Å søke etter store primtall

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Det er en belønning ute, på $100'000, til den som finner et primtall med minste en million sifre. Samt større premier for ti millioner sifre, og hundre.

Jeg lurer litt på hvordan programvare man bruker til å søke med en bygd opp. Dette handler vel minst like mye om informatikk som matematikk, men jeg tenkte ikke noen ble sure av den grunn. :)

Jeg har lekt litt med ulike algoritmer og programmeringsspråket Java. Der har du en variabel-type som heter long. Den lagrer heltall, og jeg vet at den i alle fall tar tall opp til 10^15.

Poenget mitt er at jeg har 15 sifre. Skal jeg finne et nytt største primtall og vinne premie må jeg ha minste én million sifre.

Hehe. Kanskje jeg skal installere og kjøre GIMPS jeg og. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/GIMPS
Det er bare å starte programmet, så blir du en del av den store jakten. :)
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Æh, OK.

Jeg fant visst ut av det finnes en klasse BigInteger i klassebiblioteket til Java som kan takle dette. :)

Beklager surringen.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Ja lykke til, vanskelig å programmere det. Det skal jeg skrive under på.
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Knuta skrev:Ja lykke til, vanskelig å programmere det. Det skal jeg skrive under på.
Det er bare for å leke seg litt da. :)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Det finnes en liknende oppgave på Project Euler. (ID 7, tror jeg.) Der skal du finne det 10001. primtallet. :) Forskjellen er bare at du kun vinner heder og ære ...
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Med dagens dollarkurs er ikke $100,000 så mye heller. Det finnes nok enklere og raskere måter å skaffe en slik sum på. Jovisst får man æren av å finne primtallet, men med dagens utvikling, så er det ikke lenge før et større primtalle blir funnet, og da går man i glemmeboken igjen. :]

EDIT:
Men det hadde jo vært moro om en nordmann fant det, og enda bedre om personen hadde hatt tilknytning til matematikk.net, hehe :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Emomilol skrev:Det finnes en liknende oppgave på Project Euler. (ID 7, tror jeg.) Der skal du finne det 10001. primtallet. :) Forskjellen er bare at du kun vinner heder og ære ...
Det 10001. primtallet er 104743. :)

Tok ikke et sekund å regne ut engang... :)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

MatteNoob skrev:Med dagens dollarkurs er ikke $100,000 så mye heller. Det finnes nok enklere og raskere måter å skaffe en slik sum på. Jovisst får man æren av å finne primtallet, men med dagens utvikling, så er det ikke lenge før et større primtalle blir funnet, og da går man i glemmeboken igjen. :]

EDIT:
Men det hadde jo vært moro om en nordmann fant det, og enda bedre om personen hadde hatt tilknytning til matematikk.net, hehe :)
Pfft. Hva skjedde med motivasjonen "for en bedre verden og for kunnskapens skyld!"?
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

@ Karl_Erik:
Tar den, innlegget mitt tok farge av min misnøye over dette
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Jaja, nå gir jeg opp dette...

Hvorfor?

Fordi maskina mi ikke engang klarer å spare på så store tall... det går fint med tall med hundre tusen siffre, men når jeg prøver med én million da går det dårlig... og poenget var jo å finne et primtall med over _ti_ millioner siffre. :)

Mulig det hadde gått med et annet språk, eller med en annen klasse enn den BigInteger-klassa som følger med Java...
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Du må gjerne poste kildekoden din. :D
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Vel... det er dette maskina sliter med:

Kode: Velg alt

BigInteger startValue = new BigInteger("10");
startValue = startValue.pow(10000000);
Rett og slett. :)

Klarer ikke opprette så store tall, i alle fall ikke med BigInteger-klassen.
Svar