Sivilingeniør

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Kan man søke sivilingeniør utdanning på høyskolen i Oslo som varer ?

Dessuten har jeg lest at man kan ta matematikk og fysikk studie i 3 år før man kan ta de resterende 2 åra som er igjen til å få tittelen sivilingeniør?

Har lyst til å bli sivilingeniør og lurer på om jeg kan studere denne linjen ved hio?

Og hvordan ligger det ann egentlig? Kan jeg studere matematikk og fysikk som tilsvarer sivilingeniørutdanning?


Alle er velkomne til å fortelle om sivilingeniørlinjen.Tenkte på en type jobb hjemmefra, er det mulig? Hva slags arbeidsoppgaver er det da snakk om? Dataoppgaver vil jeg tro, men betyr det at jeg må ta datalinjen da først? Holder det ikke bare med å studere fysikk og matematikk til å få tittelen siviling.?

Jeg har sett og lest litt på nett og håper derfor jeg får mer utfyllende svar her enn henvisning til linker.Så henvisning til linker er også ikke uønskelige.

Setter pris på alle svar jeg kan få.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Blir vel ikke ingeniør engang bare ved å studere matematikk og fysikk? Sivilingeniør er jo mastergrad(5år) som ligger over bachelor graden (3år)

Må jo ha andre fag itillegg for å blir ingeniør og da hvertfall siving vel?

Høres tvilsomt ut, men hvor har du lest det?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Du kan studere matematikk og fysikk i tre år før du søker deg over på siv.ing.studiet. Driver med dette selv :)
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jaok.. blir siving ved MatFys også da?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Jeg gidder ikke å skrive alt mulig som er tilgjengelig på nettet, men noen kjappe svar kan du få:
Kan man søke sivilingeniør utdanning på høyskolen i Oslo som varer ?
HiO har disse tilbudene hos seg. Som du kan se så er det stort sett Bachelorstudium de tilbyr. Vil du bli omtalt som en sivilingeniør etter endte studier så må du, på et eller annet tidspunkt i studiene komme deg opp til Trondheim og NTNU for å ta en Master / påbygging til Master.
Dessuten har jeg lest at man kan ta matematikk og fysikk studie i 3 år før man kan ta de resterende 2 åra som er igjen til å få tittelen sivilingeniør?
Tittelen Sivilingeniør er en tittel en lenger ikke kan få (alle mulige titler som kan deles ut i norge). Men det er slik at folk flest fortsatt omtaler "Master i Teknologi" / "Master of Science" fra NTNU som Sivilingeniør.
Har lyst til å bli sivilingeniør og lurer på om jeg kan studere denne linjen ved hio?
Se det første spørsmålet.
Og hvordan ligger det ann egentlig? Kan jeg studere matematikk og fysikk som tilsvarer sivilingeniørutdanning?
Du kan ta en Bachelor i matematikk/fysikk, og deretter ta påbygging til Master på f.eks NTNU (f.eks FysMat). Det kan også ta påbygging til Master ved andre universiteter også, men jeg tror ingen vil omtale graden din som en Sivilingeniørgrad med mindre du søker deg over på NTNU (selv om graden egentlig ikke brukes lenger). Dette fordi Sivilingeniør før i tiden var en beskyttet tittel som kun ble utstedt fra NTNU, og dermed blir stort sett alle som studerer ved en av de tekniske linjene på NTNU fortsatt omtalt om sivilingeniører, selv om de ikke ender opp tittelen etter endte studier.
Alle er velkomne til å fortelle om sivilingeniørlinjen.Tenkte på en type jobb hjemmefra, er det mulig? Hva slags arbeidsoppgaver er det da snakk om? Dataoppgaver vil jeg tro, men betyr det at jeg må ta datalinjen da først? Holder det ikke bare med å studere fysikk og matematikk til å få tittelen siviling.?
Her har du faktisk bare å lese på disse sidene. Her står alt om hva som kreves, studieforløp, hva slags jobber en kan forvente å få og alt mulige annet. Bare klikk deg inn på den linjen du mener passer for deg og les! Ikke forvent at andre skal gidde å gjøre drittarbeidet for deg, spesielt ikke når all informasjon du spør om er så lett tilgjengelig som den er. ;)
Jeg har sett og lest litt på nett og håper derfor jeg får mer utfyllende svar her enn henvisning til linker.
Jeg har egentlig min tvil om dette, men...
Så henvisning til linker er også ikke uønskelige.
Igjen, ikke forvent at andre skal gidde å gjøre alt for deg. Med den holdningen kommer du ikke langt.
Sist redigert av drgz den 17/01-2009 20:30, redigert 1 gang totalt.
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

meCarnival skrev:Jaok.. blir siving ved MatFys også da?
Nå skjønner ikke ikke helt hva du mener med MatFys, men mange fysikkstudier er bygget opp ganske likt teknolgoistudiene (bortsett fra de små fagene med juss, organisasjonsteori osv) så det ikke er noen sak å søke overgang etter 3 år

Edit: Tror claudeshannon svarte på det meste her...:)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Mari89 skrev:
meCarnival skrev:Jaok.. blir siving ved MatFys også da?
Nå skjønner ikke ikke helt hva du mener med MatFys, men mange fysikkstudier er bygget opp ganske likt teknolgoistudiene (bortsett fra de små fagene med juss, organisasjonsteori osv) så det ikke er noen sak å søke overgang etter 3 år
å bytte studieretning mellom de tekniske linjene er noe en kan gjøre nesten uansett hva, men i enkelte tilfeller vil jeg tro det blir frarådet hvis det er slik at de to retningene en bytter mellom er ganske forskjellige slik at det blir mange fag en må ta fordi de er obligatoriske på den ene retningen og ikke den andre. jeg vil f.eks tro at en fra data.tek ikke vil ha en like lett overgang til f.eks fysmat som omvendt, men her tror jeg man heller bør snakke med en studieveileder på ntnu i stedet for å basere seg på synsingen min ;)
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Helt enig :)
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hvor mange 5-ere og 6-ere bør man ha for å komme inn på NTNU?
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

lodve skrev:Hvor mange 5-ere og 6-ere bør man ha for å komme inn på NTNU?
det varierer mellom de ulike studieretningene. du kan jo se på ntnu.no hva opptaket for fjoråret var (pleier som regel å stå på sidene for de ulike studieretningene).
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Keen på Indøk når jeg er ferdig etter tre år her... :D Så blir å jobbe på nå fremover...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

lodve skrev:Hvor mange 5-ere og 6-ere bør man ha for å komme inn på NTNU?
Hvorfor NTNU? Internasjonalt sett har UiO bedre rykte (tenker på rankinglister). UiO har i tillegg flere emner.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

FredrikM skrev:
lodve skrev:Hvor mange 5-ere og 6-ere bør man ha for å komme inn på NTNU?
Hvorfor NTNU? Internasjonalt sett har UiO bedre rykte (tenker på rankinglister). UiO har i tillegg flere emner.
Har det noe å si om man ønsker å få jobb i Norge som de fleste gjør? UIO har ikke flere emner. De har rundt 80 emner innenfor matematikk og statistikk. mekanikk er fjernet. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/ NTNU har noe av det samme.

Ren matte
http://www.ntnu.no/portal/page/portal/n ... Statistikk

Statistikk
http://www.ntnu.no/portal/page/portal/n ... Matematikk

Hvis du ønsker jobb i utlandet er det ikke noe vits å studere i Norge. Om du vil ha det billig burde du studere i Sverige eller Danmark (mye mer kjente universiteter) og dereter ta masteren i det landet du ønsker å jobbe i.
akihc
Descartes
Descartes
Innlegg: 443
Registrert: 22/10-2008 18:09

Takk for gode tips og råd. Setter pris. :]
Svar