tilgang til alt av hjelpemidler. Jeg hadde forventet at oppgavene var lettere i år.

Jeg også er spent på løsningsforslaget, så dersom noen har fått det, kan de gjerne publisere det her.
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

Kan nokon av dykk gjere vel å legge ut oppgavesettet ? Da kan årets eksamen bli gjenstand for ein diskusjon på dette forumet.
Forkursstudent
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 31/05-2023 11:31

Her er oppgavesettet:
Vedlegg
TFOR0117 1 Fysikk.pdf
(572.27 kiB) Lastet ned 214 ganger
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

Hallo! No er eg tilbake på nett.
Har lese gjennom settet som er fordelt på i alt 8 åtskilde oppgaver. Vil seie at dei fleste oppgavene ligg innafor 2Fy - pensum på vgs, men også eit par tre oppgaver som
er innom 3Fy. Elles er det mitt inntrykk at oppgavene set krav til rekneferdigheit hos eksaminanden , utan at sjølve reknearbeidet treng å ta mykje tid.
Går ut frå at kandidaten har tilgang til kalkulator og gjerne også relevant formelsamling. Dersom rekneferdigheitene er innarbeidd og nødvendige hjelpemiddel på plass ,
burde dette gå greitt.

Prøver meg først på OPPG. 1 som dreiar seg om fritt fall.
a) 1) Farta etter 0.8s ?
Fartslikn. for fritt fall gir: v = g[tex]\cdot[/tex] t = 9.81 m/s[tex]^{2}[/tex] [tex]\cdot[/tex] 0.8 s = 7. 8 m/s

2) Fallstrekninga s = [tex]\frac{1}{2}[/tex] g t[tex]^{2}[/tex] = 0.5[tex]\cdot[/tex] 9.81 [tex]\cdot[/tex] 0.8[tex]^{2}[/tex] m= 3.1 m

b) Tid før E[tex]_{k}[/tex] = 5 J ?

Finn først farta v.

E[tex]_{k}[/tex] ( v ) = 0.5 m v[tex]^{2}[/tex] [tex]\Rightarrow[/tex] v = [tex]\sqrt{(2 E{_{k}}/m)}[/tex] = sqrt ( 2 [tex]\cdot[/tex]5/0.6) m/s = 4.1 m/s

Finne tida t.
Fartsformelen vi brukte i a) gir t = [tex]\frac{v}{g}[/tex] = 4.1/9.8 s = 0.4 s

c) Finne først tida t[tex]_{1}[/tex] på første halvstrekninga s[tex]_{1}[/tex].

Da har vi at
(*) s[tex]_{1}[/tex] = 0.5 g t[tex]_{1}[/tex][tex]^{2}[/tex]
Heile strekninga

( ** ) 2 s[tex]_{1}[/tex] = 0.5 g ( t[tex]_{1}[/tex] + [tex]\bigtriangleup[/tex] t )[tex]^{2}[/tex] ( [tex]\bigtriangleup[/tex] t = 0.5 s )

Ved å kombinere ( * ) og ( ** ) , får vi likninga gt[tex]_{1}[/tex][tex]^{2}[/tex] = 0.5 g ( t[tex]_{1}[/tex] + [tex]\bigtriangleup[/tex] t )[tex]^{2}[/tex]

[tex]\Rightarrow[/tex] ( stryk g, mult. 2 og trekkjer ut kv.rota på begge sider )

[tex]\sqrt{2}[/tex][tex]\cdot[/tex]t[tex]_{1}[/tex] = t[tex]_{1}[/tex] + [tex]\bigtriangleup[/tex]t [tex]\Rightarrow[/tex] t[tex]_{1}[/tex] = [tex]\bigtriangleup[/tex]t/( [tex]\sqrt{2}[/tex] - 1 ) = 1.2 s

Samla falltid: t = t[tex]_{1}[/tex] + [tex]\bigtriangleup[/tex]t = (1.2 + 0.5 ) s = 1.7 s
Eulers-tall
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/05-2023 15:26

Har nå mottatt eksamen og løsningsforslag, legger de ved for interesserte☺️
Vedlegg
Fysikk-eks+mai-23+-+Bokm%C3%A5l.pdf
Eksamen
(228.45 kiB) Lastet ned 134 ganger
Fysikk-mai-23+-+L%C3%B8sningsforslag.pdf
Løsningsforslag
(188.32 kiB) Lastet ned 212 ganger
Eulers-tall
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/05-2023 15:26

Er forresten en feil på denne eksamenen.
På figuren på oppgave 4 står det skrevet en fart, denne er missvisende. Alt som står i oppgaveteksten er rett.
Svar