Studieteknikk i matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Godt innspill, Plutarco. Tar med meg den. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Om vi ser vekk fra forelesning og tenker selvstudium:

Jeg regner med at alle her leser teorien først og prøver å følge eksemplene best mulig før dere løser oppgaver?

Dette gjør i hvert fall jeg. Jeg løser gjerne også eksemplene på papir sammen med boken om jeg ikke tar det i hodet.

Det jeg også har gjort er å ta notater ved siden av. Prøver å ikke skrive for mye, men gjerne definisjoner og korte bevis eller mellomregninger som ikke er opplagte i boken. Det er sjeldent jeg bruker disse notatene etterpå, men jeg føler at det øker forståelsen og tvinger meg på en måte til å følge med.

Allikevel, jeg føler at arbeidsmengden min er generelt stor nå, så jeg vet rett og slett ikke om jeg har tid til dette lenger. Og jeg er også usikker på hvor mye jeg egentlig får igjen for det, så nå har jeg gått vekk fra dette som et lite eksperiment. Pensumboken er for tiden "Linear Algebra and Its Applications" av Lay. Leser grundig gjennom, markerer med markør og penn hvor jeg føler det er noe spesielt viktig.

Til slutt løser jeg oppgavene.
al-haytam
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 23/08-2014 22:41

Har selv slitt med samme problem som deg. Har brukt mye tid på å notere og resonnere som har ført til at jeg henger etter( har allerede gjort det igjen). Men det har hjulpet meg mye til å forstå og ført til at jeg har fått bra karakterer, så jeg anbefaler deg å forsette selv om det fører til at du henger etter. Det viktigste er å mestre ett kapittel fullstendig enn delvis og samt er det lærerikt. :)
Matematikken handler utelukkende om begrepenes forhold til hverandre, uten hensyn til deres forhold til erfaringen. Albert Einsten.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Lærerikt er det nok, men det tar en del tid.

Lay, forfatteren av Linear Algebra and it's Applications anbefaler forøvrig eller oppfordrer på det sterkeste sine studenter å ta notater og skrive ned teoremene. I følge han er det viktig for forståelsen og å "få det inn i fingrene".

Mulig jeg må gjøre det allikevel. :)
Svar