løsning?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
esther
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 24/04-2008 18:58

Noen som vet hvordan jeg skal løse denne oppgaven?

Finn ved regning hvilke verdier av b likningen -2x^2-x+2 = -2x+b har to forskjellige løsninger
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Unngå spørsmål i åpent forum og hold de til riktig nivå. (Ungdomskole og nedover, videregående vg1, vg2 og vg3 eller høgskole og universitet).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

[tex]-2x^{2}+x+2=b[/tex]

Rett meg hvis jeg tar feil; men du vil finne verdier av b hvor x i likningen har to mulige løsninger? I såfall, vil ikke alle andregradslikninger ha to løsninger?
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Niks, alle andregradlikninger har ikke 2 løsninger. Antall løsninger er gitt av verdien til diskriminanten: [tex]b^2-4ac[/tex] i abc-formelen, når ligningen er gitt på formen [tex]ax^2+bx+c[/tex]. Der b ikke er den samme verdien som b gitt i oppgaven.

Husker du f.eks. hva som definerer antall løsninger? Hvis diskriminanten er negativ har ligningen ingen løsning, hvis den er 0 har du én løsning. Hvis positiv har du 2 løsninger. Dermed skal du finne ut:

[tex]b^2-4ac-b_{1}\ge 0 \\ 1^2 - 4 (-2 \cdot 2)-b_{1} \ge 0[/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Svar