=) skrev:jeg synes de undervuderer elevene betraktelig, vi kunne hatt sinus og cosinus på ungdomsskolen, samt tusen (kanskje litt mye?) andre ting mye tideligere. Det er så utrolig stillestående på grunnskolen, det gjør (synes nå jeg da) at matematikken blir mer uinteressant og kjedelig.
Helt enig. Min mening:
Jeg synes algebra bør inn allerede på barnetrinnet, så løsning av lineære likningssystemer er forstått ved påbegynt ungdomsskole. Areal og volum av mer "kompliserte" figurer likeså - som sirkler, kuler, parallellogram, trapeser.
Så kunne løsning av annengradslikninger og likninger av høyere orden få plass på ungdomsskolen. Her burde vi og få inn polynomdivisjon og faktorteoremer. Trigonometri kunne gjort seg, og jeg mener til og med enkel differensialrekning/integrasjon kunne fått plass mot slutten av ungdomsskolen. (Polynomer, enkle trigonometriske funksjoner, logaritmer). Potenser og logaritmer burde innføres tidlig - og problemløningsverktøy som aritmetiske/geometriske rekker. Og hva med kjeglesnitt?
Elers så synes jeg og enkel fysikk og kjemi burde inn på ungdomsskolen igjen - Newtons lover er helt greie for en 9./10.-klassing å forstå. Og alt det der vil gå fint når trigonometrien er på plass. "On a different note" mener jeg og hybridfaget samfunnsfag bør fjernes til fordel for historie og geografi på ungdomsskoletrinnet. Og hva med valgfag i enkel tallteori/problemløsing?
Er dette å sikte for høyt? Det er vanskelig si slikt i ettertid, men jeg tror jeg hadde syntes mattetimene var mye mindre monotone om dette var på pensum.
Tenk hva videregående kunne by på da på realfagsfronten - introduksjon til lineær algebra, differensiallikninger og hardere kalkulus, introduksjon til abstrakt algebra? - og bruk av kalkulus som problemløsningsverktøy i kjemi og fysikk.
*Drømme*