Matte "er gøy"

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

3.14*r/2

Mattematikk kan være både gøy og kjederlig. Det er gøy når man fårstår det. Og kjederlig når man ikke skjønner en dritt av det læreren sier. Men gå hjem, snakk med de nermeste. Alle har hatt mattematikk, alle har sliti med det, alle har syntes det er gøy. Så vis litt respect til mattematikk og gjør noe om du ikke skjønner. Mattematikk er noe som alle trenger! Kanskje ikke i jobb, men for å ikke stå med kalkulator i butikken. :lol:

Hilsen Ivrig mattegutt
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Hei.

Leste gjennom innleggene. Forsvaret av matematikken er godt fremlagt.. men trenger man faktisk å forsvare at man har en interesse eller en hobby?
Visse mennesker i dagens samfunn som ikke har gjennomgått en modningsprosess tror at interesser og skolefag er uforenelige.

Når slike mennesker kommer med uttalelser om at de synes at det er morsomt å se 'nerdene prate om matematikk' betyr det at de er misunnelige eller at de ønsker å provosere oss.
Det klarte de virker det som. De provoserte og alle skrev fine innlegg om hvor viktig matematikk er i dagens samfunn.

Mennesker med slike bombastiske holdninger endrer aldri mening. Er det da lurt å si noe i det hele tatt?

Har selv hørt slike uttalelser som 'du får aldri bruk for matematikk' eller lignende. Pleier alltid å ha en enkel svar:
'Matematikk er kunst. Jeg lærer matematikk for kunstens skyld, ikke for anvendligheten'.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg innrømmer å ha blitt veldig provosert av to innlegg her. Et delvis personlig, og ett direkte personlig. Egentlig burde jeg vel holdt kjeft da ting jeg tar personlig ofte ender i å si ting jeg angrer på. Ellers, en har rett til å si det en mener. Om det hjelper? Mest trolig ikke.
Gjest

Uten matematikk så kan vel de enkleste prosjekter slik som å regne ut spenningsfallet over et potensiometer, logge og beregne resultater fra en måling, eller regne ut den totale kostnaden av et lån bli vanskelig.

Kan ikke si at noe av pensumet i matematikken jeg har vert borti er unødvendig. Tom ting som fourier-rekker er en viktig del av hverdagen, det er grunnlaget for dagens MP3 spillere og lydteknikk. For ikke å snakke om overføringsteknologi over telefonlinjer (ADSL), noe som bygger på matematikk jeg ikke kjenner til, det handler om faseforskyvning og en masse digg jeg håper å lære på sikt :)
Kummi90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 02/07-2005 11:47

hmmm....Matte er det viktigste faget paa skolen. Og til de som sier at man ikke har bruk for det: MAN HAR DET!! Hvis du vil bli noe her i livet og satse paaaa studere for eksempel, saa maa du kunne matte for aa besta eksamen osv...

Jeg begynner paa en skole i Singapore der jeg har hort at matte er det vanskeligste faget. for aa gjore det bra paa skolen maa jeg jo satse mye paa matte, fordi det er det vanskeligste faget.

Jeg syns norske skoler er veldig daarlige, ihvertfall paa den skolen jeg gikk paa for jeg flytta hit. Laererne ga ut karakterene etter hvor gaatt de likte personen, det er ihvertfall noe av mitt inntrykk. F.eks engelsk laereren min ga ut muntlig karakterer paa basis av TO horinger gjennom hele aaret!!!! (Jeg snakka bare hoyt engelsk to ganger i lopet av 9. klasse) Dette hadde ikkeno med topic aa gjore men jeg tok det opp for det...
Gjest

Viss du sjølv bevisst unngår å verta høyrt, så har du litt av skulda sjølv også. På den andre sida: Viss læraren unngår å høyra deg, så er saken annleis.
Kummi90
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 02/07-2005 11:47

Jeg mener at vi leste paa tur. Resten av tida gjorde vi bare oppgaver eller skrev gramatikk regler. Helt uakseptabelt spor du meg!! Naar jeg sier at jeg ble hort to ganger saa mener jeg at han det ble bare min tur aalese to ganger (alle andre leste ogsaa to ganger)

Norske laerere har ofte et uproffesjonelt forhold til eleven ved at vedkommede enten ikke liker eleven og ignorerer han/henne, eller ved at eleven blir favorittisert... Det finnes og selvsagt gode laerere i Norge og:) (Haaper jeg :wink: )
STCAB
Noether
Noether
Innlegg: 49
Registrert: 01/02-2005 23:45
Sted: Stavanger

Engelsk læreren min hadde et eller annet imot meg, bare fordi hun og alle andre i klassen visste at jeg var mer erfaren i engelsk en henne. :evil:
Hadde liten respekt for henne, og tok dermed noen av oppgaven ikke seriøst.
Men på prøver så fikk jeg jo bare bra. Fikk bedre eksamens karakter enn standpunkts-karakter i engelsk.
Ja... nei... hæ?
Jaudda

Det er gøy å se hvordan folk som inkluderer matematikk i studiene sine med en gang blir stempla som nerder uten sosialt liv. Disse påstandene kommer selvfølgelig fra folk som ikke ser det interessante i faget, evt. sliter med matematikken.

Selv går jeg på byggeingeniør studiet, finner det interessant, men har store problemer med vektoralgebra emnet. Matte er ikke noe som faller meg naturlig å forstå, jeg sliter stort med det, men er likevel engasjert nok til å prøve å få det til etter beste evne.

Dette forumet har hjulpet meg gjennom 3MX eksamenen min, og har fått mer utav dette enn å nipugge for meg selv. Jeg har selv hatt innstillingen om at matte er teit, kjedelig osv. helt til jeg bestemte meg for å ta forkurs for ingeniørutdanning, etter ett år på universitetet med humanistiske emner. Har full forståelse for de som vil velge bort matematikk på vgs, for det gjorde jeg selv.

Men å skrive et meningsløst og hetsende innlegg på et forum ser jeg egentlig ikke helt poenget i :wink:
eeiirriinn
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 08/01-2005 19:03
Sted: norge
Kontakt:

Nesten alt i verden og naturen er jo bygget på matematikk. Kanskje du synes det er ubrukelig, men samfunnet ville gått under hvis vi ikke hadde matematikken.
den som vet hva den ikke vet, vet mer enn den som tror den vet....
Gjest

Jeg har selv begynt å interessere meg mer og mer for mattematikk etter jeg begynte på fagskolen. Når vi får oppgaver som inkluderer regning, blir oppgaven plutselig mye mer givende, føler jeg. Det er nok sikkert mangen her inne som går på ingeniørskolen, eller er ferdig med skolen.

Hvordan oppfattet dere matteundervisningen her? jeg så på timeplanen for skolen jeg tenkte å gå på at de hadde satt opp kulkulus, for senere å fortsette på matematikk 1, og 2. Hvor vanskelig er det egentlig? Det går så mye snakk om den forferdelige matten på ingeniørskoler osv.

Skolen jeg har tenkt meg på er toårig mekatronikk. Går ut fra at vi må lære en del om boolsk algebra og. Jeg fikk 6 i matte 1MY, og holder på med 2MX nå, men jeg jobbet ganske mye for den sekseren.har egentlig aldri vært veldig flink til faktorisering, algebra og mer avanserte likninger.
Med andre ord, har mer anlegg for praktisk relaterte oppgaver, enn de mer abstrakte.

fint om noen har noen synspunkter her
Jappegaura
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/10-2005 21:52
Sted: Troms

Man kommer letter inn på vidregående hvis man er god i matte.
Og så kan man utdanne seg til noe anet etter på! :)
ﺕ•••Jappegaura•••ﺕ
Man kan velge sine venner, men kan kan ikke velge seg selv...
Benenzo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 30/10-2005 21:59
Sted: Vestnes

Jeg joinet dette forumet for egentlig å forene skolearbeidet og delvis fridtiden. Jeg går nå på forkurs for ingeniør, og skal begynne på bygg ingeniør.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg ikke en kløpper i matematikk, og jeg kan faktisk kjenne meg igjen i mange av uttalelsene "matte suger". Grunnen til dette var at jeg rett og slett ikke forstod det. Jeg har egentlig ikke hatt noen særlig bra karakter før i matematikk, men noe som er så veldig greit med matte er at det er et ferdighetsfag. Altså det er lett å bli god om du bruker nok tid på oppgaver og gjør noe for å få en bra karakter.
Matte er ikke et fag der du kan resonere deg frem til løsningen i likhet med mer litterære fag som engelsk og norsk.
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley
Innlegg: 70
Registrert: 07/11-2005 18:18

Hmm tror ikke at du lever helt i samme samfunn som vi gjør, ble du født i en gruve eller noe slikt?

For det første er mattematikk og språklige fag de aller viktigste fagene på skolen. Matte trenger du i stort sett ALLE yrkene du kan få(til og med bønder), og språk trenger du likeså(untatt bønder). Bare du har lyst til å stifte familie trenger du språk, og skal du kunne holde styr på økonomien som skal gjøre at familien overlever trenger du mattematikk. Mattematikk er i tillegg bygd opp etter verden, dvs samt med naturfag og matematikk kan du i basis forstå allt rundt deg, forstå hvor en komet vil lande om du vet farten, posisjon og dempelse inne i atmosfæren. Dette er VELDIG nyttige ting for at menneskeheten skal overleve. Forskere har også anslått at matematikk var det første som gjorde sapiens (intellegent) :wink:
:shock:
saivert
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 15/11-2005 17:02
Sted: Drammen
Kontakt:

Matte er gøy. Det synes jeg, men allikevel har jeg store konsentrasjonsproblemer. Jeg klarer ikke forstå veldig mange ting. Jeg vet man bare skal regne og regne til det sitter, men når man ikke forstår hvordan man skal regne det så er det ikke lett. Jeg sliter veldig med dette.
Sliter med matte; hva har dere forstått som ikke jeg har forstått?
Svar