Fra 1MY til 2MX/R1 i høst - hvilken lærebok/kalkulator?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
andersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/09-2008 18:21

Heisann, jeg har forstått det slik at det er mulig å gå fra 1MY til 2MX, og da R1, ettersom R1 er tilsvarende 2MX?

Så kommer spørsmålet:
Vil dere si at det er en fordel å ta R1 over 2MX, eller vice versa?

Angående lærebok og kalkulatorvalg har jeg sett på Sinus R1 boka samt Texas Ti 84 Plus kalkulatoren. Noen kommentarer her?

Ellers er det et par år siden jeg tok 1MY nå, fikk vel en 4 da... vil det bli hardt, å gå opp til R1 i høst?

Takker for alle svar og innlegg!
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Er nok å anbefale å ta R1, har ikke sett på det selv, men er mer rett på sak tror jeg. En ting er da at du burde absolutt fullføre 1mx boken, altså kapittelene dere ikke hadde i 1my. Tok det selv til våren, og går ikke gjennom rasjonale uttrykk eller funksjoner, vekst og areal.

Mener du å melde deg opp til R1 i desember (altså før 15september)?

Forresten så er valget av kalkulator litt triviellt, men R1 er sikkert bedre enn 2MX.
andersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/09-2008 18:21

En jeg pratet med på diskusjon.no anbefalte 2MX, på grunn av at det vil bli stående 2MX på vitnemålet (Jeg har et R94 vitnemål i så måte.)

Men om R1 er lagt opp bedre så går jo det også an...

Så du/dere mener at det er bra å kjøpe seg 1MX boka å lese gjennom den, men ikke nødvendigvis å ta eksamen i faget, men bruke det som en basis til R1/2MX?

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å gå direkte fra 1MY til 2MX/R1 men... mulig det blir vanskelig, fordi jeg husker ikke mye fra matten på videregående!
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Det er nok lurt å skaffe seg boken til 1MY/1MX, hvis du planlegger å ta 2MX.

Jeg tok 1MY før jeg gikk opp som privatist 2MX, og jeg måtte lese om diverse ting fra 1MX som vi ikke berørte i 1MY.

Jeg vet ikke om det er best å velge R1 eller 2MX, men siden jeg hadde hatt 1MY så synes jeg det ble litt dumt å begynne på en helt annen læreplan, som ikke bygget direkte på det.

PS: Vil også anbefale deg å kjøpe oppgavebok og eksamenshefte til 2MX, det gir god trening.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
andersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/09-2008 18:21

Takk for gode svar. Spurte privatistkontoret om hvorvidt R1 ville bli stående som 2MX på mitt R94-vitnemål, og fikk til svar:
Om du tar R1 vil det føres opp på et reform-vitnemål som 2MX, men med merknad om at faget er tatt med pensum fra Kunnskapsløftet. På Utdanningsdirektoratets nettsider kan du finne mer informasjon om ulike overgangsordninger.
Vurderer derfor å ta R1, noen som vet om forskjeller mellom 2MX og R1? Tenker også øøørlite grann på at R1 bøker kan selges senere ;)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Er det integral- og derivasjonsregning i R1 da? Hvis ikke, vil jeg nok sterkt tale for 2MX fremfor R1.

Uansett hva du velger, så er det dumt å selge bøkene i ettertid. Hvis du skal på et matematikkstudie, så kan det være kjekt å ha noe å slå opp i, hvis du har glemt gamle kunster, vet du.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
andersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/09-2008 18:21

aner ikke hva integral- og derivasjonsregning er! :) Det er kanskje feil innstilling, men jeg tar matematikk hovedsakelig for å kunne komme inn på flere studier, og ønsker at det nå i første omgang skal være så lett som mulig, siden jeg jobber fulltid ved siden av..
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

Bare derivasjon i R1, ikke noe integraler desverre :(, forresten har boka GIGA, veldig god bok synes jeg med gode forklaringer.. hadde sinus i fjord, også god bok, så er ikke helt sikker på hvilken er best... angående kalkulator, så anbefaler jeg denne kalkulatoren, en litt forbedret versjon av den jeg har, så den burde være mer en nokk til R1 ;)
Sist redigert av Thales den 04/09-2008 17:44, redigert 3 ganger totalt.
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg skjønner innstillingen din, men respekterer det ikke, hehehe.

Hva du gjør, må jo bli opp til deg, men husk at inntakskravene mht matematikk er der for en grunn.

Har ikke peiling på om R1 er enklere enn 2MX, men greia er vel at det skal være et "kunnskapsløft" og dermed vanskeligere. Det finnes lærere her på forumet, så kanskje noen av dem vil fortelle deg hva du burde gjøre, eventuelt, så kan du jo kontakte Sonans og tappe dem for opplysninger om hva som er best, selvom du ikke skal gå der. :]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
andersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/09-2008 18:21

Blir ikke helt klok på hvorvidt jeg skal ta R1 eller 2MX men... ulike meninger her og der! :D får kanskje se litt på lærerplanen?

Angående kalkulator synes jeg den Casio kalkulatoren var litt dyr, den Texas kalkulatoren var litt billigere...

edit: Jeg har sett litt på skolebøker, og synes de fra Aschehoug virker bra: http://www.aschehoug.no/videregaaende/r ... tId=797358 (R1 boka) - noen kommentarer her?
andersen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/09-2008 18:21

Final question: Hvis jeg nå bestemmer meg for å prøve meg på matten i høst, vil det være veldig lurt å prøve å ta fysikk i samme slengen? Eller blir det unormalt mye?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

MatteNoob skrev: Har ikke peiling på om R1 er enklere enn 2MX, men greia er vel at det skal være et "kunnskapsløft" og dermed vanskeligere. Det finnes lærere her på forumet, så kanskje noen av dem vil fortelle deg hva du burde gjøre, eventuelt, så kan du jo kontakte Sonans og tappe dem for opplysninger om hva som er best, selvom du ikke skal gå der. :]
Ser man på R1 og R2 sammen, er det et løft fra gamle 2MX og 3MX, men det er i R2 alt det nye og mer kompliserte kommer inn (differensiallikninger, vektorprodukt). R1 alene er mindre komplisert enn 2MX i min mening, da det hverken inneholder trigonometri eller integrasjon.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar