Matematikknivået i Norge

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

0403
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 26/11-2006 16:58
Sted: SN

Vi hadde oslo prøve i matte for en stund til bake. Før selve prøven fikk vi fjor årets oslo prøve slik at vi fikk øvd litt. Og den prøven virket veldig enkelt. Derimot den prøven vi fikk var vanskeligere. Lærerene våre fortalte i etterkant at prøvene skal bli vanskeligere fra hverrt år fordi kravene blir høyere.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Fordi kompentansen til norske elever går opp generelt eller at ettersom dere (ditt kull) blir eldre og bør forstå mer?

Osloprøven? Noen som har lyst å utdype en stakarslig nordlening i hva det er? (bor i oslo, dog)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Jo, Osloprøve er en prøve alle elever har i Oslo. Jeg hadde for eksempel en osloprøve i matematikk i 8.klasse, og da hadde alle andre 8.klassinger i oslo den samme prøven. Man pleier å ha det samme dag i hele Oslo. Så er det vanligvis slik at ved å se på resultatene for de forskjellige skolene, ser de hvor langt elevene har kommet på de ulike skolene.
Hensikten med denne prøven er å sjekke om skolene lærer det som står i pensumet blant annet. Men så er det jo viktig å se hvilke skoler som er "blant de beste". Man har som oftest osloprøve i basisfagene: matematikk, naturfag, norsk og engelsk.
Så det er det egentlig osloprøver er. :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Genius-Boy skrev:Jo, Osloprøve er en prøve alle elever har i Oslo. Jeg hadde for eksempel en osloprøve i matematikk i 8.klasse, og da hadde alle andre 8.klassinger i oslo den samme prøven. Man pleier å ha det samme dag i hele Oslo. Så er det vanligvis slik at ved å se på resultatene for de forskjellige skolene, ser de hvor langt elevene har kommet på de ulike skolene.
Hensikten med denne prøven er å sjekke om skolene lærer det som står i pensumet blant annet. Men så er det jo viktig å se hvilke skoler som er "blant de beste". Man har som oftest osloprøve i basisfagene: matematikk, naturfag, norsk og engelsk.
Så det er det egentlig osloprøver er. :wink:
Ja skjønner. Er vell det de prøvde for hele Norge for litt siden. God høyrepolitikk. Og nå skal jeg gjøre en del her sint: Ikke så rart at det ikke fungerte på landsbasis når skolesystemet er fylt til randen med "raddiser".

Synes det er viktig å kunne rangere skolene. Er klart at man må få lov til å sende barna sine til den skolen som er best. Det er tross alt barna dine. Videre synes jeg lærere skulle bli betalt i 500 000+++ kr klassen og de beste i million klassen. Så bør det samtidig blitt mye lettere å gi lærere sparken. På denne måten vil vi presse ut de elendige og inkompetente lærerne.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Tror de fleste er enige med deg Zoiros her...
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Zoiros skrev:Videre synes jeg lærere skulle bli betalt i 500 000+++ kr klassen og de beste i million klassen. Så bør det samtidig blitt mye lettere å gi lærere sparken. På denne måten vil vi presse ut de elendige og inkompetente lærerne.
Genialt, at ingen har tenkt så enkelt før, det der vil jo løse alle problemer umiddelbart. Hvorfor hopper du ikke bare av mattestudiet og hiver deg inn i politikken?
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Det er veldig vanskelig å finne ut hvem som er "den beste læreren". En ting er at forskjellige lærere appelerer til forskjellige elever.

En annen ting er at elever ikke alltid vet. Elever selv på VGS velger nok bare den læreren som er "kulest" - om det er flertallet som får bestemme.

Problem nummer to er at det ikke er noen lærers ansvar at elevene kan pensum. Læreren er bare ansvarlig for å holde et godt nok nivå på undervisningen.

Når elever gjør det dårlig er det som regel deres egen skyld.

Og ja, vi kunne såklart ansette lærere som var gode til å motivere late og uinteresserte elever.

Men hva med de som faktisk ER interessert? Tenk om de nå mister den gode gamle kunnskapsrike læreren. Skal vi ofre de beste elevene for flertallet?
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

mrcreosote skrev:
Zoiros skrev:Videre synes jeg lærere skulle bli betalt i 500 000+++ kr klassen og de beste i million klassen. Så bør det samtidig blitt mye lettere å gi lærere sparken. På denne måten vil vi presse ut de elendige og inkompetente lærerne.
Genialt, at ingen har tenkt så enkelt før, det der vil jo løse alle problemer umiddelbart. Hvorfor hopper du ikke bare av mattestudiet og hiver deg inn i politikken?
Kjenner jeg lukten av sarkasme? Og ja jeg er politisk aktiv.
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Maple skrev:Det er veldig vanskelig å finne ut hvem som er "den beste læreren". En ting er at forskjellige lærere appelerer til forskjellige elever.
Finnes utrolig mange metoder man kan prøve å evaluere lærere på. Det er veldig vanlig å evaluere ansatte i bedrifter og jeg har på nært hold sett et slikt system implementert. Er ikke slik at lærere er i en spesiell særstilling som gjør at de bør få skulke unna slikt.
Maple skrev: En annen ting er at elever ikke alltid vet. Elever selv på VGS velger nok bare den læreren som er "kulest" - om det er flertallet som får bestemme.
Er helt enig. Jeg fikk en slik lærer. Har aldri lært så lite av en lærer. Men ingen som har sagt noe om at elevene skal gjøre evalueringa.
Maple skrev: Problem nummer to er at det ikke er noen lærers ansvar at elevene kan pensum. Læreren er bare ansvarlig for å holde et godt nok nivå på undervisningen.
Lærerens ansvar er å ha et glimrende nivå på undervisningen. Jff Bjørknes Privatskole. Der får lærerne godt betalt. Beste lærerne jeg har noen gang opplevd. (Tok opp noen fag der)
Maple skrev: Når elever gjør det dårlig er det som regel deres egen skyld.
Tror en veldig stor del av skylda ligger i at skolevesentet ikke er strengt nok. For lite konsekvenser for elvene. (Zoiros for 10 år siden ville gått til fysisk angrep på meg hadde han lest dette)
Maple skrev: Og ja, vi kunne såklart ansette lærere som var gode til å motivere late og uinteresserte elever.

Men hva med de som faktisk ER interessert? Tenk om de nå mister den gode gamle kunnskapsrike læreren. Skal vi ofre de beste elevene for flertallet?
Ville ikke de beste elevene få bedre lærere de og?

Uansett læreryrket bør bli et høyt ettertraktet yrke. Skal ikke være slik at fremtidens borgere skal undervises av middelmodige. De bør bli undervist av de absolutt beste og mest engasjerende folkene i samfunnet - den motiverte og akademisk eliten, ikke noen som knapt kan 1MY.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Zoiros skrev:Finnes utrolig mange metoder man kan prøve å evaluere lærere på. Det er veldig vanlig å evaluere ansatte i bedrifter og jeg har på nært hold sett et slikt system implementert. Er ikke slik at lærere er i en spesiell særstilling som gjør at de bør få skulke unna slikt.
Ja. Jeg vet private bedrifter driver med dette. Det er et hensynsløst, overfladisk system som bare medfører et kaldere og mer kynisk samfunn.
Zoiros skrev:Er helt enig. Jeg fikk en slik lærer. Har aldri lært så lite av en lærer. Men ingen som har sagt noe om at elevene skal gjøre evalueringa.
Det du snakker om er jo helt militant. Jeg grøsser ved tanken på at noen sjefer skal få så mye kontroll over lærerene - er du klar over hvor mye makt en lærer egentlig har?

Det ville jo blitt som om myndighetene hadde makt til å sensurere media - x2.
Zoiros skrev:Uansett læreryrket bør bli et høyt ettertraktet yrke. Skal ikke være slik at fremtidens borgere skal undervises av middelmodige. De bør bli undervist av de absolutt beste og mest engasjerende folkene i samfunnet - den motiverte og akademisk eliten, ikke noen som knapt kan 1MY.
Hvorfor tror du at det elevene først og fremst trenger er teoretisk kunnskap?

Har ikke lærere også et enormt ansvar i forhold til oppdragelse og sosialisering?
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Maple skrev: 1)
Ja. Jeg vet private bedrifter driver med dette. Det er et hensynsløst, overfladisk system som bare medfører et kaldere og mer kynisk samfunn.
[...] 2)
Det du snakker om er jo helt militant. Jeg grøsser ved tanken på at noen sjefer skal få så mye kontroll over lærerene - er du klar over hvor mye makt en lærer egentlig har?
[...] 3)
Det ville jo blitt som om myndighetene hadde makt til å sensurere media - x2.
[...] 4)
Hvorfor tror du at det elevene først og fremst trenger er teoretisk kunnskap?
[...] 5)
Har ikke lærere også et enormt ansvar i forhold til oppdragelse og sosialisering?
1) Det som er så fint med samfunnet vårt er at man ikke trenger å finne seg i situasjonen man er i hvis, man ikke har lyst. Gjør bedriften noe du mener er uetisk så slutt - for all del. Hvis alle mente som deg så ville ingen bedrift turt å bruke kalde og kyniske systemer. Men slik det er nå så vil bedriften tjene mer penger. Igjen kan disse således f.eks. gi høyere lønninger for å tiltrekke best mulig personell. Som gjør at bedrifta tjener mer penger. osvosv..

2) Du grøsser ved tanken om at sjefen skal bestemme? Den tok jeg ikke.

Lærerne har kontakt med barna i (forhåpentligvis) 8 timer dagen. Synes det er rimelig mye makt. Denne makta bør være foreldrenes, men siden samfunnet ikke gir dem anleding til dette har foreldre delegert oppgaven til ansatte ved en lærinstitusjon. Det som er forferdelig er at foreldrene i de fleste situsjoner ikke får besteme hvilken læreinstitusjon barna skal få og hvilken moralkode dette innebærer. (Uansett så har de ingen kriterier for å velge skole per dags dato). For alt de vet kan barna bli foret med sosialistisk svada fra en eller annen SV raddis som måtta ta opp 1MY 14 ganger.

3) Hvordan i all verden blir det slik? De kan vell kanskje sette opp en (objektiv) standardisert prøve for elvene uten noe stress. Hvordan er dette annerledes fra den rangeringsystemet vi gjør med avgangselever i utgangspunktet? Snitt karakter ved en insitusjon bør ikke være eneste variabelen for hvilken skole foreldrene velger.

Det er derimot et alvorlig og trist problem som må løses først. Man må påse at læreren ikke fusker. Derfør bør evalueringa av jobben læreren har gjort være bygd opp med omhu. Gi læreren pensum og lag oppgaver i forhold til dette. De bør være like mye utenfor evalueringssystemet som eleven.

4)+5) Skolen bør ideelt sett være en ren akademisk instistusjon. Men siden elevene tilbringer hele dagen der blir oppdragelsesansvaret automatisk overført dit. Dette gjør det bare enda viktigere å gi foreldre muligheten til å velge og vrake læresituasjonen til barnet sitt.

Det er foreldrene som skal ha makta i disse spørsmål.
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Zoiros skrev:Det som er så fint med samfunnet vårt er at man ikke trenger å finne seg i situasjonen man er i hvis, man ikke har lyst. Gjør bedriften noe du mener er uetisk så slutt - for all del. Hvis alle mente som deg så ville ingen bedrift turt å bruke kalde og kyniske systemer. Men slik det er nå så vil bedriften tjene mer penger. Igjen kan disse således f.eks. gi høyere lønninger for å tiltrekke best mulig personell. Som gjør at bedrifta tjener mer penger. osvosv..
Det er jo bare flott... "det som er best er det som er mest lønnsomt"...
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Er enig med Zoiros at lærerne har for mye å si på oppdragelsen av dagens elever. 80% av lærere stemmer sosialistisk viste en undersøkelse gjort i 2006, og dette er urovekkende. Elever blir indoktrinert med PK-svada og annet sosialistisk vås.

f.eks. i historietimene hørte vi aldri om folkemordet i USSR, bare om hvordan tankesettet til Stalin/Lenin var. Å ikke være PK elev er faktisk grunn nok for utvising. Det var to elever i klassen min som hadde et prosjekt på ungdomsskolen hvor de stillte litt kritikk ved Norges innvandringspolitikk. De var nære på å bli utvist!!!

Samfunnsfagbøkene er proppfulle av personer fra forskjellige kulturer som holder hender, når sannheten er i de fleste tilfeller langt ifra dette. Både nordmenn og innvandrere holder seg i hovedsak for seg selv, og dette nevner de ikke en eneste gang. Ei heller lærer de om ghettofiseringen i Oslo og andre europeiske storbyer, om hvorfor det skjer, og hva konsekvensene kanskje blir.

Det er lagt MYE mer vekt på humanistiske fag enn de realistiske i dagens grunnskole, og det er mye pga de som utarbeider disse fagplanene har humanistbakgrunn. PK meninger SKAL påtvinges dagens elever, mens realfag blir 2. prioritet
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Maple skrev: Det er jo bare flott... "det som er best er det som er mest lønnsomt"...
Forundrer meg over hvor sosialister egentlig tror penger kommer fra. Tankegangen er hele tiden ta ta ta ta ta ta ta... bruk bruk bruk bruk.. arbeid minst mulig (helst under 6t) og la oss FØLE en hel masse og PRATE og KOZE oss.. For det er slik man tilegner samfunnet de midlene det trenger for å betale veier, skole, helsetjeneste, forsvar, politi, en GIGANTISK offentlig sektor, diverse sammfunnssnyltere osv.... "La oss bare klippe håret til hverandre." Går sikkert greit.
Daggy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 11/01-2007 16:44
Sted: Ås

Det innlegget der viser ikke annet enn begrenset forståelse av de grunnleggende ideologiene
Svar