Drømmer matte, som har hjulpet deg å løse et problem!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Chopin
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 13/09-2009 22:22

Hei!

Hvis dere står fast å sover på det? Har dere... fått møte problemet på en måte i drømmen.. og våknet opp og skjønt hvordan dere løser det? Jeg.. hadde en drøm hvor læreren kom bort til meg å skrev noe tall på et ark... tallene var bare random.. men da jeg sto opp så skjønte jeg at tallene var ikke svaret.. men det var mer hjernen min som sa.. nå kan du sette deg å gjøre oppgaven og du klarer det mest sannsynlig! Og det gjorde jeg... den var nok lett for dere, men vanskelig for meg.

Få høre deres!

Takk!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ja, har skjedd to-tre ganger tror jeg... Litt fresht ;)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Har aldri skjedd meg i alle fall ..
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Nei, men det hender jeg finner løsningen på et problem mens jeg ligger og venter på å sovne. Neste dag har jeg som regel glemt det, men når jeg setter meg ned for å løse det kommer jeg på at jeg faktisk har løst det og skriver ned løsningen. Ikke helt det samme som trådstarter, men fortsatt en rimelig god følelse.
magneam
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 17/01-2008 11:31

Jeg husker spesielt på den tiden hvor vi radreduserte hundrevis av matriser i lineær algebra, at jeg hadde intense drømmer om dette på natterstid. Våknet opp kjempesliten etter å ha radredusert en 3x3-matrise i søvne :)
Med andre ord, jeg vil tro at den logiske delen av hjernen har så redusert aktivitet mens du sover, at god problemløsning i søvne tilhører det sjeldne.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg drømmer av og til om lekser. Det er litt slitsomt. Spesielt i eksamensperioder tar jeg opp oppgaver i søvne. Jeg klarer ikke løse dem da. Det er litt plagsomt, for man får aldri "fri" fra oppgaveløsning. Ikke en gang når man sover :P

Men så viser forsking at folk som drømmer etter de har lært noe nytt lærer dette bedre en folk som ikke drømer etter å ha lært noe. Men jeg tror ikke det var betinget at man måtte drømme om temaet da. Interessant å tenke over uansett :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg drømte en gang at jeg fikk C på eksamen. Det fikk jeg ikke.

(i en periode leste jeg 2FY-boken på sengen før jeg la meg, og da pleide jeg å se kvadratrøtter svevende foran øynene før jeg sovnet)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg har enkelte ganger arbeidet med et problem i mange dager, uten å få det til, for så tilslutt å drømme løsningen. Kan da stå opp kl. 2 eller 3 om natten for bare å skrive ned løsningen. En deilig følelse jeg håper dere alle opplever en gang i blant.
Mvh
Kenneth
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Jeg drømmer noen gang om matematikk (eller kjemi for den saks skyld), men jeg har ikke opplevd å drømme en løsning. Løsningene kommer derimot ofte når jeg prøver å sovne..
Svar