Matematikk vanskelighetsgrader OSV

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kreativ
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/09-2008 01:52

God kveld,

Jeg har undret litt i det siste på hva som er den vanskeligste matten, jeg lurte på om noen kunne være så snill å sitte opp en liten liste eller gi meg noen pekere den rette veien (linker eller noe lignende)


Det jeg tenker på er:

Ungdomskole matematikk
Vidergående matematikk (R1/R2)

Innledning
Funksjoner og grafiske løsninger
Algebra
Potenser og logaritmer
Geometri
Trigonometri
Matematiske modeller og vekstfart
Derivasjon
Sannsynlighetsregning


Universitetet
Hvilken matte er det her?

Videre, hva er det å "gjøre" / lære?


Mvh,

Kreativ ;) [/i][/u]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hvilken matte er det her?
Jeg tror ingen har helt oversikt over mye rart det eksisterer, men ihvertfall.

Førsteåret på UiO går til Kalkulus og Flervariabel Analyse. Det er mye av det samme som 3MX med integrasjon, derivasjon, og så videre. Men mye mer teoretisk, og en del nye begreper innføres - som f.eks kontiunitet.

Flervariabel analyser er vel... (nå har jeg ennå ikke begynt på det :P ) mye matriser og vektorer, og ellers mye av det samme som Kalkulus, bare i n dimensjoner.

Også er det jo selvsagt mulighet for å velge statistikk, tallteori, differensiallikninger, og så videre, og så videre.

Man snakker gjerne om at differensiallikninger er vanskelige. Selv synes jeg epsilon-delta-bevis er spesielt utfordrende.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Flervariable analyse inneholder (etter det jeg har erfart) Funksjoner av n dimensjoner og deres deriverte. Det innføres også vektorfelt og dobbel- og trippelintegraler.

Andre matematiske universitetsfag er
- Lineær algebra
- Multilineær algebra
- Ikkelineær algebra
- Reell og compleks analyse
- Ikke-euklidsk geometri
- Differensialgeometri
- Gruppeteori (Algebra)


Finnes sikkert flere felt, men der er disse jeg kommer på i farten.
Svar