Cern, verdens undergang? Eller fremgang?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hehe, min bror kom akkurat hjem og viste meg en liten rapvideo.
Visste seg å være en ganske gøy sang, og er "gitt ut" i forbindelse med oppstarten av LHC (Large Hadron Collider). Tenkte å dele med godtfolket innpå her. Mange har sikkert sett den, og de som ikke har får se den nå :)

Link: http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM

5 dager igjen, og det er snakk om svarte hull og antimasse som kommer til å annihilere jorden vår. Noen som har noen innvendinger eller er proponenter av dette? Lyst å høre mer!
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Bare tull at verden går under (Si ifra hvis det viser seg at jeg tok feil.). Jeg er mer interresert i at forskerne kan påvise at Big Bang inntraff, og hvilke andre oppdagelser de gjør. :)
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

ja, hørt om det prosjektet
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Til alle som ikke er a jour på LHC: http://www.youtube.com/watch?v=fPxYdOby ... re=related
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 369
Registrert: 05/03-2008 16:04
Sted: Steigen

espen180 skrev:Til alle som ikke er a jour på LHC: http://www.youtube.com/watch?v=fPxYdOby ... re=related
Han snakker om LHC som skjedde i 2007. De er enda større proskjekt nå på gang espen
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Åh, det var jeg ikke klar over. Min feil.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hvis videon til espen referer inneholder én LHC, inneholder den i prinsippet alle LHC'er, så stemmer kanskje det er den fra Alaska eller hvor den befinner seg den andre. Derimot vil eneste forskjellen være størrelse og gjerne litt videreutviklet teknologi. Er ikke et helt nytt konsept.

En large hadron collider er en large hadron collider uavhengig av størrelse, og forsovet produksjon-, initialisering og andre tekniske detaljer ved apparatet. Noenlunde på samme måte som en bil er en bil uavhengig av størrelse.

Jeg føler meg rimelig trygg på forskerne våre, alle forhåndsregler blir tatt, såfremt det ikke er penger det står på. Så ny viten blir ikke korruptert før militær- og økonomiske-makter tjener på mangel av sikkerhet fra mitt perspektiv, da noen ganger er det forskning utelukkende på grunnlag av disse grunner.

Visstnok har LHC testkjørt siden April i år, så hadde vel alt vært gått under denne planeten vår da? Eller kanskje det var grunnen til det fine været i sommer, vi ble sugd opp av et svart hull, og lever i et alternativt univers nå? Hehe, hvem vet!
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Sitter i skrivende stund og ser en dokumentar om denne partikkelakseleratoren. Den heter:

"The Big Bang Machine", og er fra BBC Four.

Interessant titting, blir spennende å se om de klarer å påvise higgs-partikkelen.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar