Matematikk årsstudium - vanskelighetsgrad

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Jeg er i jobb, fulltid, men kunne tenke meg å ta matematikk årsstudium deltid over to år ved UiB. Fra videregående har jeg tatt 2MY og 3MY (fikk karakter 6 i begge fag), samt 3MX som privatist (fikk 4 på skriftlig eksamen og 5/6 på muntlig). I og med at jeg er i full jobb vil jeg ikke ha mulighet til å gå på forelesninger/seminargrupper. Jeg lurte derfor på om noen kunne fortelle meg litt om vanskelighetsgraden på Matematikk årsstudium sammenlignet med 3MX. Vil det være mulig å gjennomføre dette faget over to år hvis jeg kun baserer studiet på bøkene, og ikke på forelesninger? Av erfaring lærer jeg lite på forelesninger, men er ekstremt flink til å studere på egen hånd. Jeg fulgte aldri med på hva læreren sa på videregående. Jeg leste selv i boken ettersom jeg ble utålmodig av å høre læreren gjente ting om og om igjen fordi andre i klassen ikke forsto stoffet. Jeg har allerede bestått en mastergrad i film/medievitenskap med karakter A fra NTNU, så jeg er vant til å studere på høyere nivå.

Setter pris på all informasjon!
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Har du sett på dette? http://wiki.math.ntnu.no/delta
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Ja, jeg kjenner til NTNU sitt program, men i og med at det koster ganske mye vil jeg heller ta det ved UiB ettersom jeg bor i Bergen nå. Jeg har snakket med dem, og det er ikke noe problem å ta faget deltid over to år. Det jeg lurer på er imiderltid, basert på den erfaring dere som har studert matematikk på universitetsnivå har, om faget er overkommelig kun basert på egenlæring.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Jeg vil anbefale forelesninger...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Vet det er studenter som tar selvstudie så og si her på UiO, og så vidt jeg vet klarer de seg fint om de er seriøse med faget. Du må nok legge av godt med tid, og følge forelesningsplanen etc for å kunne klare det, men tror ikke det skal være alt for vanskelig. Du her ikke altfor mye og tape med å prøve vertfall, så om dette er noe du har lyst til så ville jeg godt for det. Problemet kan vell heller bli større om du skal prøve å ta en hel utdannelse uten forelesninger og slikt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

krje1980 skrev:Hei.
Ja, jeg kjenner til NTNU sitt program, men i og med at det koster ganske mye vil jeg heller ta det ved UiB ettersom jeg bor i Bergen nå. Jeg har snakket med dem, og det er ikke noe problem å ta faget deltid over to år. Det jeg lurer på er imiderltid, basert på den erfaring dere som har studert matematikk på universitetsnivå har, om faget er overkommelig kun basert på egenlæring.
Hei,
dette trur jeg du klarer - i lys av sjølstendigheta og egeninnsatsen du sikkert har.
Sjøl tok jeg 22 vekttall matte (stort sett) på egenhånd over en 2 årsperiode, for noen år sida. Det funka helt greit.
Kjør på du...lykke til.

-------------------
PS

er det noen som veit om der finnes tilsvarende nettbasert årsenhet i fysikk?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Jeg har kun tenkt å ta årsstudium - altså 60 stp. Over to år blir dette kun 15 stp pr semester i snitt. Som tidligere nevnt har forelesninger ikke gitt meg særlig mye tidligere. Jeg har bl.a. årsstudium i historie - gikk sjelden på forelesning, men gikk ut med A i faget. Jeg husker godt ting jeg leser, og holder for tiden på med å gjennomgå vgs pensum. Har jobbet meg gjennom 1t boken på 4 uker, og det har kun vært èn oppgave i hele boken jeg stod fast ved. Skal begynne på R1 boken til neste uke, og satser på å være ferdig med R2 i løpet av sommeren. Jeg har jo tatt 3MX som privatist før, og har 6 i 3MY, så matte har alltid vært et fag jeg lærer raskt i.

Forøvrig tok jeg Advanced Calculus/Trigonometri på High School i USA. Her hadde vi mye pensum som ikke en gang blir nevnt i vgs pensum som f.eks. imaginære tall, dyptgående bevisføring og avanserte trigonometriske funksjoner.

Det jeg lurer på er derfor om pensumbøkene i seg selv er nok for å gjøre det bra så lenge jeg er disiplinert og leser jevnt og trutt. Eller er det mye jeg går glipp av hvis jeg ikke går på forelesning/seminargruppe. Er fagene på årsstudium vesentlig vanskeligere enn 2R?
MrB
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 18/01-2009 18:50

Jeg har søkt på årsstudium i matematikk ved UiS selv, og lurer også på vanskelighetgraden sammenlignet med 3MX. Lurer også på om noen her inne har tatt et slikt årsstudium, og kunne komt med noen anbefalinger.


Når det gjelder det opplegget til NTNU: gir dette 60 stp. òg?

På forhånd takk, og beklager at jeg kaprer tråden. 8-)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Med den bakgrunnen trådstarter har tror jeg ikke dette vil bli noe problem i det hele tatt.

Universitetsmatte blir ikke ordentlig guffent før man begynner på analysen. Kalkulus og Lineær algebra som kommer først er ganske greie og veldig likt det man er vant med fra før.

Har man lysten og arbeidsviljen, og man benytter seg av det ultimate hjelpemiddel - dette forumet :D - går det helt fint. Selv om man har fulltidsjobb! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Først og fremst er jeg imponert over studieprogresjonen din.

I utgangspunktet vil jeg svare ubetinga ja - bøkene på årsstudium/grunnfag i matte er på et relativt høyere nivå enn R1 og R2.
Nå skal jeg være litt forsiktig, siden jeg ikke underviser i disse to kursa. Men jeg har sjølsagt smugtitta både på R1 og R2. Disse kursa har nok tildels endra pensum iforhold til hhv 2MX og 3MX.

F.eks analyse I (calculus) var jo endel tøffere enn 3MX. Her spiller jo aspekter som mer pensum på kortere tid, samt bøker på engelsk også inn.
De faga jeg hadde i mitt grunnfag var; analyse I, analyse II, analyse III (ekstra),diskret matematikk, lineær algebra, statistikk/sh. og operasjonsanalyse.
Men disse emnene/områdene varierer nok fra institusjon til institusjon, osv. Dessuten vil jo noen bøker fortone seg helt greie mhp sjølstudium, mens andre dårligere. Igjen gikk dette greit for meg iallfall.
Jeg baserte meg (ca 90 %) på bøkene og eksamensoppgaver.
I tillegg kan vel noen forelesere vektlegge sine egne notater, iforhold til bøkene? Og de lager jo sine egne midtveisevalueringer og eksamensoppgaver, så de har jo rimelig stor frihet da!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Det jeg lurer på er derfor om pensumbøkene i seg selv er nok for å gjøre det bra så lenge jeg er disiplinert og leser jevnt og trutt. Eller er det mye jeg går glipp av hvis jeg ikke går på forelesning/seminargruppe. Er fagene på årsstudium vesentlig vanskeligere enn 2R?
Jeg går nå andre semester på UiO, og har tidvis fulgt forelesninger, og har egentlig kommet fram til konklusjonen at nøye lesning av bøkene er mye nyttigere enn forelesningene. Veldig sjeldent det kommer noe godt ut av dem, egentlig. Tar tre fag, men går kun på forelesninger i MAT1110, for der er foreleseren ganske morsom av og til (Tom Lindstrøm).
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Erfaringsmessig (har ca 450 studiepoeng innen matematikk og fysikk helt opp til masternivå) er det er store individuelle forskjeller på emnene. På bachelornivå er de fleste emnene lette med unntak av reell analyse og grupper,ringer,kropper. På masternivå er emnene vesentlig verre.

Tipper man klarer seg med 12-15 timers studie (ca 2-3 timer pr dag) pr uke for å gjennomføre 30 sp pr semester for de første innledende fagene. (Kalkulus og lineær algebra).

På UiO har man "lette" fag som geometri, kalkulus og lineæralgebra, modellering og beregninger og diskret matematikk som ikke er spesielt mye verre (relativt sett) enn 3mx etc.

Er for øvrig enig med FredrikM angående verdien av forelesninger. Det kan likevel være nyttig mhp at man får med seg endel notasjon og retoriske aspekter (da mener jeg nyttig erfaring med å kommunisere matematikk muntlig).
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Takk for svar, alle sammen.

Jeg tror det skal gå helt fint så lenge jeg bare tar 15 sp pr semester. Årsaken til at jeg vil ta matematikk er at jeg i flere år har jobbet med undervisning i mediefag på universitetsnivå, samt vært vikarlærer i alle mulige andre fag på grunnskole/vgs, og har funnet ut at jeg stortrives som lærer. Har for tiden kontorjobb som førstekonsulent, og merker at jeg savner det å undervise. Det blir litt ensformig å sitte foran en PC, eller være til stede på kjedelige møter. På sikt håper jeg derfor å bli lærer enten på ungdomsskole eller vgs. Jeg kan pr dags dato undervise i mediefag, samfunnsfag og historie, men tenkte det kan være greit å ta årsstudium i matematikk ettersom det er mangel på matematikklærere. Satser på å ta PPU etter matten. Jeg har fått med meg at mange skoler har folk ansatt som tar PPU parallelt med at de jobber på skolen. NTNU og HiB tilbyr bl.a. PPU deltid over to år - spesielt myntet på de som allerede jobber i skoleverket. Jeg håper jeg kan få til en lignende ordning. Jeg har jo allerede en mastergrad, så vil stille som lektor med opprykk.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg har tatt 5 forskjellige matematikkemner ved UIA på 9-10 studiepoeng. Dette har jeg gjort ved siden av full jobb som lærer i grunnskolen, og kun ved å lese på egen hånd. Progresjonen har vært ett emne i halvåret.

Jeg hadde ikke 2mx og 3mx fra videregående, så måtte i tillegg lese meg opp på dette. Likevel har jeg ikke hatt noen problemer med å fullføre fagene, både fordi jeg fikk uvurderlig hjelp fra dette forumet når jeg stod fast, og fordi jeg hadde faglærere som stilte opp på mail om det var noe.

Jeg er ingen "praktstudent", og benytter meg konsekvent av skippertaksprinsippet. Dvs at jeg f.eks i stedet for å studere 2 timer hver dag, kan sitte 10 timer i strekk på lørdagen. Til og med denne metoden, har fungert utmerket.

Etter å ha tatt såpass mange studiepoeng på egen hånd, er egentlig savnet etter å sitte på forelesninger stort. Med dyktige forelesere har man ekstremt mye igjen for det, men det går fint på egen hånd også.

Personlig har jeg heller ikke merket noen stor forskjell mellom emner på bachelor- og masternivå. De er omtrent like enkle/vanskelig å studere på egen hånd. Dette kan selvfølgelig ha en sammenheng med at jeg hadde noen huller da jeg satte i gang som måtte fylles underveis.

Kort sagt, så er min oppfordring å bare kjøre i gang med studiene. Tror ikke det blir noe problem for deg. :) Om man har muligheten, vil jeg likevel anbefale å få med seg forelesninger.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar