LaTeX

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Hei...

Akkurat fått lastet ned og installer MacTeX jeg..
Bilde
Det innehold LaTeXit, TeXshop og noe BiBDesk (som jeg ikke helt vet hva går ut på, enda!)

Men når jeg åpner den TeXshop så går jeg på "lagre som" og finner ikke PDF som noe alternativ :(..
Lest en god del om skrivinga men usikker på hva jeg må gjøre om for å få lagret rett i PDF eller i hele tatt for å få slutt dokumentet i PDF...
Noen som vet hva som må endres av innstillinger osv?

Vil bare ha et program jeg kan peise nedover med og få dokumentet ut i PDF og virker som TeXshop er ryddeig og fint. Ikke prøvd så mange andre, men prøvd noen og de hang seg og jeg slet med og få bort faktisk så litt skeptisk til å herje med innstillinger jeg ikke vet hva er siden jeg er fersk :P...

Jeg har mac... :)


Håper på raskt svar =)...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Jeg kan ikke noe om dette programmet, men ofte kan du "printe" til pdf (altså en pdf skriver)
Har du det som et alternativ?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Nå kjenner jeg ikke til Mac, men hos meg med linux så kan jeg med tetex lage pdf med:
latex -output-format=pdf something.tex

Regner ikke med at tetex pakken til mac er så veldig anderledes.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Fått sovet litt men skjønner ikke noe mer =P

under engine står dette:
pdftex --shell-escape --synctex=1

Bilde

Bilde
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Svar