Side 2 av 2

Lagt inn: 15/06-2007 22:41
av Charlatan
Olorin skrev:Nøttene mine krymper bittelitt hver gang jeg må dobbelsjekke en volum eller areal formel :S
Haha, jeg er helt enig. Har glemt sånne areal og volum formel for pyramider og andre objekter i rommet. må friske opp hukommelsen snart.

Lagt inn: 16/06-2007 00:34
av etse
bare for å nevne det er dagens syn på regel-bok og kalkulator feil. Det blir sett på som nøkkelen til suksess og det som er bakgrunnen for matematikken. Kalkulator og regel-bok skal være et verktøy. Altså kunnskapene skl sitte i hode, men for at du skal slippe å være i tvil og for å gjøre utregningene raskere er de bra å ha. Det skulle vært noe slik som at du kun fikk lov å bruke kalkulator om du viste du kunne klare deg uten først.

Lagt inn: 20/06-2007 20:24
av Susanne S
Matte og seksuelle følelser henger vel på sett og vis sammen. Det kribler når man får til noe vanskelig, og gjør vondt "i nøttene" når man mislykkes. :p

Lagt inn: 20/06-2007 22:21
av Magnus
Haha, det er noe av det særeste jeg har lest på lenge.

Lagt inn: 04/07-2007 15:53
av Genius-Boy
Jeg gjør ikke akkurat matte i ferien, men det blir en del repetering. Har egentlig greid meg ganske godt i år, og håper det går like bra neste år. Trikset mitt er egentlig bare å følge med i timene, gjøre alle lekser og øve godt til prøver/tentamener.

Når det gjelder det med regelbok og kalokulator. Så er jeg den typen som har en god regelbok med regler osv. Men jeg kan det jeg skriver i regelboka. Det er bare det at jeg glemmer formler og sånt fort, så da er det fint med en regelbok.
Mange sier at det er viktig at man forstår hvorfor man putter inn tall i formeler. Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hvorfor jeg gjør sånn. Men grunnen til det er at til og med lærerne sier "skriv det i regelboka, så har du det der". De har liksom aldri forklart meg hvorfor det er sånn og sånn? Hvordan skal jeg da vite det. Jeg kan nok finne det ut på internett, men jeg forstår alt mye bedre når lærerne forklarer det. :)

Hvordan er det dere finner ut dette da? Vil gjerne vite hvorfor formlene er akkurat slik de er...?

Takker for alle svar
:D

Hilsen GB

Lagt inn: 18/08-2007 16:19
av dajastacko
Jeg personlig er ferdig med VG1. Jeg irriterte meg over at vi i Norge ligger så dårlig an i matte i forhold til andre land, så jeg beroliget denne tanken med å lese 2MX pensum og litt 3MX. Løste 229 oppgaver. Altså i form av oppgave 1.1, 1.2, 1.3. Hvis vi regner med a) b) c)...osv blir det langt flere oppgaver :-p

For å si det sånn. Newton regnet i ferien. Albert Einstein regnet i ferien. Så å si alle de store matematikerene regnet i ferien :-p

Lagt inn: 18/08-2007 16:48
av Charlatan
jeg beroliget denne tanken med å lese 2MX pensum og litt 3MX.
Problemet er at vi ligger likevel så langt bak, selv om man regner på 2mx og 3mx.. :(

Lagt inn: 18/08-2007 16:57
av dajastacko
1T, folk prater om så vanskelig det er. Hele pensumet var jo drit lett. Hva er det Norges ungdom klager over :-s

Lagt inn: 18/08-2007 17:03
av Charlatan
Det er nok ikke hele norges ungdom... Men til tross for at mange synes det er vanskelig, er det en god del som også synes det er lett.

Lagt inn: 18/08-2007 18:26
av Sonki
selv tok jeg 1 T i fjor, og jeg må si at det ikke virket så mye vanskeligere enn det vi lærte på ungdomskolen, og mye av det var enda lettere å lære (kan være fordi interessen min har økt :P ). Uansett så tror jeg selv ikke problemet ligger i at det er for vanskelig. Mange grunner til at personer jeg kjenner ikke fikk det til var mangel på "basiskunnskaper" eller at de brukte kalkulator for mye. Det holdt å sette inn tall inn i en formel på kalkulatoren for å løse oppgavene. Derfor hadde også mange problemer når oppgavene ble litt annerledes. Det vi lærte på 1T var ikke spesielt vanskelig, men likevel stor forskjell fra ungdomskolen. Dermed virket dette også inn for mange elever.

Lagt inn: 18/08-2007 19:37
av =)
Sonki skrev:Derfor hadde også mange problemer når oppgavene ble litt annerledes.
helt enig, for mange folk bare lærer seg formlene og prøver ikke å forstå hvordan og hvorfor de virker. Da blir det mange problemer tilknyttet prøver.

Lagt inn: 19/08-2007 19:59
av dajastacko
Kalkulator og formelbok er en trusel mot menneskenes intelligens.

Folk i klassen min måtte taste inn 2*10 på kalkulatoren for å finne ut at 2*10 var 20 :shock:

I fysikk. Må man ha formelbok for å huske U = R* I og må man ha formel bok for å huske Ep = mgh ????????????????

Er ungdomene gått i streik mot å tenke :shock: :shock:

Lagt inn: 11/01-2008 18:59
av kimjonas
hehe. Selv synes jeg det er kjekt med en regelbok som jeg kan sjekke ut formler, hvis jeg er usikker. Men skjønner at mateeksamen går til helvette for mange elever, med tanke på at det var bare jeg og en annen som greide å gjenkjenne en likebeint trekant (alle sidene var oppgitt). 2 av 23! Det sier også litt hvor mye regelboka har å si for enkelt i klassa mi. :roll: