R2 eller kalkulus?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

ekorn
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 21/11-2006 15:29

Jeg fullførte 3mx i år med toppkarakter, men har et år igjen på videregående. Skal studere matte videre, og må ha noe kos å regne på utenom det jeg finner på nettet mens jeg venter på å få studiekompetanse. Spørsmålet er om jeg skal se litt på hva de nye mattefagene har å tilby (R1 + R2), har hørt at de har en del festlige emner som vi 3mx'ister desverre har gått glipp av :( eller om jeg bare skal hoppe direkte på kalkulus..

Om jeg går for kalkulus, vil jeg da få med meg alt som R-matten omfatter? (hater hull i kunnskapen! Noe som har ført til sterk forakt for hele det norske skolesystem :P ) Fint om noen også kunne listet de største forskjellene mellom 3mx og R2 :)
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

Lærebøkene til R2 kommer vel ikke før våren 08, så det blir vanskelig å få tatt R2 til høsten.
ekorn
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 21/11-2006 15:29

Såpass :P Vel, da blir det nok kalkulus på meg folkens..

Forresten, har R1 noen emner som jeg burde se på som jeg ikke har hatt?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Du kan jo se om du kan begynne på NTNUs Delta-kurs, som er en årsenhet i matematikk som nettkurs.
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

ekorn skrev:Såpass :P Vel, da blir det nok kalkulus på meg folkens..

Forresten, har R1 noen emner som jeg burde se på som jeg ikke har hatt?
Tviler på det, men hva med å se litt på Matematikk X?

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st= ... cid=176254
ekorn
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 21/11-2006 15:29

Matematikk X var ikke noe dumt forslag.. Da kan jo jeg ta en eksamen også :)
ekorn
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 21/11-2006 15:29

Er dette faget nytt i år? Da er det vel ingen som kan anbefalle meg en bok? Har ikke noe særlig til overs for Sinus sine gamle bøker, vet ikke om de nye er blitt bedre. Godt fornøyd med aschehaug sine 3mx-bøker, men deres matematikk x bøker stod det absolutt ingen ting om sett bort i fra pris :P Skeptisk..
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

Ja, faget er nytt i år.

Vet ikke om det hjelper deg noe med å velge bok, men min skole skal enten bruke Cappelens Sinusbøker eller Gyldendals Sigmabøker til høsten i R-matte. Jeg har brukt Sinus 1T dette skoleåret, og er godt fornøyd med dem.
ekorn
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 21/11-2006 15:29

Skal innrømme at jeg kun har vært borti 2mz/3mz bøkene til sinus (damen).. Men jeg liker ikke oppsettet med kun oppgaver på slutten av kapitellet. Liker at aschehoug har egen oppgavebok i tillegg til vanlig bok med oppgaver. For da kan jeg bla i den etter de artige oppgavene som er merket med stjerner, trekanter, utropstegn og andre tegn som varsler at jeg faktisk må tenkte litt.
Doffen
Cayley
Cayley
Innlegg: 57
Registrert: 22/05-2005 22:25

Matematikk X-bøkene til Cappelen vil kun bestå av èn bok, men R1+2, S1+2, 1P og 1T består/vil bestå av to bøker; lærebok + oppgavehefte. Tror neppe du vil finne et Matematikk X-verk bestående av to bøker da det er kun er et tretimersfag.
Landis
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/08-2006 18:02

ekorn skrev:Såpass :P Vel, da blir det nok kalkulus på meg folkens..

Forresten, har R1 noen emner som jeg burde se på som jeg ikke har hatt?
R1 har noe om faktorisering av tredjegradsfunksjoner, polynomdivisjon, etc. Og noe geometri / konstruering og bevistyper. Dette er noe av det nye som ikke er med i 2MX/3MX.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Har hørt at R1 går sterkere ut på vektorer og sannsynlighetsregning, men som man sikkert lærer i 3mx.

Ekorn, går du andreklasse videregående nå?
Jeg trodde R2 bøkene ble gitt ut samtidig med R1 bøkene jeg..
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Fullførte du 3mx med toppkarakter tviler jeg på at det er noe i R1 som du ikke kan lære hjemme, gjerne med litt hjelp fra matematikk.net :)

X er såvidt jeg har forstått det mer for å støtte opp under R1 og gjøre det enklere å forstå stoffet i R1, men som sagt alt er fremdeles ganske ferskt. Har til nå vært borti primtallfaktorisering, men får ikke lekse i faget så vi kan bruke mer tid på R1 :P


Jeg får mine bøker fra skolen, men siden de er på nynorsk er de forsinket. Uansett er det jo ingen 3.kl som går under Kunnskapsløftet, derfor er gjerne ikke R2 bøkene ferdige enda. Så i all fall cappelen hadde ikke noen R2 bøker...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Matte X er ikke støtte til R1, det er fordypning i spesielle emner som ikke er lært på videregående før, som tallteori, imaginære tall og mer.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Jeg går VG2, og nei, X er ikke direkte støtte til R1. Det er mulig å bli trukket ut i muntlig eksamen og man får egen standpunktkarakter. Det jeg mente, var at på min skole, kjøres det i X faget på et litt lavere tempo, slik at vi kan bruke mer krefter på å lære det som noen mener er viktigst, altså R1 pensumet.

Hvis min forrige post var villedende, eller ble oppfattet på feil måte, beklages dette...
Svar