Abel konkurransen og lignende....

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Abel

Go dag du som leser dette!

Jeg er en elev i videregående skole som er forholdsvis interessert i matematikk. Er imponert over dette forumet, bra jobba!

Går ut i fra at det er en del smarte folk her som har greie på matematikk, og i den anledning vil jeg spørre et spørsmål som jeg har lurt mye på. :roll:

Har vært med i denne abel konkurransen i 2 år nå, og neste år er det siste sjanse. Tror flere deltagere undrer seg over det samme som meg, hvordan oppnå et så bra resultat som mulig ? Det mest opplagte svaret på dette er jo å følge med på skolen og kanskje se på tidligere oppgaver fra abel-konkurransen, men utover dette, har dere noen tips, eller kanskje erfaringer med dette ? (Skulle gjerne snakka litt med mr.Kovács :lol: , det står respekt av hans bragder)
Begynner å få taket på problemløsing, men savner noe som kunne hjulpet meg et steg videre. Undrer meg over hva de helt i toppen gjør. På forhånd, takk!
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Hadde det kanskje vært den ide å poste dette temaet i et annet forum på denne siden eller er det ikke rette folkene her til å kunne svare på spørsmålet ? :?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Nei, du har ikke fått den helt store responsen. Hvordan bli bedre i matematikk? Vel, du later jo til å ha det viktigste allerede, nemmlig ønsket om å være blandt de beste. Det er en stor drivkraft. Du må sansynligvis forsake ting til fordel for trening.

Dersom du tar utgangspunkt i den matematikken du kjenner er det vel emner eller tema du liker bedre enn andre. Du kan jo begynne å leke deg litt med disse. Sjekk literaturlistene eller referansene i bøker og les og regn rundt emnet. du vil nok finne at de meste er på andre språk enn norsk, men det finnes bøker på universitetsnivå på norsk. Det meste er immidlertid på engelsk.

Når det gjelder konkuranser har jeg ikke den store erfaringen, men det å regne tidligere oppgaver bør nok inngå i forberedelsene, uten at du skal gjøre et stort nummer ut av det, de oppgavene du får er anderledes. Det er nok om å gjøre å ikke binde seg til en metode eller teknikk, noe som er fort gjort. Dersom du kan betrakte problemet litt på avstand uten å bli forutinntatt er nok det det beste. Du kan komme til å måtte revurdere strategi flere ganger i løpet av løsningsforløpet. Dersom du har lest litt rund temaet vil du kanskje være klar over andre tilnærmingsmetoder, noe som kan være til hjelp.

Ellers er det vel slik at de som er flike i et eller annet bruker mye tid daglig til trening, eller hva?

MVH
Kenneth Marthinsen
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Takker for svaret! :D
Hadde kanskje vært en ide og lese litt om emnene ja..noen som vet om problemløsning er et emne i matematikken på universitetet? (synes jeg leste det en plass).. Nå er jeg jo ikke ferdig med pensumet i matematikk på videregående ennå. Har ikke ønsker om å "rushe" gjennom dette pensumet. Vet du eventuelt om noen bøker i fobindelse med problemløsning?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Når det gjelder bøker vil jeg anbefale at du starter på
http://www.gnist.no .
De har ganske mye og ingen porto eller gebyr på forsendelser.
MVH
Kenneth Marthinsen
Svar