Aschehoug vgs lærebøker

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Er det noen andre som irriterer seg over at disse bøkene bruker cirkasvar og prosentsvar i fasiten?

For meg virker dette meget uprofesjonelt.
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

espen180 skrev:Er det noen andre som irriterer seg over at disse bøkene bruker cirkasvar og prosentsvar i fasiten?

For meg virker dette meget uprofesjonelt.
Nå har jeg aldri brukt de bøkene siden de brukes til norsk skole, men bøkene jeg bruker runder alltid til tre desimaler og skriver ofte svar i prosent. Synes ikke det er useriøst i det hele tatt. Det er mye greiere å skrive at sannsynligheten er 2.14% enn å skrive at sannynligheten er 0.0214369, eller hva du ønsker at de skal skrive.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg mener for eksempel at de skriver 2.72 istedet for [tex]e[/tex].
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Du kan jo kontakte forfatterne å foreslå endringene til neste opptrykk. Men jeg anbefaler å si i fra på en høflig måte og unngå ord som 'uprofesjonell'. :)

Kanskje de kan gi deg en god forklaring på hvorfor de valgte og gjøre det sånn, eller kanskje de ser poenget og endrer det, så slipper fremtidige generasjoner å irritere seg over det samme!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar