Det perfekte partiet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Brahmagupta skrev:Når en springer beveger seg vil feltet den går til alltid ha motsatt farge av det den stod på. Altså vil en springer som starter på et sort felt og beveger seg
n trekk være på et svart felt dersom n er et partall og på et hvitt felt om n er et oddetall. For å bevege seg fra a1 til h8 og i tillegg være innom alle feltene på
brettet krever 63 trekk. Siden a1 er et svart felt vil det si at springeren ender på et hvitt felt, som motsier at den kan ende på h8, siden dette feltet også er svart.
Og her satt jeg og faktisk prøvde å finne en konkret løsning. Men det brettet jeg tegna hadde dog bare sorte ruter, så jeg så ikke med en gang motbeviset ditt :lol:
Bilde
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Jeg visste fra før av at det er funnet en rute over brettet springeren kan følge slik at den er innom alle felter en gang og ender opp i samme felt. Denne oppgaven var
jo svært lik, men har en forskjell på et trekk, så det falt ganske naturlig ut fra det. Du kan jo prøve å finne denne ruten! :) Har prøvd før, men kom aldri i mål. Blir en god del prøving og feiling!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Brahmagupta skrev:Jeg visste fra før av at det er funnet en rute over brettet springeren kan følge slik at den er innom alle felter en gang og ender opp i samme felt. Denne oppgaven var
jo svært lik, men har en forskjell på et trekk, så det falt ganske naturlig ut fra det. Du kan jo prøve å finne denne ruten! :) Har prøvd før, men kom aldri i mål. Blir en god del prøving og feiling!
Må si meg foreløpig slått.

En annen slik nøtt er å finne en måte å plassere 8 dronninger på et sjakkbrett slik at ingen av dem truer hverandre. Den satt jeg en stund med, men det er kanskje 10 år siden. Det var en god utfordring da, og sannsynligvis fremdeles.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Husker jeg slet lenge med dronningoppgaven (på 90-tallet skrev vi slikt i Simula, naturligvis :) fram til noen fortalte meg at det kunne være lurt å ha en egen array som fortalte hvilke kolonner og rader som var opptatt. Da ble det meget enklere...
Svar