Innkjøp ang universitet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Begynner på UiO til høsten og skal studere matematikk. Om det er andre her som studerer det samme/omtrent det samme, kunne dere si meg hvor mye jeg bør beregne i materialinnkjøp? Altså hvor mange bøker som må kjøpes inn, osv.

Brukes spesielle dataprogrammer, etc allerede første semester, osv?

Takker for alle svar.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det eneste du trenger er pensumbøkene i de 3 kursene som går per semester, og vanligvis ligger de mellom 300 og 600 per stk (når de er nye).

I tillegg kommer kladde- og notatbøker som ikke koster så mye.

Angående dataprogram så har du alt du trenger på termstuene som er spredd rundt på campus. Det er altså datasaler med ca 50 maskiner.

Når du sitter hjemme kan du koble deg på de med remote desktop å bruke alle programmene hjemmefra. Regner med at det blir et kurs i programmering i Python. Matlab brukes også mye, men først fra andre semester.

Kort sagt er det ikke så veldig store utgifter å være UiO-student! 8-)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

Det er ikke engang sikkert at du trenger å kjøpe bøker i alle de tre fagene. Da jeg begynte i høst fikk vi utdelt boka til det ene faget (programmering), og i det andre faget kunne vi laste ned et kompendium (lovlig) og printe det ut. Det kan hende at de rekker å lage ferdig boka i det ene faget. Så det er overraskende billig å studere matematikk, i hvertfall i forhold til andre fag hvor man fort må bruke 3000 kr på pensumbøker.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Da virker det jo nesten som om det er billigere enn her på videregående. Mener at jeg brukte cirka 3000 kr på skolebøker til VK1 i fjor.
Remote desktop
Med andre ord trenger jeg en forholdsvis ny datamaskin? Uansett, hadde tenkt å få kjøpt meg en maskin i nær framtid (den jeg har nå tror jeg at ikke har denne funksjonen; dessuten er den piss)

Men uansett, dette høres bra ut. Driver og spekulerer på om jeg skal ta meg en tur til utlandet i sommer eller heller spare pengene.

Jeg antar at bibliotekene der nede låner ut temmelig mye variert også?
(når de er nye).
Er det altså vanlig å selge brukte bøker?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Du trenger vel bare en datamaskin hvis du ønsker å kunne jobbe hjemmefra.

Men du trenger vel ikke en så vanvittig ny maskin for det? Bare du har internett og XP så skal det være greit? Grovarbeidet gjøres på en annen maskin, du tar bare i mot et antall bilder i sekundet. :)

Selv har jeg aldri solgt noen bøker, og alltid kjøpt nye så jeg vet ikke helt hvordan det er i bruktmarkedet - men det er jo alltid mange som faller av/slutter som ikke trenger bøkene.

VGS er dyrt, men det er fordi du har så mange forskjellige kurs som alle har hver sin pensumbok. Det er bare å glede seg til man kan fokusere på 3 kurs hvert halvår. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Engelske matematikkbøker er generelt mykje billigere å kjøpe på internet fra USA. Spesielt de siste årene har dette vært veldig gunstig på grunn av dollarkursen.
Sparer fort 100-200 kroner på hver bok etter at porto er betalt, siden bøker kan importeres tollfritt.
Svar