Ta en titt på "nye" matematikk.net

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Liker du de nye sidene?

Ja, nå blir matematikk.net enda bedre.
24
83%
Nei, jeg liker sidene slik som de er.
5
17%
 
Stemmer totalt: 29
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Hmm. Er enig i at kjedelig er bra. Har prøvd å etterkomme ønsket. :)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har ikke tilgang til det nye underforumet. :cry:
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg mener vi bør holde dørene åpne som anvendt matematikk i f.eks. økonomi, biologi osv., ikke bare fysikk og kjemi, dog det er mye overlapp.

Spørsmål - Anvendt matematikk på alle nivå

"Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar."
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Emomilol skrev:Jeg har ikke tilgang til det nye underforumet. :cry:
Takk for at du sier i fra. Problemet skal være fikset nå.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

espen180 skrev:Jeg mener vi bør holde dørene åpne som anvendt matematikk i f.eks. økonomi, biologi osv., ikke bare fysikk og kjemi, dog det er mye overlapp.

Spørsmål - Anvendt matematikk på alle nivå

"Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar."
Jeg liker ideene din, men nå har jeg vinglet så mye med navn på forumet, at jeg venter en dag eller to med å endre det :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Begrepet "anvendt matematikk" assosierer jeg med en gren av matematikken. F.eks. er det egne faggrupper av matematikere på universitetet som driver med "applied mathematics". Derfor syns jeg egentlig det blir litt upresist og misvisende å bruke denne termen på underforumet. Slik jeg oppfattet det er det meningen å stille spørsmål om problemer innen realfag som grenser til matematikken. Anvendt matematikk er jo like formelt og strikt når det kommer til bevisføring etc. som teoretisk matematikk. Den matematikken som inngår i realfag generelt er typisk mindre strikt og formell. Det er en nyanseforskjell der.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Det er helt klart en nyanseforsjell. Men som sagt vil det å
gjøre tittelen mer presis, gå på bekosting av dens klarhet.
For personer som søker hjelp på forumet fremstår tittlene som uklare?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

K.I.S.S. - Keep It Simple, Stupid!

Jeg stemmer for "Matematikk i andre fag".

Er også enig med Plutarco når det gjelder begrepet "anvendt matematikk".
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

På den gamle siden var det mulig å se statistikk for antall (unike) besøkende per dag osv. for siden (og forumet?). Jeg har ikke funnet dette på den nye siden. Ble de fjernet? Er det muligheter for gjeninnføre dette?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

espen180 skrev:På den gamle siden var det mulig å se statistikk for antall (unike) besøkende per dag osv. for siden (og forumet?). Jeg har ikke funnet dette på den nye siden. Ble de fjernet? Er det muligheter for gjeninnføre dette?
Hmm. Er ikke helt sikker på hva du tenker på av statistikk. Jeg vet ikke om noe annet enn den siden her http://www.matematikk.net/bruker/user_whosonline.php

Vi har ikke noe tilsvarende i dag, men på forumene kan man se hvor mange visninger en tråd har, det gir jo litt innblikk i hvor mange man har nådd ut til. På wikien har vi siden http://matematikk.net/side/Spesial:Popul%C3%A6re_sider som man kan se utviklingen på over tid. Ellers så har vi Google Analytics. Her er antall besøkende per dag den siste måneden.
Unike brukere på matematikk.net April 2013
Unike brukere på matematikk.net April 2013
Clipboard56.png (19.18 kiB) Vist 3135 ganger
Som vi kan se, så drar det seg til mot eksamen. Så vidt jeg kan skjønne ut ifra resten av grafene, så er besøkene fordelt på ganske likt mellom de gamle sidene, den nye wikien, og forumet. Den nye wikien er nok mindre besøkt enn de gamle sidene enn så lenge, men det tar kanskje litt tid før søkemotorene får oppdatert seg.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Skal prøve å få lagt det inn på wikien etter hvert, men her er en kontinuerlig oppdatert graf over besøk på sidene det siste året: http://matematikk.net/lib/js/oochartexa ... eline.html
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Vet ikke helt om det gjelder kun for meg, men akkurat nå er klokka 2 timer foran det den burde være. Jeg har satt tidsinnstillingene til UTC +1, og har på sommertid. Om du kunne fått sett på det :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

fuglagutt skrev:Vet ikke helt om det gjelder kun for meg, men akkurat nå er klokka 2 timer foran det den burde være. Jeg har satt tidsinnstillingene til UTC +1, og har på sommertid. Om du kunne fått sett på det :)
Er klar over problemet, mulig at det skyldes at nettilbyderen vår gjorde noen oppdateringer i går. Skal prøve å få til til å debugge det i ettermiddag :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

fuglagutt skrev:Vet ikke helt om det gjelder kun for meg, men akkurat nå er klokka 2 timer foran det den burde være. Jeg har satt tidsinnstillingene til UTC +1, og har på sommertid. Om du kunne fått sett på det :)
Jeg har fikset problemet for ikke innloggede brukere, men tidssonen for innloggede brukere er satt i ditt eget administrasjonspanel. Hvis du vil har rett tid selv, så må du sette tidsinnstillingene til UTC og ikke sommertid. Jeg har sent en feilmelding til de som driver serverne våre om at klokka på serveren er litt forvirret over hvor i verden den befinner seg, så vidt jeg kan skjønne. Håper de får fikset det snart.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Da skal problemet med klokka være fikset. Si ifra hvis noen fortsatt har problemer.

Har endret navn på fysikk/kjemi-forumet til "Spørsmål - Matematikk i andre fag - Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar." Takk til Espen for et godt navn.
Svar