3 MX på noen uker?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

Hei!

Har havnet her inne etter en del frustrerende alene-sitting med 3MX. Driver og frisker opp matte fra videregående (som jeg avsluttet for 9 år siden) da jeg nå begynner på siv.ing i industriell kjemi og bioteknologi til høsten. Husker ingenting!!

Huff, hva tror dere som også holder på med matte nå i sommereferien- tror dere det her går?


Hva bør jeg legge vekt på? Hvor ligger de store fellene?

Fikk 5'ere og 4'ere i matte på vgs, men må sies at jeg ikke var halvparten så motivert som jeg er nå :) Det er et lite håp, mener jeg. Hva tror dere? Skal jeg droppe siv.ing og heller satse på en master? Da må jeg hive meg på restetorget.
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
Aksiom
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 17/09-2007 21:49

Dersom det er NTNU du skal på tilbys det oppfriskningskurs, dette kombinert med litt selvgjort arbeid i ferien bør vel dekke det meste :)

Ville skaffet meg 3MX (kanskje 2MX og 1MX også?)-bøkene sinus og cosinus og jobber meg gjennom dem.

Er det sikkert noen her som bor i nærheten av deg, evt. noen som kan sende dem... Vet ikke om man får dem i butikken etter kunskapsløftet.

Pensumlista er det sikkert også noen her som kan hjelpe med :)
Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

Har 3 MX pensumboka samt oppgaveboka, OG formelhefte :) Men det er en masse småting som tilhører 2 MX-verdenen som 3MX selvfølgelig tar for gitt at man kan.

Kan ikke begynne å regne ut trigonometrilikninger, uten å kunne likningene godt nok. Og sånn holder jeg på hele tiden. Satt og regnet på rekker og følger og sparing og det der, og fikk feil svar- hvorfor- jo fordi jeg hadde glemt det med logaritme...

Har 3 uker til skolen starter 12. august med Mat 1 Calculus fra første dag. Hvordan skal jeg klare dette når alt jeg skal bygge på er mer eller mindre borte.

"Alle" sier at man ikke får tid til å se seg tilbake til 3mx når man først har begynt på dette mattekurset. Hmmm. :shock:
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Catta80 skrev:Hei!

Har havnet her inne etter en del frustrerende alene-sitting med 3MX. Driver og frisker opp matte fra videregående (som jeg avsluttet for 9 år siden) da jeg nå begynner på siv.ing i industriell kjemi og bioteknologi til høsten. Husker ingenting!!

Huff, hva tror dere som også holder på med matte nå i sommereferien- tror dere det her går?


Hva bør jeg legge vekt på? Hvor ligger de store fellene?

Fikk 5'ere og 4'ere i matte på vgs, men må sies at jeg ikke var halvparten så motivert som jeg er nå :) Det er et lite håp, mener jeg. Hva tror dere? Skal jeg droppe siv.ing og heller satse på en master? Da må jeg hive meg på restetorget.
Hei, Catta!
Nå kan jeg bare snakke for meg selv, og jeg har ikke hatt 2- og 3MX før slik som deg, men for meg ville det bli umulig å gjøre dette på noen få uker.

Jeg brukte i alle fall 2 mnd på å komme skikkelig gjennom pensumet i 2MX. Og dersom du skal friske opp alene, vil jeg anbefale deg å kjøpe en oppgavesamling i tillegg. Da jeg var ferdig med 2MX gikk jeg rett over på 3MX, for meg, ved hjelp av forumet, har det vært en fin overgang. Dog er jo 3MX nesten bare fordypninger av det man lærte i 2MX, så jeg ville nok kjøpt læreværkene for begge fagene om jeg var deg.

1-, 2- og 3MX er jo "fortsettelser" av hverandre, så dersom du husker lite fra det du lærte på videregående, så kan det kanskje bli enda litt vanskeligere å friske opp bare 3MX.

Jeg vet ikke om det er så mange fallgruver.

Beklager at jeg virker "negativ", det er ikke meningen. Du har jo vært igjennom dette før, og det er mulig du tar det lettere enn meg, så jeg ønsker deg lykke til :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Catta80 skrev:Kan ikke begynne å regne ut trigonometrilikninger, uten å kunne likningene godt nok. Og sånn holder jeg på hele tiden. Satt og regnet på rekker og følger og sparing og det der, og fikk feil svar- hvorfor- jo fordi jeg hadde glemt det med logaritme...

Har 3 uker til skolen starter 12. august med Mat 1 Calculus fra første dag. Hvordan skal jeg klare dette når alt jeg skal bygge på er mer eller mindre borte.
Jeg er som sagt ikke ferdig med 3MX enda, men jeg har gjort endel oppgaver i forumet. Her er noen linker:

Rekker 3MX
Trigonometri 3MX
Sannsynlighetsregning 3MX
Periodiske funksjoner 3MX
Integrasjon 3MX

I førsteposten i hver tråd henviser jeg til en egen "spørretråd" for emnet. Kanskje det kan være kjekt for deg.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

..og kjøper matteboka til 2 MX :)

Tror det vil ta et par måneder å komme meg gjennom det her, men mine forventinger er ikke å bli en flinkis men i det hele tatt klare å presnetere meg til første forelesning i matte, sånn at jeg ikke føler meg HEEEELT utenfor.

Skulle gjerne husket litt tidligere at matte tar faktisk tid å bli god på, hadde glemt det.. For det er jo ikke så vanskelig, men når man er i tidsnød så blir det vanskelig. Litt for mye info som skal trykkes inn i hodet på en gang... :)

Heldigvis blir jeg oppvartet med kake og kaffe, så i høst må jeg vel gjennom en god dose trening også.. :lol:
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

Hva er det her med at man ikke finne mattebøkene i bokhandelen etter kunnskapsløftet?? Det høres helt kinesisk ut for meg..
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Catta80 skrev:Hva er det her med at man ikke finne mattebøkene i bokhandelen etter kunnskapsløftet?? Det høres helt kinesisk ut for meg..
Tror ikke du kan ta eksamen i 2MX og 3MX til høsten...jo kanskje 3MX som privatist (hva med 2MX) ?
Nå har kursa bytta navn til hhv R1 og R2. MathNoob kan vel litt om dette.

Uansett har du mattegrunnlag som ligger godt gjemt...stå på
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

@ Janhaa:

Man kan ta 2MX til høsten (siste gang). 3MX kan man ta 2 ganger til, høsten og våren. :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

Heia dere :) No har dere mirsforstått. Jeg hadde full pott med realfag på videregående, men det er 9 år siden jeg gikk ut som russ.

Har jobba som journalist i mellomtida, men har nå kommet inn på siv.ing industriell kjemi og bioteknologi og starter der 12 august.

Poenget er at for å kunne henge med må jeg sette meg inn i all matten igjen- og det å friske opp tar MASSE tid. Dessverre skjønte jeg ikke hvor mye jeg hadde glemt og har nå egentlig 4 uker på å gå gjennom hele 3mx. Sitter og regner og jeg er ikke helt dum, bare en goooood del blank :) Og jeg kan IKKE være blank når forelesningene starter.. :oops:

Så her skal det ikke tas eksamen som privatist nei, her skal vi henge med i svingene te høsten :)
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Å regne seg gjennom en mattebok hjemme tar ihvertfall 100 ganger raskere enn når man gjør det på skolen. Har du nok tid og tålmodighet bør du klare en god del før studiestart.

De ovenfor meg nevnte oppfriskningskurs. Det er antakelig å anbefale.

Også er dette forumet veldig nyttig. Selv om du ikke skriver så mye nødvendigvis, er det ofte veldig lærerikt å lese tråder, osv.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Badeball
Cantor
Cantor
Innlegg: 134
Registrert: 13/06-2008 22:15
Sted: Bergen

Jeg er litt nysgjerrig på hva som får deg til å gå fra journalist til siv.ing. Kan du elaborere litt rundt det eller? :)

Jeg har selv gjort en snuoperasjon fra ferdig utdannet cand.scient. i matematikk til medisinstudiet (hvor jeg skal starte på 5. året til høsten). Men journalist til siv.ing. er jo et par størrelsesordener mer ekstremt! ;)
Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

Ja, den sida her er fantastisk!!!

Masse skryt til alle som deler sin gode matteforståelse med "oss andre" :)
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
Catta80
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 20/07-2008 12:51

Så godt å høre om andre som ser at livet handler om læring:)

Har alltid vært både naturvitenskapelig nerd og kulturinteressert, og har prøvd å balansere det så godt jeg kunne. Men det ble ikke nok nerding :)

Det handler litt også om at jeg har det fantastisk nå som journalist, men om 15 år vil det ikke være utfordrende nok, samt at jeg går med konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke har en jobb som virkelig gagner samfunnet.

Har ikke gitt opp tanken om å være med og "redde verden" :) Og matematikk og kjemi er jo universelle språk - så det handler om informasjonsbehandling på en litt annen måte. Samle inn, bearbeide- produsere. Man trenger ikke ord for å formidle :)

Fryktelig filosofisk nå.. Hehe, okei, tilbake til trigonomotrien!

Ps: Hvorfor medisin? Ble ikke matte nok? Jeg har selv lyst på medisin, men men, da måtte jeg hatt en 6 ekstra poeng.. Æsj.
Tidenes snuoperasjon :) fra journalist til siv.ing...
Badeball
Cantor
Cantor
Innlegg: 134
Registrert: 13/06-2008 22:15
Sted: Bergen

Ja, det er veldig kjekt å ta fatt på et helt nytt studium. Jeg bestemte meg for å starte med medisin fordi jeg var litt lei matematikken da jeg skrev hovedoppgave (egentlig var jeg mest lei fordi jeg valgte et litt kjipt område å skrive oppgave om, og var litt utbrent), og hadde ikke lyst til å fortsette med en doktorgrad i matte. Det var liksom stipendiat eller mattelærer som var mulighetene, så jeg grep sjansen og søkte medisin, selv om jeg bare hadde et rent karaktersnitt på 4.96 fra videregående. Det var heldigvis akkurat nok til å komme inn på medisin (på UiB, kom ikke inn på NTNU hvor jeg studerte matematikk) med max tilleggspoeng. Hadde jeg søkt et år senere hadde jeg ikke kommet inn pga økende krav.

Men nå i det siste har jeg begynt å savne matematikken litt. Så jeg finner meg litt oppgaver på nettet så jeg får brynt meg litt.
Svar