Diskusjon - Uendelig

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det er en velkjent fakta at ingen reele tall er større enn uendelig. [tex]R \leq \infty[/tex].
Men, er [tex]\infty + 1 > \infty[/tex]?

Hvorfor/Hvorfor ikke?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Uendelig, [symbol:uendelig] , regnes ikke som å være et tall, men et konsept. Den matematiske betydningen til uendelig er slik den brukes når man beregner grenser for f.eks sekvenser. Når vi sier at n går mot uendelig, mener vi at vi lar den vokse ubegrenset.

Det gir derfor ingen mening å sette [symbol:uendelig] + 1, siden det blir som å si, vi lar x vokse ubegrenset for alltid pluss en.

Tror den forklaringen er akseptabel for matematikere. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg ser ikke på uendelig som et tall i normal forstand, selv om man til tider (visstnok) bruker uendelig i regnestykker og jobber med 2*uendelig etc, så kan vi kanskje stryke uendelig mot uendelig og kommer fram til ett tall. Jeg vet ikke egentlig, jeg har bare blitt det fortalt. Uansett, jeg ser ikke på uendelig som ett tall, men mer som ett slags ukjent. For meg gir ihvertfall uendelig+1 ingen mening :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Uendelig er vel ubegrenset med tall?
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

husker på barneskolen da "uendelig pluss 3" var det største tallet xD
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Altså, om det ikke kom klart nok frem fra min tidligere post. Les om Hilberts Hotell.
Publius
Cayley
Cayley
Innlegg: 50
Registrert: 01/12-2007 21:40

Men, som det står i artikkelen, kan Hilberts paradoks egentlig kun gjelde for matematisk uendelighet. Å bruke det til å vise at uendelighet ikke kan oppstå er tull. Man sier jo at universet er uendelig, men allikevel utvider det seg. Hmmm... Det er ikke alltid lett å skjønne seg på :P
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Man sier at universet er uendelig fordi det ikke går ann å nå enden av det, siden det utvider seg med lysets hastighet, og det ikke går ann å bevege seg fortere enn lyset.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Uendelig er som sagt ikke et tall; det er et konsept med definisjoner, de kan stemme med intuisjonen eller ei, og man kan bruke dette konseptet til å regne med.
I teorien kan man opprette et tallsystem der uendelig er et tall, tror det er blitt gjort også, men i "vanlig" matematikk er ikke uendelig et tall, det er bare et konsept. At en grenseverdi går mot uendelig betyr bare at for alle store tall du kan komme på, f.eks. [tex]10^{100}[/tex], er det mulig å få verdien større enn dette tallet bare ved å bevege seg nært nok inntil det grenseverdien skal grense mot.
Svar