Bli lærer, i tillegg til å studere matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cornflake
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 15/05-2007 22:09

Jeg har mest lyst til å studere matematikk etter VGS, mest sannsynlig ved NTNU. Det jeg lurer på er om jeg kan bli lærer ved VGS eller en ungdomsskole ved siden av å bli matematiker? Eller må mann gå lærerhøyskole uansett?
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Sånn jeg har skjønt det er det vanlig å ta et år med pedagogikk (som inkluderer praksis) før man eventuelt tar jobb som lærer.
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Har du vurdert lærerutdanning med master i realfag ved NTNU? Ser ut som om det kan være noe slikt du ønsker deg.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Det kan du.
Med en master i matematikk og tilstrekkelig med emner i fysikk og kjemi får du undervisningskompetanse i alle disse fag, dersom du har ppu- praktisk pedagogisk utdanning. Den tar ett år på fulltid. Jeg tok den mens jeg arbeidet i skolen, da på deltid over to år. Jeg kjenner ikke til lærerutdanningen, men hva realfag angår har den tidvis har et noe frynsete rykte, for å si det litt pent…. Hvordan forholdene er nå vet jeg imidlertid ikke.

Kan absolutt anbefale yrket dersom du i tillegg til å like matematikk også liker mennesker. Hver dag byr på nye utfordringer…;)

Mvh
Kenneth

Ps.
Jeg gikk selv på NTH
Svar