Programmeringstråden!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Har programmert litt basic på commodore 64. Vurderer å gå over til C# til sommeren.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

plutarco skrev: Hei!

Artig å høre planen din. Jeg gjorde jo akkurat det samme som du tenker på :)

Man har jo valget mellom phd. eller ny master, og for meg var valget lett siden jeg er mest glad i de litt mer grunnleggende emnene. Det gjør at man får et svært bredt grunnlag. Syns matte blir litt for snevert når man går for mye i dybden. Har hørt flere som er enig med meg der, mens andre syns det blir mer interessant jo dypere man går. Har du noen tanker i forhold til dette?
tanken om phd har og slått meg, men som med deg så heller jeg nok mer mot en ny master, og da er det nok ren matematikk som troner øverst på listen per dags dato.

jeg vet ikke om jeg har så veldig godt grunnlag for uttale meg så mye om hvor interessant det blir jo dypere enn går inn i matematikken. jeg går ikke på fysmat som du har gjort, så jeg har bare hatt de obligatoriske matematikkfagene for siv.ing-linjene (1,2,3 og 4k), men de synes jeg har vært utrolig artige, og sammen med sider som project euler der jeg lærer mer om tallteori osv, øker det motivasjonen til å ta en ny master i matematikk etter siv.ing :)

men artig å se at andre også gjør slikt, og at det ikke er bare jeg som er så "rar" som vil begynne på en ny master så fort den første er unnagjort ;)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Tore Tangens skrev:Har programmert litt basic på commodore 64. Vurderer å gå over til C# til sommeren.
Elsker c64!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Forskjell på anvdent og ren matematikk? Vanskelig å komme inn på Master i matematikk på UiO?

Kommer bare til å ha hatt matte 1-4 fra vanlig bachelor grad da... =/
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

meCarnival skrev:Forskjell på anvdent og ren matematikk? Vanskelig å komme inn på Master i matematikk på UiO?

Kommer bare til å ha hatt matte 1-4 fra vanlig bachelor grad da... =/
http://www.uio.no/studier/program/matem ... n-soke.xml
"For søkere med tallkarakterer er det faglige minstekravet
2.7
For søkere med bokstavkarakterer er det faglige
minstekravet C"

Og følgende emner (eller tilsvarende):
"MAT1100 - Kalkulus
MAT1110 - Kalkulus og lineær algebra
MAT1120 - Lineær algebra
MAT-INF1100 - Modellering og beregninger
MAT1300 - Analyse 1
MAT2200 - Grupper, ringer og kropper
MAT2300 - Analyse 2
Samt et annet MAT-, MAT-INF- eller INF-MAT-emne på 2000-nivå eller høyere."

Anvendt matematikk, slik jeg har forstått saken, er vel matte og fysikk, programmering av algoritmer for løsning av problemer, modellering av virkeligheten, etc (?).
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er ikke spesielt vanskelig å klare C i snitt; spesielt siden det bare er på noen utvalgte kurs av bachelorgraden. Er det flere søkere til masteropptaket enn ledige plasser blir man rangert på karakterene, men det har rett og slett ikke skjedd på veldig mange år.

Alle de som tar en bachelorgrad og som vil ta en mastergrad, har mulighet til det.

MeCarnival: vet ikke hva som gjennomgåes i de mattekursene du nevnte, men jeg vil gjette på at pensumet fra analyse 1 og 2 og grupper, ringer og kropper ikke er med. Jeg tror det blir veldig tungt å begynne på en master i ren matematikk uten disse kursene. MAT1300 og MAT2200 er notorisk vanskelige kurs.

Ren matematikk er rettet mot det rent teoretiske. Det kalles vel anvendt matematikk med en gang det brukes på andre ting som fysikk, statistikk, mekanikk etc.
Edit 2. Se på disse.
http://no.wikipedia.org/wiki/Ren_matematikk
http://no.wikipedia.org/wiki/Anvendt_matematikk



Edit 1.
Og vips så var emnet helt sporet av! :D
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

plutarco skrev:
Tore Tangens skrev:Har programmert litt basic på commodore 64. Vurderer å gå over til C# til sommeren.
Elsker c64!
C64 er en genial maskin! Retromaskiner er generelt moro å programmere til. Har programmert en del til NES (uten noen spesielle resultat utenom et heller dårlig pingpong-spill). Fint å koble av med litt 6502-assembly etter x antall timer med f.eks. python :p
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Vektormannen skrev:
plutarco skrev:
Tore Tangens skrev:Har programmert litt basic på commodore 64. Vurderer å gå over til C# til sommeren.
Elsker c64!
C64 er en genial maskin! Retromaskiner er generelt moro å programmere til. Har programmert en del til NES (uten noen spesielle resultat utenom et heller dårlig pingpong-spill). Fint å koble av med litt 6502-assembly etter x antall timer med f.eks. python :p
jeg minnes min gamle maskin med ekstern diskettstasjon, kassettspilleren og cartridger. Har et par favoritter når det kommer til spill: Thrust er ufattelig bra laget. Uovertruffen spillbarhet. Giana sisters og Last ninja er også konge. Har også stor sans for SID-musikk.

har faktisk utkommet noen nye spill til c64. Har kjøpt et par kassetter nylig.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Ah, hva heter det spillet som åpner med sitatet.
"Another visitor! Stay a while. Stay forever!".
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Impossible Mission :wink:
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det var det! Hahaha. Så noen bilder av grafikken nå nettopp. Det var cutting edge! :lol:

Edit.
http://www.youtube.com/watch?v=z5p15NoBKmo :D
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

til dere som gjør oppgavene på projecteuler.net, hvordan ligger dere an? dvs hvor mange oppgaver er løst?

begynte først denne uken selv, så foreløpig bare 12 til nå, men ser at det kommer til å bli vanskelig etter hvert, mange av oppgavene jeg ikke har nok kunnskap til å løse matematikken en gang. burde nok tatt litt flere fag med tallteori ;)

så en master i matematikk kommer nok til å komme godt med tenker jeg ;)
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

Det går i delphi. Det som irriterer meg mest er at delphi ikke klarer potensregning, heltall begrenser seg til [symbol:plussminus] 2^63 og desimaltall til 18 siffer. Med project euler som interesse byr det på haugevis av utfordringer. Spesiellt når man skal finne kvadratroten av 2 med 500 siffer eller faktorisering av repunit(10^9). Jeg har verken mathlab eller matematika til som hjelpemidler der.
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
Knuta
Galois
Galois
Innlegg: 568
Registrert: 31/05-2006 14:59
Sted: Oslo
Kontakt:

claudeShannon skrev:til dere som gjør oppgavene på projecteuler.net, hvordan ligger dere an? dvs hvor mange oppgaver er løst?

begynte først denne uken selv, så foreløpig bare 12 til nå, men ser at det kommer til å bli vanskelig etter hvert, mange av oppgavene jeg ikke har nok kunnskap til å løse matematikken en gang. burde nok tatt litt flere fag med tallteori ;)

så en master i matematikk kommer nok til å komme godt med tenker jeg ;)
Tror jeg har løst 162 oppgaver eller deromkring. for halvannet år siden hadde jeg løst 100% av oppgavene, men nå strekker ikke tiden til lengre så nå ligger jeg langt nede på lista.

Vel og merke på den siden er ikke alltid mattekunskapene som står i fokus, tenker da f.eks på finn det 1000001 primtallet. Helt klart i de oppgaver matten kommer i fokus det er mest gøy.
Geogebra: http://www.geogebra.org/cms/
Utfordringer: http://projecteuler.net/index.php?section=problems

[tex]M_{2147483647}[/tex] er ikke et primtall. 295257526626031 deler det.
Klaus Knegg
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 03/05-2006 17:30
Sted: Ålen

Har drevet en god del med C++ og er godt kjent med OOP. Driver for tiden med et BigNum library som støtter tall av arbitrær størrelsesorden og floating point-presisjon. Det er det mest omfattende prosjektet jeg har drevet med. Bortsett fra det, har jeg, som mange andre, gitt opp for tidlig på andre prosjekter. :P
Kan litt Python på grunn av fellestrekkene med C++, og holder også på å lære Assembly og APL, men er ikke særlig rutinert i noen av de ennå.

Når det gjelder ProjectEuler har jeg gjort ferdig de første 30 og ble godt revet med en periode, men har dessverre ikke hatt tid til å se på flere etter det. :(
This sentence is false.
Svar