TI-30 serien

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Heisann, når jeg nå begynner på høyere studier må jeg visstnok bytte ut min kjære ti-83 med en ti-30. ( vil ha samme merke, kunne velge mellom ein hp og casio også ) Menneh er det mange kalkulatorer i denne serien, hvordan er prisnivået. Noen som kan komme med noen anbefalinger?
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Jeg ville ikke kjøpt noen kalkulator jeg. På alle de emnene jeg har tatt under høyere utdanning, så har det ikke vært lov å ha med seg kalkulator ala TI-83 til eksamen. Så jeg har sluttet å bruke denne, da jeg syns det høres logisk ut å venne seg til å ikke ha den.

Nå er dette snakk om realfagsstudier da, men jeg antar det er det du snakker om?

Videre så vil universitetene ha "site-lisens" på matematikkprogrammer som Maple og Matlab. Disse programmene er selv for nye studenter mye bedre enn kalkulatorer. Men de kreves jo såklart en PC (eller Mac).

På de eksamenene jeg har tatt, så er det lov med kalkulatoren HP-S30. Denne regner basal matte som sinus og logaritmer, og koster kanskje 300 kr.
Ariane
Cantor
Cantor
Innlegg: 136
Registrert: 19/12-2006 13:36

Nettopp, jeg har ikke lengre lov å bruke TI-83, men siden dette er den eneste kalkulatoren jeg har trenger jeg altså en ny. Ingen andre som kjenner til TI-30 serien?
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Skal du begynne på UIB?

Alle de tre kalkulatorene du kan bruke er nesten identiske. De funker helt greit og koster ca 200. Det eneste du bruker er uansett + - * / potens og fakultet. Bruker aldri sin cos osv siden du alltid skal ha nøyaktige verdier.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hva med logaritmer da?
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Da skriver du bare ln 5.
Hvis du skal ta endel fysikk og biologi kan det sikkert tenkes at du er interessert i det numeriske svaret og ikkje det nøyaktige svaret, men i matematikken er man fornøyd med følgende svar:

[tex]x = \frac{\sin \frac13 \cdot \ln 5}{\sqrt{7}}[/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Noen ganger kan det vel være greit å vite approksimasjonen til en logaritme. Iallefall hvis man skal gjøre en eksponential regresjon. Men kankje man ikke gjør sånt på høyskoler
Svar