Favoritt matematikk program

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Hvor god er du i Geogebra fra skala 1 til 6 ?

6
4
14%
5
4
14%
4
8
28%
3
2
7%
2
2
7%
1
9
31%
 
Stemmer totalt: 29
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Vi bruker Mathcad og Geogebra på skolen, er ganske fornøyd med begge :D
Nukleon
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 28/02-2007 13:24

Jeg bruker en del Matlab fordi det er et tungt program som kan kjøre vanskelige opgaver. Til mer vanlig matte bruker jeg Maple. Synes personlig at Maple er veldig enkelt å bruke. Får gjort stort sett alt der uten å måtte pugge formler og skrivemåter slik som man må med matlab.
Er det viktig, kan det også deriveres
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Nukleon skrev:Jeg bruker en del Matlab fordi det er et tungt program som kan kjøre vanskelige opgaver. Til mer vanlig matte bruker jeg Maple. Synes personlig at Maple er veldig enkelt å bruke. Får gjort stort sett alt der uten å måtte pugge formler og skrivemåter slik som man må med matlab.
Maple ? Har aldri hørt det før :shock: Men høres fantastisk ut, skal prøve med engang :D
fiasco
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Du kan jo få maple i matlab hvis du vil.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

=) skrev:Du kan jo få maple i matlab hvis du vil.
haha :D Vil helst holde meg unna matlab, ser skummel ut. Altfor komplisert for min nivå.
fiasco
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Mathlab og mathematica er stort sett det for etthvert bruk under masternivå, og selv da er det ikke nødvendig, når man har hjelpemidler som gnuplot, geogebra og ymse programmeringsspråk man gjerne har lært seg på veien mot en matergrad...
mtc
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 12/10-2008 15:25

er det gratis å bruke/laste ned geogebra og andre slike programmer:?:
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Geogebra er gratis, gå til hjemmesiden deres : http://www.geogebra.org/

Men programmer slik som mathcad må man desverre betale for.
Landis
Cayley
Cayley
Innlegg: 71
Registrert: 05/08-2006 18:02

Til bruk i videregående skole er Graph 4.3 og wxMaxima svært bra gratis program. Svært enkle og brukervennlige, du lærer deg programmene på få minutter, det er grunnen til at jeg liker disse programmene. Oversatt til norsk er de også.

MathCad egner seg ikke for videregående skole, alt for høy brukerterskel, er f.eks. 3 ulike måter å skrive = på.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg har lekt meg litt i mathcad, men det er rimelig avansert i forhold til mitt kompetansenivå i matte.

Tror nok Geogebra er mer i tråd med det jeg kan, og derfor er det også favoritten. :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
pyramide
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/02-2007 18:13

Husker jeg brukte et program som het Graph når jeg skulle lage enkle grafer
til kjemiinnleveringer osv. Det er et ganske enkelt og intuitivt program som tegner grafer i 2D. Muligheter for å lagre grafene som svg-filer. Passer perfekt hvis du skal bruke det sammen med Word e.l. Kom borti det fordi jeg erfarte at det var helt umulig å lage fornuftige grafer i Word.

Sikkert overflødig for de som kan bruke mer avanserte programmer med støtte for scripting osv, men ellers et brukbart program.

http://www.padowan.dk/graph/
HelgeT
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 05/09-2008 20:23
Sted: Voss

noen som vet om et enkelt program der jeg kan tegne vektorer o.l. i 3d. syns matte er vanskelig dersom jeg ikke kan se det fysisk. men dersom jeg kan det er det barnemat. aller helst et program der jeg slipper å lære meg programeringsspråk.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

HelgeT
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 05/09-2008 20:23
Sted: Voss

klarer ikke starte opp programmet, trykker på ikonet, så kommer det et lite bilde opp, så skjer det ingenting..
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

HelgeT skrev:klarer ikke starte opp programmet, trykker på ikonet, så kommer det et lite bilde opp, så skjer det ingenting..
Det er normalt, ettersom du ikke har Java 3D.

Hvis du laster ned Java 3D fra:
http://java.sun.com/javase/technologies/desktop/java3d/

Og starter pcen på nytt vil den garantert fungere!
fiasco
Svar