Boken ''The curious incident of the dog in the Night- Time''

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

Hei! Har dere lest boken ''The curious incident of the dog in the Night- Time'' som er skrevet av Mark Haddon?
Tenkte det kanskje ville være en god ide å diskutere litt om denne boken og stiller gjerne noen spørsmål til dere som en start. :)

1. Christopher's mor: Hva lærer dere om moren via brevene hun skriver til sønnen? Hvordan tenker du hun forstår Christophers nød?

2. Hva mener dere er temaet i boken?

3. Christophers far: Hvordan synes du forholdet er mellom far og sønn? vil christopher lære å stole på sin far igjen?

håper dette vil bli en fin diskusjon! :)
hilsen Sosso.
kåre31
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 28/04-2008 11:07

En nerd er en person med et snevert interesseområde eller en sær hobby, men som har uvanlig god kunnskap og forståelse på dette området. Ordet brukes også ofte generelt nedsettende om en person som er intelligent eller skoleflink, men som er dårligere utrustet sosialt eller utseendemessig.

Nerd er lånt fra amerikansk og er et forholdsvis nytt begrep i norsk. Det har, særlig blant unge, erstattet begrepet fagidiot og tildels også særing og liknende uttrykk. Mange barn og unge i Norge bruker ordet «nerd» som en lett nedsettende betegnelse på generelt skoleflinke elever (særlig gutter).

Det finnes ingen eksakt definisjon på begrepet nerd, og betydningen har skiftet noe de siste åra. For å dempe den tidligere negative klangen ved ordet, har flere tatt det i bruk som en lett spøkefull, men likevel presis beskrivelse av seg selv.
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

ok hehe, det var en god informtativ tekst. :P Er det noen flere som har lyst til å delta i diskusjonen, og svare på spørsmålene ovenfor?
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

Jeg er bare kommet til s. 100 i boka og jeg mener at det ikke er en *murder mysterium novel* Christopher forteller alt for mye om sine tanker og opplevelser i hverdagen, og han skriver ned alle detaljer han husker og han innrømmer mange ganger at han er annerledes enn andre blant annet fordi han registerer alt han ser og at hjernen hans nesten fungerer som en DVD- spiller. Hva mener dere? Er dette virkelig et morder-mysterium roman?
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Boken har nok "mordet" som fundament for selve handlingsmønsteret, det er utgangspunktet for tematikken.
Allikevel vil jeg si at boken på et viss punkt skifter fokus hvorav mordet blir fullstendig lagt til side. Personlig likte jeg boken litt mindre fra dette punkt.

Jeg foreslår dog at du leser hele boken før du analysere den :wink:
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

og gjør dine egne lekser :P.

Kanskje vi har tatt opp monty hall problemet her?
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

=) skrev:og gjør dine egne lekser :P.

Kanskje vi har tatt opp monty hall problemet her?
Er ikke det tatt opp ca. 10^99 ganger før her på forumet?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

=) skrev:og gjør dine egne lekser :P.

Kanskje vi har tatt opp monty hall problemet her?
Ehh.. du trenger ikke å være *frekk i kjeften* bare fordi jeg spør andre interesserte brukere (som du tydeligvis ikke er) om hva de selv mener om boka. Så da trenger du ikke å delta her.. :wink:
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Vel, de spørsmålene ligner veldig mye på noe en lærer ville gitt en elev. De ligner også veldig på noe en elev ville postet på et forum for å få et kjapt svar, slik at han slapp å gjøre oppgavene selv. :)
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

monty hall problemet dukker opp i boka :P, det var derfor jeg nevnte det.

og spørsmålene har jeg hatt før (in class), det var derfor jeg sa det.

men det var overhodet ikke meninga å være "frekk i kjæften", og jeg får vel beklage =}.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Det er jo et nokså artig konsept, og vet godt at den kommer i boken. Husker godt at jeg faktisk nektet å godta resonnementet :D
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

kan dere si meg hva monty hall problemet er? :S
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Sosso skrev:kan dere si meg hva monty hall problemet er? :S
http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Side 78
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Sosso
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 157
Registrert: 27/02-2007 16:38

aa nå husker jeg det :P
Svar