Vårt matematikknivå

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Huff ja... Kunne nesten hele pensumet til ungdomsskolen litt ut i 8. -.- I slutten av 10. fikk jeg lov til å snuse på en 1MX-bok. DET er for dårlig.

Ungdomsskolen er flaskehalsen i skolesystemet, sett fra et realfaglig ståsted.

R-matten er grei. Litt vanskeligere enn 1MX.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Bare jeg som irriterer meg over at integrasjon er flyttet fra 2. året (var vel en del integrasjon i 2MX) til tredjeåret, altså R2?
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Vektormannen skrev:Bare jeg som irriterer meg over at integrasjon er flyttet fra 2. året (var vel en del integrasjon i 2MX) til tredjeåret, altså R2?
Før ødeleggelsen av norsk skole, si opp til 1970-årene, var ikke integrasjon med før i 3.klasse, eller universitetsnivå (kjeglesnitt var et sentralt emne på gymnaset).

Den nye vektleggingen av geometri og vektorer i R1 virker som en fornuftig utvikling, ikke minst fordi det gir mye rom for ren regnetrening, samtidig som det er lett å visualisere.
Bogfjellmo
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 29/10-2007 22:02

Det er vel og bra at man har revurdert undervisningen og gjort endringer, kunnskapsløftet ser ut som en viss forbedring av realfagene, sammenlignet med det gamle systemet. (Selv om jeg er skeptisk til at noe så nyttig som integrasjon flyttes til tredjetrinnet på vgs.) Men det er klart at nivået på realfagsundervisningen i Norge er for dårlig, sammenlignet med andre land. Spesielt er matteundervisningen for svak, og dette fører til at også de andre realfagene lider. Det er nesten umulig å lage gode fysikkfag for vgs-elever, da elevene rett og slett ikke kjenner nok kalkulus.

Jeg mener problemene i hovedsak er knyttet til en mangel på engasjement for faget matematikk, og en mangel på gode lærere. Disse er naturligvis knyttet sammen.

Jeg tror at det beste tiltaket man kunne ha gjort for å forbedre realfagsundervisningen i Norge, hadde vært å gjøre læreryrket mer attraktivt. Per i dag er mange realfagslærere godt voksne menn. Dette kan bety at fagene oppleves som gammeldagse og kjedelige. Noe som selvsagt er helt galt, matematikere har sjelden vært mer etterspurte enn nå.

Kanskje hadde noe så enkelt som en lønnsøkning ført til at læreryrket kom bedre ut i konkurranse med næringslivet, men lønnsøkning fører jo også til mange problemer (skal språk- og samfunnslærere også få tilsvarende lønnsøkning? Hvor skal man ta pengene fra?). En annen mulighet hadde vært å på en eller annen måte inkludere mennesker fra andre yrkesgrupper i undervisningen. Jeg er ikke helt sikker på hvordan noe slikt skulle gjennomføres, men jeg tror at det ville ha hatt en positiv effekt på elevenes motivasjon å ha en lærer med erfaring fra det øvrige arbeidsliv, for se at 'skiten kan brukes til noe'.
TurboN
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 236
Registrert: 15/11-2006 19:33

Nå er det vel slik at realfagslektorer er bedre betalt enn sin humanistiske motpart.

Spør deg selv, hvem vil frivillig gå inn i VGS for å prakke enkel matematikk på frisørstudenter som faktisk ikke vil lære for usle 350-390k. Nyutdannede ingeniører får jobber med lønninger rett under 400k, der de VIL stige i lønning, samt få et utrfordrene og stumulerende arbeidsmiljø.

Sagt det før og sier det igjen, så lenge AP,SV,SP har regjering vil vi aldri få et kunnskapsløft.
Svar