Forbedre meg i matematikk for VGS og Høyskole

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
finansakrobat
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 05/04-2008 01:24

Hei,

Jeg kan først begynne med min historie med matematikk fra barneskolen.
På barneskolen mestret jeg matematikk veldig greit kunne det jeg skulle kunne frem til jeg begynte på ungdomsskolen. Når jeg gikk på ungdomsskolen ble jeg virkelig bare trisst av skolen og matematikk på dette stadiet i livet. På videregående ble det vel egentlig bare værre, men jeg strøk ikke, nesten ufattelig at jeg ikke strøk da jeg ikke løftet et slag.

Jeg gikk ferdig VGS (Medier og Kommunikasjon +IKT) Jeg ble ansatt i bedrift under skolegang og har motatt fagrev i IKT Driftsfag. Dette var lett, når jeg først bestemte meg for å bare kline til. Mye av dette var basic ting jeg ikke kunne, fordi jeg hadde fått andre interreser under min tid som lærling.

Idag har jeg sagt opp jobben, og har søkt på allmennfaglig påbygging.
Jeg vil begynne studere etter allmenn tenker da finans siv øk. - Jeg vet at matematikken er ganske krevende i begge fag, men jeg tror at jeg kan mestre dette om jeg jobber hardt!

Jeg vet jeg er en person som kan bli ****** dyktig i finansverden, derfor er disse to studiefagene perfekt for meg.

Jeg er villig til og ofre mine neste 5-6 år for gode lønnsbetingelser og en jobb jeg kan glede meg noe hinsides til å dra på.

I mine år som IKT lærling og senere fastansatt har jeg tjent penger som jeg begynte investere. Jeg er blitt veldig opptatt med dette og synes det er veldig gøy, og da må man klart ha matematikken i orden iallefall til en viss grad. Følger med på aksjer og børser sektorer: shipping & offshore. 24/7. Nyheter leses før jobb, på jobb, etter jobb..

Jeg har de siste år modnet i hodet siden tiden jeg gikk på skolen og vil derfor skjerpe meg.

Jeg er jækla motivert - Jeg vil mestre matematikken.
Jeg var døllt nære stryke på VGS, kun fordi jeg var umoden og ikke gadd å løfte et slag.

Jeg bruker bli flink i det meste jeg bruker tid på, matematikk er et fag jeg vil mestre nå, jeg er dedikert til å bruke mye tid på dette framfor å sølebort tiden på annet unødvendig tull som f. eks fyll.

Jeg begynner på allmennfaglig påbygging til høsten da er det sannsynligvis 1Y, uten at jeg skal si noe sikkert. Jeg vil jobbe med matematikken nå frem til skolen begynner. Jeg kan fint sette av 5-6 timer ukentlig til matematikk.

Jeg skal freshe opp matematikken fra 8-10 samt få prøvd meg på endel av matematikken som foregår på VGS.

Hvor bør jeg begynne?
Jeg vil spesielt høre fra de menneskene som har vært i en liknende situasjon eller har erfaring med det fra et annet ståsted.

Dette innlegget natt til lørdag forteller vel alt om hvor jeg vil hen ;)

Mvh Finansakrobat
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Du kan sjekke hjemmesidene til de aktuelle lærebøkers forlag. Der pleier det å stå en liste over læremålene.
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Du kan jo se litt på denne linken, og så se på temaer som er aktuelle for VG o.l.

http://sinus.cappelen.no/
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg vet ikke hvilke bøker som brukes på ungdommstrinnet, men du kan jo se gjennom denne siden, til du får tak i en bok.
her er det også oppgavegenerator for forskjellige alderstrinn.
finansakrobat
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 05/04-2008 01:24

Jepp, fant faktisk den linken igår - Skal pløye gjennom dette til skolestart.


Føler meg godt igang allerede :)

Matte er gøy, det jeg vil får jeg til!
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

finansakrobat skrev:det jeg vil får jeg til!
Du vil så definitivt bevise Riemann-hypotesen.
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

1. Det var vel ikke akkurat slik han mente det.
2. Tror du ikke noe av det samme ble sagt til Andrew Wiles? ;)
adastra
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 20/08-2006 22:23
Sted: Rogaland

http://www.matematikk.info/ En fin side med oppgaver fra ungdomsskolen, og utregnet løsningsforslag. Lykke til!
vg 3 - R2
cornflake
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 15/05-2007 22:09

Hei!

Sjekk ut denne siden. Inneholder en hel del forklarende videoer.
http://www.khanacademy.org/videolibrary.jsp
Siden er på engelsk.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Hei! Jeg har kjørt kurs for å hjelpe de som sliter på tilsvarende studier. Min erfaring er at det er noen "mangler" som går igjen, og som derfor gir dem problemer med å skjønne matematikken. Disse tingene er hovedsaklig:

- Kunne reglene for brøkregning.
- Kunne regne med potenser. (Alle varianter og alle regler bør sitte skikkelig.)
- Kunne generelle regnerelger for algebra. (F.eks multiplikasjon/divsjon før addisjon/subtraksjon, parentesregler osv.)
- Kunne løse likninger (Virkelig forstå grunnprinsippene)
- Kunne kjenne igjen de forskjellige funksjonstypene, og ha forståelse for formlene.
- Kunne derivere.

Dersom du har ekstra tid, ville jeg sett på integrasjon.

Her har jeg skrevet opp i prioritert rekkefølge. Dersom disse tingene sitter skikkelig til du begynner med studiene, så tror jeg ikke du vil ha noen problemer. Jeg ville heller brukt mye tid på at denne forsåelsen virkelig skal sitte, enn å hoppe mellom mange ulike temaer.

Edit: Glemte et punkt
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar