Hvilken type matte er morsomst?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hvilken type matte liker dere best å regne? Multiplikasjon? Vektorer? Lignigner, grafer og funksjoner? Trigonometri? Integrasjon? Matriser? Det finnes masse, hva liker du best?
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

integrasjon.. uten tvil. funksjonsdrøfting er vel min favoritt, men det som gjør integrasjon så morro for min del, er alle de forskjellige løsningsmetodene som finnes. Integrasjon er kunst!
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

Jeg har ikke lært Integrasjon enda, men har hørt at det skal være gøy og ser fram til det :D
Akkuratt nå er min favoritt utradisjonelle ligninger (problemløsning) Som krever litt mer enn en standard fremgangsmåten. :P
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tallteori var lenge min favoritt, nå vet jeg ikke helt.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

*Host* må jo si at topologi er et ytterst interresant felt..

:P

Jeg må si at vektorer er det morsomste, vektordrøfting og lignende. Jeg synes oppgavene om det er veldig artige og krever annerledes tenkning fra oppgave til oppgave. Integrasjon kommer på en klar andreplass.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Mye å velge mellom...og topologi er faktisk ganske gøy:P

Men holder mine knapper på inverse problemer, funksonalanalyse og partielle differensialligninger
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Det må bli algebra for min del.

Inngår i alt og er utrolig nyttig og spennende
mattematikklover
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 25/09-2007 19:49
Sted: bærum

Så mange spennende valg, og spennende svar!!

Selv må jeg påpeke at "pluss" og "minus" er en storfavoritt! :D Det får virkelig mine små grå til å jobbe hardt......
JUlia
Wedvich
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 20/11-2006 18:54
Sted: Oslo

Trigonometri er en fin ting, bruker det jo til nesten alt som har med fysikk å gjøre. Men jeg må innrømme at det er ikke så verst de gangene vi har sannsynlighetsteori på besøk heller; det er helt overveldende logisk og lett å lære (ooh, bokstavrim).
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Analyse er velt det feltet jeg liker best. Alt som bygger på grenseverdier - derivasjon, integrasjon, differensiallikninger, kontinuitet, asymptotisk analyse, you name it.
Det begynte jeg først å synes var spennende etter at jeg lærte de rigorøse definisjonene på grenseverdier. De gir nemlig en helt ny innsikt enn bare intuisjonen...
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

sEirik skrev:Analyse er velt det feltet jeg liker best. Alt som bygger på grenseverdier - derivasjon, integrasjon, differensiallikninger, kontinuitet, asymptotisk analyse, you name it.
Det begynte jeg først å synes var spennende etter at jeg lærte de rigorøse definisjonene på grenseverdier. De gir nemlig en helt ny innsikt enn bare intuisjonen...
Da kan du glede deg til å lære målteori. Da får du en helt ny forståelse/definisjon av hva det vil si å integrere osv.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Sitter her og vurderer om jeg skal ta kodeteori eller generell topologi til våren hm.. hmm.. Teit at Galoisteorien kræsjer;(
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

ingentingg skrev:Da kan du glede deg til å lære målteori. Da får du en helt ny forståelse/definisjon av hva det vil si å integrere osv.
Jeg klør etter å kikke på det :P Men må vel først bli ferdig med Kalkulus-boka. Lære det grunnleggende først.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Jeg synes forsåvidt gangetabellen er eminent!
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

zell skrev:Jeg synes forsåvidt gangetabellen er eminent!
Ja, man leiker ikke med den... :wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar