MathType

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Dette er egentlig et IT-spørsmål men jeg visste ikke hvor jeg skulle spørre. Jeg bruker MathType en del og lurte på om det var mulig å lage en snarvei til kommandoen MathType som er oppe i de forskjellige kolonnene til word. Sånn at man slapp og klikke seg inn men kunne bruke en tast?
ærbødigst Gill
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

gå over til latex i stedet, så slipper du å tenke på slikt ;)

men hvilken versjon av word bruker du? tror det er litt essensielt..
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg har mac, når jeg trykker i word kommer MathType opp i eget vindu...

Jeg er EVIG keen på å kunne skrive i latex men finner ikke noen steder hvor jeg finner program o.l. til mac som gjør at jeg kan få skrevet i latex, selvom jeg liker å skrive med MT i word da.. har nyeste men støtter jo også Pages '09...

Men får aldri til det Latex greiene til å fungere hos meg. veldig irriterende fordi er det noe jeg vil om dagen er det å lære meg å skrive dokumenter i latex!
Gjerne hjelp fra noen som kan dette + mac
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
sveioen
Cayley
Cayley
Innlegg: 69
Registrert: 17/04-2007 19:44

meCarnival skrev:Jeg har mac, når jeg trykker i word kommer MathType opp i eget vindu...

Jeg er EVIG keen på å kunne skrive i latex men finner ikke noen steder hvor jeg finner program o.l. til mac som gjør at jeg kan få skrevet i latex, selvom jeg liker å skrive med MT i word da.. har nyeste men støtter jo også Pages '09...

Men får aldri til det Latex greiene til å fungere hos meg. veldig irriterende fordi er det noe jeg vil om dagen er det å lære meg å skrive dokumenter i latex!
Gjerne hjelp fra noen som kan dette + mac
Skolen din burde vel ha LaTeX lagt inn? Ellers kan du jo like godt bruke online-compilere. Finnes en del av de, blant annet http://dev.baywifi.com/latex/Default.aspx. Koden kan du jo skrive i notepad om det så er.
Svar