LaTeX

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ja, er PDF-filer som er drømmen :D
Får det ikke helt til å virke, startet programmet og limte inn eksempelet fra Wikipedia som linket til ovenfor, men den genererte bare en masse feilmeldinger.

Er det enklere programmer enn dette? Vil bare kunne lage slike vakre PDF-filer som det eksempelvis er bilde av på ovennevnte Wikipedia-side.

Takk for hjelpen
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Får du noe noe info ut av feilmeldingene? Stien til MikTeX er riktig? Alt burde fungere.. Jeg antar du har PDF-leser (Adobe Reader eller lignende)? Du kan jo prøve å skrive "pdflatex test.tex" i kommandolinjen for å se om det virker da. Hvis det skulle fungere er det tydeligvis noe med TeXnicCenter.

Edit: Har du valgt LaTeX => PDF? Det vil stå LaTeX => DVI som default, og siden du ikke hadde installert DVI-viewer (noe jeg trodde fulgte med), kan kanskje dette være problemet.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Så ikke editen din, men jeg fant ut at det var det som var problemet. Skiftet til LaTeX => PDF, og da åpnet Adobe Reader seg, men det kom opp to feilmeldinger: "Finner ikke filen." og en eller annen javascript-kode doc.open-greie som ikke kunne bli "executed". Noen som kjenner igjen symptomene? :D
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Du har siste versjon av Adobe Reader? Tror det var et problem med dette i en av de tidligere 8.x-versjonene. Uansett kan du jo åpne PDF-filen "manuelt".
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Næh. Jeg får det f*** ikke til.

Ja, lastet nettopp ned siste versjon av Adobe Reader, men det funker fremdeles ikke. Nå har jeg prøvd å laste ned LEd, men har problemer med previewen der også. Er det muulig? Nå har jeg sittet i dagesvis og lest om LaTeX og gledet meg til å lage vakre dokumenter, osvosv, så funker det ikke. Hva er det med meg og programmer som ikke vil virke. Herregud, blir så oppgitt.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ah, der gikk det, takket være IT-folka på skolen. Så det går fint :)
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg har installert TeXnic og Miktex, men jeg sliter virkelig med å finne ut av hvordan man bruker det. Hvis jeg foreksempel limer inn den teksten fra wikipedia og trykker på Build Current File funker det fint og jeg kan se den i pdf, men hvis jeg skriver noe enkelt som f.eks:

\begin{equation}
[tex]\text{ }[/tex]ln9 = 2ln3
\end{equation}

så får jeg feilmelding som sier at det er 3 errors?? Jeg har prøvd mye forskjellig men finner ikke ut av det. Noen som vet hva som er feil?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Hvilke feilmeldinger får du? Har du husket \documentclass, \begin{document} og \end{document}?

Vanlig in-line math mode markerer du slik:
Her er tekst $\ln e^x = x$ og her fortsetter teksten

Sentrert "display mode" markerer du slik:
\[ \int _a ^b x {\rm d} x = \frac{1}{2}(b^2 - a^2) \]
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Takk skal du ha daofeishi, hjalp endel det. Trodde ikke du trengte begin og end{document} hvis du bare skulle skrive en enkel formel. Men det er fremdeles litt problemer. Hvis jeg no skriver

\begin{document}
\begin{equation}
ln9 = 2ln3
\end{equation}
\end{document}

så får jeg bare en blank pdf side. Men hvis jeg skriver

\begin{document}
\begin{equation}
k$ln9 = 2ln3$r
\end{equation}
\end{document}

så funker det. Er det ikke mulig å skrive formler uten å ha med tekst eller hvordan er det? Uansett, no kan jeg ihvertfall bruke det så da er jeg glad :D
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

bruk \[ og \] istedenfor begin og end equation.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Husk at LaTeX er mer som et programmeringsspråk; du programmer et dokument.

Husk også at du ikke bør skrive f.eks. "ln" inni formler. Bruk heller LaTeX' kommandoer for funksjoner, http://web.ift.uib.no/Fysisk/Teori/KURS ... ymALL.html. For "ln" bør du altså bruke "\ln". Andre gode tips kan du finne her http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Mathematics.

Her er en mal som er grei å bruke:

Kode: Velg alt

\documentclass[11pt,norsk]{scrartcl}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}

\begin{document}

.........

\end{document}
Bytt ut {scratcl} med {article} hvis du vil ha et mer "amerikansk preg". {scrartcl} er lagd for europeiske dokumenter.

Nå vet ikke jeg helt hvordan du ville ha ligningen din, men noe sånn som dette burde funket;

Kode: Velg alt

\documentclass[11pt,norsk]{article}
\usepackage[latin1]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}

\begin{document}

\[
k \ln 9 = 2 \ln 3 r
\]
\end{document}
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Slet litt med en del irriterende syntax-feil i starten jeg også. Anbefaler denne artikkelen, som forøvrig går mye fortere enn man skulle tro: http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg bruker forresten bare vanlig Notepad/Notisblokk, sammen med MiKTeX. Har lastet ned både LEd, TeXnicCenter og TeX Live i håp om at startvanskene mine skulle gi seg, men det var altså ikke der feilen lå. Nå bruker jeg som sagt Notepad, fordi jeg ikke helt ser fordelen ved å bruke en av de tilrettelagte editorene. Noen som har noen opplysende ord? :D
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Sorry for tre poster på rad, men jeg har et spørsmål her.

Skriver den kjente formelen fra fysikken; [tex]v = v_0 + at[/tex] men 0-tallet blir for stort i forhold til v-en. De er omtrent like store. Er det noen lett måte å fikse dette på?

http://bildr.no/view/269456
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

[tex]v_{\small{0}}[/tex]
Svar