Programmeringstråden!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg ser det er en del (par-tre stykker kanskje? :p) som driver med programmering her inne (meg selv inkludert), så da må vi jo nesten ha en egen tråd!

Jeg for min del programmerte mest før, men jeg driver med diverse i dag også. Av språk så føler jeg at jeg kan C ganske greit, samt assembly for 6502-arkitekturen (prosessoren i gamle perler som NES, Commodore 64, Apple I / II, osv.), og Scheme (en LISP-dialekt.) Dessverre har jeg den dårlige uvanen å gi opp for lett, så jeg har aldri laget noe nevneverdig. Jeg har begynt på mye rart, men kommer aldri i mål...

Men uansett, dere som programmerer, speak out! Hvilke språk kan dere? Har dere laget noe tøft?

Forresten, for de som ikke er kjent med Project Euler så er det jo mange spennende nøtter å prøve seg på der!
Elektronikk @ NTNU | nesizer
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Jeg kan bare ti-basic og enkle ting i matlab (=
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

skriver en del matlab selv. av andre språk blir det litt c til tider, dog stort sett bare når det er oppgaver i fag jeg tar som går ut på å skrive kode for et eller annet.

har nok ikke skrevet kode for noe som ikke finnes fra før, men har nå fått til å skrive kode for komprimeringsalgoritmer (lzw), adaptive dpcm og feilkorrigerende kode for et kommunikasjonssystem for tale, m.m :)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har en bachelorgrad i informatikk.

Kan Java, Matlab, Python, Actionscript og bittelitt C.

Kan også PHP, HTML, CSS og masse annet småtteri, men det teller vel knapt her. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

Bruker hovedsaklig Java, men kan også litt C#, Assembly, SML og Prolog.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Har vel grei oversikt over java, python, fortran, matlab, og ellers mye som har med websider å gjøre som actionscript, html etc. Er langt fra noen ekspert. Det meste av det jeg har lært er gjennom siv.ing studiet (teknisk fysikk) på ntnu. Foretrekker ren matematikk fremfor anvendt, derfor har jeg begynt på ny mastergrad ved UiO.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

plutarco skrev:Foretrekker ren matematikk fremfor anvendt, derfor har jeg begynt på ny mastergrad ved UiO.
respekt ;)

har vært inne på tanken selv, hvis arbeidsmarkedet fortsatt er dårlig når jeg er ferdig på ntnu sommeren 2010, så blir det mest sannsynlig ny master i matematikk på uio eller noe (evnt. to-årig master på annen fagretning innen samme studieretning på ntnu for å spare litt tid) :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

claudeShannon skrev:
plutarco skrev:Foretrekker ren matematikk fremfor anvendt, derfor har jeg begynt på ny mastergrad ved UiO.
respekt ;)

har vært inne på tanken selv, hvis arbeidsmarkedet fortsatt er dårlig når jeg er ferdig på ntnu sommeren 2010, så blir det mest sannsynlig ny master i matematikk på uio eller noe (evnt. to-årig master på annen fagretning innen samme studieretning på ntnu for å spare litt tid) :)
Hei!

Artig å høre planen din. Jeg gjorde jo akkurat det samme som du tenker på :)

Man har jo valget mellom phd. eller ny master, og for meg var valget lett siden jeg er mest glad i de litt mer grunnleggende emnene. Det gjør at man får et svært bredt grunnlag. Syns matte blir litt for snevert når man går for mye i dybden. Har hørt flere som er enig med meg der, mens andre syns det blir mer interessant jo dypere man går. Har du noen tanker i forhold til dette?
mathsciencegirl
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 20/01-2009 23:43

Noen som er gode i python her? Har fått i oppgave i å blant annet liste opp fibonaccitallene opp til n=50, men får det ikke helt til, har prøvd dette:

from numpy import *

def fib(n):
if n<= 2 : return 1
return fib(n-1) + fib(n-2)

def fibx(n):
if n == 29 : return fib(28)+fib(27)
if n == 30 : return fib(29)+fib(28)
return fibx(n-1) + fibx(n-2)

fibon=50*[0]

def fibo(I):
for I in range(31): #0-30
fibo(I) = fib(I)
# print "I=%d => %d" % (I,fibo(I))
for I in range(32,51): #31-50
fibo(I) = fibx(I)
# print "I=%d => %d" % (I,fibo(I))

Men det kommer en feilmelding på fibo(I)=fib(I) :S Oppgaven sier at en må først lage en greie med tallene fra n opptil 30, for så å lage fra n lik 31 og oppover, men jeg når jeg prøverå sette det sammen så funker det ikke :(
thedole
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 18/12-2008 13:37
Sted: Skiptvet

Vektormannen skrev: Dessverre har jeg den dårlige uvanen å gi opp for lett, så jeg har aldri laget noe nevneverdig. Jeg har begynt på mye rart, men kommer aldri i mål...
Den der kjenner jeg meg veldig godt igjen i, jeg gir meg stort sett når jeg har kommet så langt at jeg føler meg sikker på at det jeg prøver å få til kommer til å virke. Alt finpusset for å gjøre ting anvendelig til noe fornuftig hopper jeg gjerne elegant over.

Jeg vil ikke si at jeg kan et eneste programmeringsspråk skikkelig, noe som har en sammenheng med paragrafen over her. Men jeg har programmert nok til at jeg har en ganske god følelse for programmering i seg selv og tar nye syntakser ganske greit. Har knottet litt i alt fra basic til assembler programmering av windows applikasjoner. Det siste jeg prøvde meg på var vel Java og det sammen med C++ er vel de språkene jeg hadde hatt mest lyst til å ta videre.

Grunnen til at jeg havnet innom forumet her er at jeg holder på med forberedende matte fordi jeg håper på å begynne på en bachelor i informatikk til høsten.
Gauteamus
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 24/11-2008 15:15

Det ser jo ut til at det ikke er logikken det står på (den rekursive funksjonen fib(n) ser jo fin ut). Er kanskje heller noen problemer med syntax/skrivemåte ute og går?

1. Hvorfor importerer du numpy? Jeg kan ikke se at du trenger det?

2. Du vet at Python krever en gjennomført bruk av tabulator i if-, for- og funksjonsblokker? Det er vel sikkert blitt borte i Copy/Paste, men det blir litt vanskelig å se hvor feilen ligger uten rett marginer. Bruk evt [ code ] -merkene for å vise koden i forumet.

Kode: Velg alt

def fib(n):
    if n<= 2 :
        return 1 
    return fib(n-1) + fib(n-2)
3. Bruker du egentlig denne listen til noe?
fibon=50*[0]

4. Den siste funksjonen din fibo(I) er litt uklar, men det er vel uheldig å bruke samme variabel som inndata i funksjonen og som løpevariabel i for-løkka? Jeg tror feilen ligger i den siste funksjonsblokken: trenger du egentlig bruke en funksjon (fibo()) her i det hele tatt? Kan du tilordne verdier direkte til element nummer n i en liste? Er f.eks fibon[13] = fib(13) gyldig i Python for å legge verdien fra det 13. fibonacci-tallet i det 13 elementet i fibon?

On Topic:
Kan litt (Project Euler-nivå) Python og C++, har snust på Java, PHP og Ruby. Har aldri drevet det til noe større prosjekt i noen av språkene, men har i det siste falt i staver over det grafiske(++) biblioteket libTCOD.
Sist redigert av Gauteamus den 26/03-2009 13:29, redigert 2 ganger totalt.
mathsciencegirl
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 20/01-2009 23:43

Ah, tusen takk for oppklarende hjelp, det funker nå :) Hadde bare vært litt ivrig med å skrive overflødige "ting" som ødela en del.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg har drevet litt av og på med programmering. Jeg fikk en bok om C++ i 10. klasse. Jeg kom godt i gang, men når man ikke kommer over kneika så blir det bare kjedelig. Så jeg sluttet. Noe jeg angrer bittert på i dag. :cry:

Etter det har jeg jevnlig programmert. Litt i java, mest i C, men nå i C++ fordi høgskolen av en eller annen grunn har valgt dette istedenfor C. Jaja, det gjør meg igrunn ikke så mye. Da får jeg lært meg OOP som jeg har kviet meg for å lære fordi det har vært så vanskelig å lese seg til på engelsk.

Jeg har bare hatt små kjedelige prosjekter så langt. Har ikke klart fler en 10 oppgaver på Project Euler heller. Jeg har ikke så mye tid til programmering. Kanskje jeg får kommet meg litt videre i påske, evt. i sommer. :)

Har også hatt planer om å begynne på en rubicscube-solver, men jeg tror den er litt vrien, så det blir foreløpig med tanken :P Jeg er langt i fra flink nok til å begynne på noen skikkelige prosjekter.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Lærte en del Python i fjor. INF 1100 med A som resultat.

Lærer Java nå.

Kan pittelitt PHP (og HTML og CSS selvsagt, men det er jo ikke programmering!)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Har grei kontroll på Mathematica og fungerene perl-kunnskaper (regexps!), men det er vel iogforseg scriptingspråk begge to. Har hatt noen feriejobber med å implemente algoritmer i Delphi, men jeg kan ikke mer enn det jeg plukket opp gjennom arbeidsperiodene.
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
Svar