*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

krje1980 skrev:
Nå i vår er det kun MAT230 (Ikke-lineære differensiallikninger) som står på programmet. Tror det kan bli et artig fag, men faget er ganske "reformert" siden sist det gikk med ny pensumbok, ny emnebeskrivelse og ny foreleser. Av erfaring er ikke dette alltid positivt.
Ser ut som det emnet ligner endel på ntnu-emnet Differensialligninger og dynamiske systemer.( http://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4165 ). Et ganske greit og morsomt emne. Er vel også litt overlapp med ikke-lineær dynamikk (som jeg vil anbefale for de som går på ntnu). http://www.ntnu.no/studier/emner/TFY4305

Har selv tatt begge emnene og koste meg med begge:)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

plutarco skrev: Ser ut som det emnet ligner endel på ntnu-emnet Differensialligninger og dynamiske systemer.( http://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4165 ). Et ganske greit og morsomt emne. Er vel også litt overlapp med ikke-lineær dynamikk (som jeg vil anbefale for de som går på ntnu). http://www.ntnu.no/studier/emner/TFY4305

Har selv tatt begge emnene og koste meg med begge:)

Ja, synes faget ser spennende ut. Liker jo diff.likninger :). Men i og med at faget er endret en del på, betyr det at en del av det pensumet som før var del av faget nå er gått ut - bl.a. en del stoff om numeriske løsninger av diff.ligninger, samt Laplace transformasjoner. Føler liksom derfor at jeg har litt "hull" i bakgrunnen ettersom jeg enda ikke har lært om dette - særlig Laplace transformasjoner har jeg forstått er viktig, men nå er det altså, så vidt jeg vet, ikke et eneste fag ved UiB hvor dette dekkes. Litt rart.

Grunnen til at det også ikke alltid er positivt med reformerte fag og ny foreleser er at foreleser ikke har erfaringer fra tidligere år å hente fra. Man lærer jo av sine feil, og første gang man har et fag gjør man jo som regel de fleste feilene :). Fag er ofte litt mer rotete første gang de går.

Og sist, men ikke minst, så vil jeg ikke ha tidligere eksamensoppgaver i faget å jobbe med.

Men skal ikke være for negativ heller. Som sagt så synes jeg faget ser veldig spennende ut :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tror ikke du trenger å kunne noe om Laplacetransformasjoner, ihvertfall var dette ikke noe man brukte i ntnu-emnet. Faktisk har jeg ikke brukt Laplace siden jeg tok matte 4k, og det er endel år siden nå.

Diff.dyn handler ikke så mye om å løse diff.ligninger eksplisitt, men mer om å analysere diff.ligningssystemer i faseplanet, klassifikasjon av likevektspunkter, linearisering, indeksteori, stabilitet etc. Mye kvalitativt
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

OK. Ja, det er det inntrykket jeg har fått av faget og. Vi hadde litt om dette også i faget MAT131 - Differensialligninger 1, hvor vi så på faseplanet, likevektspunkter, etc. Særlig ble det fokusert på enkle modeller av dyrebestander hvor man ser på utviklingen av f.eks. et predator-prey system over tid. Dette var spennende og interessant stoff, så jeg ser frem til å gå litt mer i dybden på det :)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

plutarco skrev:Ser ut som det emnet ligner endel på ntnu-emnet Differensialligninger og dynamiske systemer.( http://www.ntnu.no/studier/emner/TMA4165 ). Et ganske greit og morsomt emne. Er vel også litt overlapp med ikke-lineær dynamikk (som jeg vil anbefale for de som går på ntnu). http://www.ntnu.no/studier/emner/TFY4305

Har selv tatt begge emnene og koste meg med begge:)
Er det lurt å ha tatt Diff.dyn. før ikkelineær dynamikk?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

espen180 skrev:A i mekanisk fysikk, bølgefysikk, matte 4K, ITGK og japansk. Kunne ikke gått bedre. Nå skal det sies at jeg hadde forkunnskaper i de fleste av disse...
er vel en stund siden du var elev espen...som det står i profilen din

:wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Janhaa skrev:er vel en stund siden du var elev espen...som det står i profilen din

:wink:
Dette må være første gang på 4 år at jeg har endret profilen min... :roll:
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

espen180 skrev:
Janhaa skrev:er vel en stund siden du var elev espen...som det står i profilen din
:wink:
Dette må være første gang på 4 år at jeg har endret profilen min... :roll:
uansett,
grattis med supert resultat...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

espen180 skrev:
plutarco skrev:
Er det lurt å ha tatt Diff.dyn. før ikkelineær dynamikk?
Det går fint an å ta ikkelineær dynamikk uten diffdyn. Fokuset i ikkelineær dynamikk er nok noe annerledes enn i diffdyn, og dersom det er slik det var tidligere er det et kompendium som omhandler det spennende emnet om solitoner, som det ikke er noe av i diffdyn. http://en.wikipedia.org/wiki/Soliton
Sist redigert av Gustav den 19/01-2012 18:14, redigert 1 gang totalt.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

plutarco - ser nå at pensumboken vi skal bruke er den samme som brukes i kurset ved NTNU som du linket til.

Det er derfor betryggende at du har tatt kurset allerede og at det er samme pensumbok som brukes. Da vet jeg nemlig at jeg alltids kan henvende meg til deg dersom jeg står fast :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

krje1980 skrev:plutarco - ser nå at pensumboken vi skal bruke er den samme som brukes i kurset ved NTNU som du linket til.

Det er derfor betryggende at du har tatt kurset allerede og at det er samme pensumbok som brukes. Da vet jeg nemlig at jeg alltids kan henvende meg til deg dersom jeg står fast :)
Jordan & Smith? Veldig grei bok, nesten så jeg vil kalle den lettlest, i matematisk sammenheng. Veldig pedagogisk og logisk lagt opp, og det er jo innen sjangeren anvendt matematikk. Sannsynligvis vil du oppleve dette emnet som lettere enn reell analyse (teoretisk). Det er langt færre og enklere bevis (på dette nivået). (Det betyr jo selvsagt ikke at man ikke må jobbe endel med faget for å mestre det;) Nå kan det vel også hende at uib-versjonen er litt mer heftig i forhold til rigorøsitet og innhold, siden det er 10sp kontra 7.5 på ntnu.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Det stemmer at vi skal bruke Jordan & Smith. Godt å høre at det er en grei bok å jobbe med :). Skal bli fint å få et lite pusterom etter Rudin. Nå er det jo anvendt matematikk jeg sikter meg inn på uansett, så tror jeg skal trives godt med faget. Likevel er jeg glad for at jeg tok reell analyse - jeg har fått en mye bedre forståelse for bevisføring og teorien bak mye av kalkulusen. Og på et senere tidspunkt har jeg tenkt å ta funksjonalanalyse, og da tror jeg det vil komme godt med at jeg har reell analyse i bagasjen.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6863
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev:Neb = neb
drgz=claude
jaffe=Vektormannen
Wingeer=Wingeer
Janhaa=janhaa
barkebrød=svinepelz
Hvilket forum er det snakk om her? =)
Bilde
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Aleks855 skrev:
Nebuchadnezzar skrev:Neb = neb
drgz=claude
jaffe=Vektormannen
Wingeer=Wingeer
Janhaa=janhaa
barkebrød=svinepelz
Hvilket forum er det snakk om her? =)
Samme lurte jeg på, er med på 4 forskjellige forum utenom dette, og kunne ikke huske å ha sett alle disse navnene, grunnen er at jeg bare har tenkt på å lage meg bruker på diskusjon.no men aldri har gjort det...
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Svar