vanskelige mattefag

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

Hvilke mattefag på universitetet anses for å være ganske vanskelige?

Ut av dem jeg har tatt må jeg si jeg synes lineær algebra var rimelig greit, mens abstrakt algebra virker noe verre.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Er kjemiker og har ikke studert matematikk utover noen og tyve vekttall på høyskole/UNI nivå. Innen emnegruppa synes jeg diskret matematikk (5 v.t.) var litt tøft. Har også snust på kurs i differensiallikninger og flervariabel analyse som er tildels vanskelige.
Har også titta litt på abstrakt algebra (grupper, ringer, kropper, Galois teori, etc) som virker vanskelig.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Tror algebra er matematikkens svar på Alice i eventyrland. Litt vanskelig å fatte, men veldig eksotisk og spennende.
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

sEirik skrev:Tror algebra er matematikkens svar på Alice i eventyrland. Litt vanskelig å fatte, men veldig eksotisk og spennende.
Enig, det er et spennende område. Det er et fag som skiller seg fra tidligere mattefag jeg har tatt ved at man studerer matten i seg selv fremfor å anvende den.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Den store knausen i matematikk på bachelor-nivå regnes å være kurset i reell analyse. Klarer man dette, klarer man resten er det som blir sagt.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar