LaTeX til Word

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Her er et alternativ i Word, men må kjøpes det også ...

http://elevatorlady.ca/data/aurora-setup.exe


Her er listen over alle, se hvilke som støtter tex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_editor
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har aldri hatt noen sånne retningslinjer, så jeg har aldri hatt noe behov for å gjøre det på den måten. Jeg har bare fiklet bittelitt med margene og det funket fint hos meg. (Skrev du det ut etter du hadde konvertert det til pdf? Tror ikke alle printere er så glad i f.eks dvi).

Jeg har alt av filer på hjemmeområdet mitt på universitetet, som jeg kobler meg opp mot når jeg jobber hjemmefra. Når jeg kompilerer tex-filen, så kopieres den også som en pdf-fil til nettsiden min der, som jeg da kan se på med firefox. Jeg har altså ikke "live" oppdatering, men jeg vet det finnes.

Dette fører til at jeg må kompilere filen hver gang jeg har gjort endringer jeg vil se, men det tar ikke så lang tid for meg. På filer med ~100 sider bruker jeg ca 4 sekunder på kompileringen (om det er få bilder lagt inn). Det er litt kanskje litt treigt sammenlignet med WYSIWYG-programmer, men man lærer seg å ikke gjøre endringer så alt for mye. Etterhvert så vet man jo ganske godt hvordan ting blir seende ut før det kompileres.

Hvis det er lange filer, så kan man jo også splitte opp innholdet i egne sub-filer ved å bruke kommandoen \include{}. Da kan du kommentere ut det du ikke jobber med akkurat nå, så du slipper å bruke lang tid på å lete deg frem.

Men, jeg skal ikke prøve å være forkjemper for LaTeX her. Hvis du er glad og fornøyd med Word + MathType så kjør på med det! 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Markonan skrev:Men, jeg skal ikke prøve å være forkjemper for LaTeX her. Hvis du er glad og fornøyd med Word + MathType så kjør på med det! 8-)
I all verden, hva er du for en matematiker som ikke prøver å være en forkjemper for LaTeX??!?! ;)

@MatteNoob: Hvis du skal endre på marger i LaTeX så har du en pakke som heter geometry som er veldig enkel å bruke, og som har en veldig god manual som distribueres sammen med pakken.

Eventuelt, hvis man skriver rapporter, så er memoir klassen en veldig fleksibel dokumentklasse som lar deg endre på det aller meste uten mye hodebry (igjen har man tilgang på en veldig god manual).

Ang. kompileringstid, dette avhenger veldig av hvor mange pakker man laster inn, og som Markonan nevnte, antall bilder figurer.

Er man flink på å kun laste inn de pakkene man virkelig trenger og bruker, så pleier det som regel å gå ganske raskt (igjen da med forbehold om at du ikke har masse figurer i f.eks TikZ/PGF som kompilatoren også må ta hånd om - figurer i jpg/pdf/png tar som regel ganske kort tid å inkludere).
Svar