Hva er beste statistikkbok?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Traxior
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/10-2008 18:50

Altså, jeg forsøker å lære meg statistikk uten å følge forelesninger pga. at jeg har kommet litt skjevt ut og er for langt etter hva de gjør på forelesningene. Sitter med Innføring i sannsynlighetsregning og statistikk av Per Christian Hagen og irriterer meg grønn over at endel av oppgavene ikke er tatt for seg i boka overhodet. Dermed leter jeg etter andre alternativer

Så hva er beste boka for selvstudie i statistikk på høyskole?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Om det er "sannsynlighetsregning og statistikk), noe a la http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... K1100/v09/ ved UiO, er læreboken vi bruker temmelig god:

Jay L. Devore & Kenneth N. Berk: Modern Mathematical Statistics with Applications, 2007. Duxbury. ISBN: 0-495-11860-5.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Må si det samme som Fredrik, men boken er på engelsk, noe jeg tror mange bøker vil være, men bør vell likevell nevnes i tilfelle det er et problem. Ellers er fasitten forholdsvis bra, med bra løsninger der det er svar(bare svar på halvparten av oppgavene, men det er nok).
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Skal man studere realfag, er det vanskelig å leve lenge uten engelsk.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Traxior
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/10-2008 18:50

Jeg studerer ikke realfag, jeg studerer Innovasjon og Entreprenørskap. Men engelsk fungerer alikevel det. Dog, jeg klarer ikke å finne denne boka ved noen nettbutikk i Norge (uten at det er laaaaaang leveringstid). Men det er dette kurset jeg har. http://www.hit.no/nxcnor/content/view/f ... 2/language
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Traxior
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/10-2008 18:50

Hjertelig, og prisen var ikke så forferdelig som den var på amazon heller.
Svar