![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.tv2nyhetene.no/magasinet/article2769033.ece
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg er klar over det, siden ett par her inne gjør det. Men det er jo allikevel mer på eget initiativ. Nå virker det (For meg ihvertfall) som skolene selv er villig til å ta initiativ til å lage programmer og kontakter for å tilby det til de flinkeste elevene, samt at de driver med tilleggsutdanning av lærere for å kunne hjelpe disse elevene. Jeg synes nå ihvertfall det er ett bra steg I forhold til at noen få ildsjeler selv tar initiativ til å lage slike avtaler og må klare seg selv.FredrikM skrev:Knapt.
Å la noen elever ta universitetsstudier sammen med videregående, er ikke noe stort steg. (det fins flere eksempler på personer som gjør dette allerede)
Akkurat dette synes jeg er et av de største problemene med norsk vgs. I min mening burde vi innføre såkalt Advanced Placement, som praktiseres i Amerika. Dvs. at man kan ta en spesiell prøve, og om man består den kan man hoppe over et år med f.eks. matematikk. Da ville vi sikkert sett en del andreklassinger i R2 osv.plutarco skrev:Mange flinke elever trenger ikke å jobbe for å få 6 i matematikk på VGS. Når de avanserer til universitetsnivå (master eller phd.) møter de veggen siden de aldri har vært nødt til å jobbe for toppkarakterene.
Regner med hun ikke kunne derivere i 1. klasse på barneskolen, så noe nytte har hun nok hatt. Som jeg anerkjenner i første avsnitt så kunne hun sikkert vært bedre hjelp av systemet vært enda flinkere. Det jeg dog lurer på er hvor mange svake elever som litt direkte sagt tjener på at hun blir hindret (indirekte etter min mening) av systemet. Jeg blir ikke overrasket hvis det er flere enn en.Karl_Erik skrev:Marte er en eksepsjonelt flink elev som mest sannsynlig ikke har gjort det bra på grunn av skolesystemet, men på tross av det, og hadde det motsatte vært tilfellet hadde hun sikkert kunne gjøre det enda bedre.
Strengt tatt ikke. Det er mye viktigere å ta vare på de flinke elevene enn de dumme. De flinke elevene kan få toppjobber, være produktive mennesker, og finne opp nye løsninger som gjør det bedre for alle. De dumme elevene får i beste fall litt trøst med at de gjorde det bedre enn vanligvis, og ender opp på Rema uansett.Jeg blir ikke overrasket hvis det er flere enn en.
Hehehe. Elitistisk holdning, men helt klart en kjerne av sannhet til tross for ironien.FredrikM skrev:Strengt tatt ikke. Det er mye viktigere å ta vare på de flinke elevene enn de dumme. De flinke elevene kan få toppjobber, være produktive mennesker, og finne opp nye løsninger som gjør det bedre for alle. De dumme elevene får i beste fall litt trøst med at de gjorde det bedre enn vanligvis, og ender opp på Rema uansett.Jeg blir ikke overrasket hvis det er flere enn en.
Hva bør man da gjøre for å få dyp innsikt i matematikk? Ikke vår feil at matten her er temmelig lett i forhold til matten i andre land.plutarco skrev:Mange flinke elever trenger ikke å jobbe for å få 6 i matematikk på VGS. Når de avanserer til universitetsnivå (master eller phd.) møter de veggen siden de aldri har vært nødt til å jobbe for toppkarakterene.
Løsningen er å gjøre mattefaget på VGS til noe som ligner mer på konkurransespørsmålene i f.eks. abelkonkurransen der elevene faktisk er nødt til å tenke selv utover det som står i læreverkene.
Slik det er i dag er det nok mange som jobber på feil måte: dvs. at de blar seg frem til oppgavene på slutten av kapittelet, leser dem, og blar litt forsiktig fremover og finner en eller annen formel som gir dem rett svar. Så tror de at de har fått dyp innsikt, noe som er komplett feil.
Morsomt. Jeg prøvde ikke en gang å være ironisk. I Norge synes vi det er altfor viktig at "alle skal med" (Arbeiderpartiets slagord). Problemet er at det ikke er noe poeng i at "alle skal med". Det har ingen nytte whatsoever. Det som har nytte, er at så mange som mulig blir produktive mennesker og produserer velstand til seg selv og andre. Det er ingen vits i å hjelpe "dummingene" (ja, vet - sterkt uttrykk) i å få f.eks realfagkompetanse når de aldri kommer til å bli ingeniører uansett. Hjelper man de smarte, derimot, vil dette resultere i flere og bedre ingeniører, leger, etc.plutarco skrev:Hehehe. Elitistisk holdning, men helt klart en kjerne av sannhet til tross for ironien.
I likeverdets ånd skal vel alle tas like godt vare på. Sannheten er at kun de middelmådige blir tatt godt vare på i den norske skole, og- som jeg muligens har påpekt tidligere- er det disse som lykkes best på sikt.
Folk kan ta vare på seg selv.I likeverdets ånd skal vel alle tas like godt vare på.
Nei, det kan de ikke og det er her skoleverket kommer inn som skal forme oss til velfungerende innbyggere i samfunnet. Ved å ikke hjelpe "de dumme" skaper man et større skille mellom de som rasker til seg toppjobbene og de som leter et par hakk under i jobbhierarkiet. Dette er for det første ikke godt for næringslivet generelt. For det andre svikter vi en stor gruppe mennesker ved å ikke gi dem den fullverdige utdannelsen de har rettighet til som til en viss grad skal definerere dem som mennesker.Folk kan ta vare på seg selv.
På samme måte som IQ-skalaen er kontinuerlig, vil også skillet mellom de som får toppjobber og de som ikke får det være.Ved å ikke hjelpe "de dumme" skaper man et større skille mellom de som rasker til seg toppjobbene og de som leter et par hakk under i jobbhierarkiet
I fare for å bli misforstått, lister jeg opp de meningene jeg har framsatt så langt:For det andre svikter vi en stor gruppe mennesker ved å ikke gi dem den fullverdige utdannelsen de har rettighet til som til en viss grad skal definerere dem som mennesker.
Nettopp.Dette er ikke et spørsmål om å velge mellom "de smarte" og "de dumme", men heller å bruke mer ressurser på å gi de som behøver flere utfordringer muligheten til å få det.