Matematikk X?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fiskemannen
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 20/10-2008 16:25
Sted: Oslo

Hei. Jeg vurderer å ta matte x i anledningen ved at jeg også skal ta R1 neste år. T-matten går veldig fint, og har ingen vanskeligheter.

Så jeg lurer på: Er det lurt av meg å/burde jeg ta x-matte til neste år? Liker godt å gjøre matte, og jeg har lyst til å ta det. Er det noen som har erfaring om det er vanskelig?

Må også legge til at jeg ønsker litt større utfordringer.

Takker for svar
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Bare kjør på du, matematikk X er ikke noe vanskligere - nødvendigvis. Bare litt anderledes. Lett innføring i tallteori, komplekse tall og sannsynsynlighetsregning.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ja, bare ta det! Jeg var i omtrent samme situasjon som deg i fjor, og i år har jeg X. Angrer IKKE et sekund! :D

Her er halvdagsprøven vi hadde for en uke siden, så du kan se hva du vil komme borti i løpet av ditt første halve år:
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=21520

Forøvrig er jeg ikke enig med Janhaa i at det ikke er vanskeligere. Det er nemlig en hel del vanskeligere enn R1. R1 er jo rett frem plankekjøring, mens du sikkert vil få noen utfordringer med X-matten, selv om det ikke nødvendigvis gjør det veldig vanskelig. :-)

Lykke til
Stone
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 180
Registrert: 12/02-2008 16:14

Om du er interessert i matematikk, så burde du ta det!
Jeg hadde ikke dette tilbudet, og syns det var dumt.
Kjør på!
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Min erfaring med matte-x var som janhaa sier, ikke vanskeligere men annerledes. Men hvis du har sett en del på matte fra før så vil nok R1 virke mye lettere da.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Slik jeg så det var det enklere(og mer interessant i mine øyne) å ta X-faget enn et 4. programfag...
fiskemannen
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 20/10-2008 16:25
Sted: Oslo

Bare lurer på en ting til. Får man bruk for sånn matte ved siv.ing.-studier ved NTNU, eller går det fint med bare R2?
R1
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

fishyboy skrev: Bare lurer på en ting til. Får man bruk for sånn matte ved siv.ing.-studier ved NTNU, eller går det fint med bare R2?
R2 duger. :)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

fiskemannen skrev:Bare lurer på en ting til. Får man bruk for sånn matte ved siv.ing.-studier ved NTNU, eller går det fint med bare R2?
r1+r2 bør holde lenge, men gjør sikkert ingenting å kunne litt om komplekse tall osv på forhånd (selv om det er noe av det mer banale man lærer her oppe i mine øyne) ;)
Svar