LaTeX

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Av ren latskap spør jeg her når jeg først er i gang.

Har fått høre at i framtiden så vil man helst at obliger og sånt skal være skrevet i LaTeX, og så langt har jeg skrevet for hånd.

Kan noen svare kort hva LaTeX er og hvordan man skriver det og hvordan man ser/skriver ut resultatet?

Takker på forhånd for den som belønner slappheten min med å besvare spørsmålet mitt.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

FredrikM skrev:Av ren latskap spør jeg her når jeg først er i gang.

Har fått høre at i framtiden så vil man helst at obliger og sånt skal være skrevet i LaTeX, og så langt har jeg skrevet for hånd.

Kan noen svare kort hva LaTeX er og hvordan man skriver det og hvordan man ser/skriver ut resultatet?

Takker på forhånd for den som belønner slappheten min med å besvare spørsmålet mitt.
Selvfølgelig, Fredrik!!

LaTex er enkelt egentelig. Kan du engelsk kan du laTex. La oss si du vil lage en brøk, hva var brøk på engelsk ? Fraction. For å gjøre saken lettere (av ren latskap) har de forkortoet fraction til frac.

I LaTex får du mye bruk for \ { }.
Hver gang du skal starte en matematisk kommando, begynner du med \ HVIS du ikke skriver vanlige tall... f.eks 1,2,3 .. det gjelder også komma, pluss osv... gange har man forkorta til cdot og for å "tegne gange" starter man med:

\cdot

Som jeg sa, frac er en forkortelse for fraction. For å starte en brøkk skriver man derfor:

\frac {teller}{nevner}


La oss si du vil ha noe opphøyd. 2 opphøyd i 43 for eksempel, da går det slik:

2^{43}

La oss si du vil ha en vektor, hva er vektor på engelsk ? Jo; vector... av ren latskap forkorter vi saken til vec og får:

\vec{AB}

La oss si vi vil ha kryssproduktet mellom to vektorer, kryssprodukt tegnet er ren teknisk sett gange tegn i USA og andre ASIAtiske land, gange heter på engelsk ? : times

Så vi vil ha to vektorer ganget med hverandre, da gjør vi det slik:

\vec{AB} \times \vec{BC}

La oss si vi vil dele kryssproduktet på absoluttverdien til en normalvektor n:

\frac {\vec{AB} \times \vec{BC}}{| \vec{n}|}

La oss si vi vil ha rota av 2 i andre pluss åtte i andre totalt opphøyd i to. Rottegn på engelsk, igjen av ren latskap, forkorter vi til sqrt, det gir:

\sqrt {(2^2+8^2)^2}

Legg merke til at jeg ikke brukte {} rundt opphøyingen, det er fordi det er ett tall, og da sløyfer vi saken. Hvis det var 2 opphøyd i 23 ville det se slikt ut:

\sqrt {(2^{23}+8^2)^2}

Dette er de mest grunnlegende ferdighetene i LaTex. Et lite tips er å laste ned mathtype. Gå inn på preferences og bytt translation til LaTex. Hvis du lurer på hvordan koden til noe ser ut i latex, så skriver du det inn på mathtype, merker av og trykker ctrl + c , deretter åpner du notebook/notisbok og trykker ctrl + v ... da ligger koden der og du kan studere den.

Dessuten må du ikke glemme at, alltid når du skal begynne med noe i LaTex, må du begynne med [ tex] og slutte med [ /tex] uten mellomrom. Dessuten finner du en nyttig tast øverst til høyre på menyen til matematikk.net hvor du kan marke av og trykke på den, da settes den inn automatisk. Lykke til og spørr om det var noe mer.

I l

edit: MISFORSTOD JEG SPØRSMÅLET ? :shock:

Haha, jeg må bare le.. hehehehe, håper noen andre får bruk for det jeg skrev :lol:

Men husk mathtype translation, 8-)
Sist redigert av mathme den 29/09-2008 02:28, redigert 1 gang totalt.
fiasco
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Huffameg, mathme, den der var direkte kjip. God guide likevel.

Fredrik, latex er mye mer avansert enn mimetex som vi bruker her i forumet. Du kan bruke det til artikler, presentasjonsslides og så videre. Det er rett og slett et verktøy for å oppnå formidabel struktur og vakker typografi, om jeg skal si det med egne ord, hehe.

I tillegg til matematiske symboler, finnes det såkalte "pakker" for nær sagt alt. - Man kan lage tabeller, tegne grafer og mye mye mer. Det er en grunn til at det finnes tykke bøker om emnet, for å si det slik.

Jeg har faktisk skrevet en god del dokumenter ved bruk av latex i det siste, og jeg kan virkelig skrive under på at det er et fantastisk verktøy. I tillegg merker man at man hele tiden lærer nye saker og ting der også, akkurat slik som i matematikk, hehe.

Dersom du er interessert i å lære litt mer om latex, så anbefaler jeg The not so short introduction to Latex 2
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Takk for informasjon, MathNoob, og til mathme må jeg bare si at jeg føler med deg. Kan forøvrig tipse deg om at du kopierer posten din og poster den i en egen tråd eller noe sånt til alle de som ikke gidder å skrive formler på forumet. (kan forresten forholdsvis godt mimetex)

Men takk for linken. Tror jeg skal titte litt på den.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Tusen takk for sympatien begge to!
fiasco
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg fikk bruk for guiden, skal lese over i morgen også.. keen på å lære med og skrive i LaTex og sånn som her på forumet osv.. Men jeg bruker MathType 6.. kjøpt det og liker det kjempe godt... Går raskere synes nå jeg da hvor det er bare trykke og to hurtigtaster man trenger og kunne =)...
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Dag Langmyhr holder til borte på ifi, han er blinderns store latex-guru, jeg lærte det gjennom å lese foilene til foredragene hans:

http://heim.ifi.uio.no/~dag/

Og forresten, det første du må huske på, er at latex ikke uttales "lateks", men "latech" som i Loch Ness ;)
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Takker for link.

Forresten: hvor kan jeg få tak i LaTeX for Windows? Eller snakker jeg teit nå? Altså - hvilke programmer trenger jeg?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Jeg prøvde meg på noe som heter MikTex, men det er ganske anderledes fra latex, og er ikke like tilrettelagt for matematikk som latex er. Jeg synes den var temmelig ubrukelig, men det er jo fordi jeg bare kan latex, og ikke kjenner til andre tex-varianter.

http://www.latexeditor.org/

Denne ser veldig bra ut, er veldig greit å ha en skikkelig pakke med dvi og pdf-compilere og ikke minst en god teksteditor og gode menyer for spesialtegn etc. JEg har ikke prøvd den selv, dog, så jeg kan ikke stadfeste noe.

Selv bruker jeg utelukkende Kile, men den finnes bare til Linux/KDE
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

Gnome: MiKTeX er LaTeX (+mye mer) :lol: !
FredrikM skrev:Takker for link.

Forresten: hvor kan jeg få tak i LaTeX for Windows? Eller snakker jeg teit nå? Altså - hvilke programmer trenger jeg?
Jeg kan på det sterkeste anbefale MikTeX. Gå inn på http://miktex.org/2.7/Setup.aspx og last ned "Basic MiKTeX 2.7 Installer", og installer det. Last så ned TeXnicCenter (http://downloads.sourceforge.net/texnic ... g_mirror=0) og installer. Første gang du start TeXnicCenter spør den hvor den kan finne LaTeX-filene (hos meg ligger de under C:\Program Files\MiKTeX 2.7\miktex\bin). Da er du klar for å skrive nydelige dokumenter. Opprett en .tex-fil, lim inn dette eksempelet http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX#The_ ... ing_system og trykk CTRL+SHIFT+F5!

Alle spørsmål du har herfra finner du lett svar på på nettet. Som nevnt over er "LaTeX for nybegynnere" (http://folk.uio.no/ifidrift/doc/LaTeX-f ... ynnere.pdf) en ypperlig start.
Gnome
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 26/08-2006 20:00
Sted: Bærum

Haha, meget mulig, da er det bare jeg som er blendet av UiO-oppsettet :lol:
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

lastet ned det der miktex-greiene, og installerer texniccenter nå, men må oppgi filbanen til DVI-vieweren min. hva er det? HAR jeg det?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hmm, jeg mener det skal være valgfritt å oppgi DVI-viewer?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ah, stemte visst det. Takk så mye. Sto [optional] på alle utenom den, så jeg trodde den var obligatorisk :) Men hva gjør en DVI-viewer? Bør jeg ikke ha det?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er vel et program som viser DVI-filer (dokumentformat). Tror det skal følge med i pakken. Hvis ikke gjør det jo egentlig ikke noe, for det er vel PDF-filer som er interessante å lage uansett.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar