Thinking Mathematically

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Tenker å skaffe meg/ønske meg til jul en bok om problemløsing. Læreren min anbefaler Thinking Mathematically av J. Mason, L. Burton. Har noen noen erfaring med denne boka? Er den bra? Hvordan er nivået?

Takk for svar.
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

Jeg er ikke kjent med boken du nevner, men har selv fått anbefalt George Pólyas "How to solve it".
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Jeg er heller ikke kjent med boken, men tenkte jeg skulle foreslå Zeitz' Art and Craft of Problem Solving, som også er en veldig bra bok du sikkert har hørt om før. Ellers kan jeg slenge meg på How to solve it,[/tex] som vel er for en klassiker å regne.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Jeg har denne som jeg kjøpte fordi det var billig. Den er ganske bra, og hjelper meg samle tankene når jeg ikke aner hvordan jeg skal angripe et problem. Har ikke lest hele, og har ikke noe å sammenligne den med, men du kan jo lese de første sidene på Amazon.

http://www.amazon.com/Solve-Mathematica ... 752&sr=1-3
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

For the record, det dukket nettopp opp en tråd om dette her:
http://mathoverflow.net/questions/10146 ... h-olympiad
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det går kanskje på det samme, men jeg vil nå gjerne spørre for min egen del;

skal jo ta runde 2 i Abelkonkurransen i januar. Runde 1 gikk veldig bra, men i runde 2 ser jeg det er helt andre typer oppgaver. Disse sliter jeg mye mer med. Noen som har noe bra lesestoff som kan forberede meg på denne typen oppgaver? Dette kan bli stygt hvis jeg ikke forbereder meg i det hele tatt.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Realist1 skrev:Det går kanskje på det samme, men jeg vil nå gjerne spørre for min egen del;

skal jo ta runde 2 i Abelkonkurransen i januar. Runde 1 gikk veldig bra, men i runde 2 ser jeg det er helt andre typer oppgaver. Disse sliter jeg mye mer med. Noen som har noe bra lesestoff som kan forberede meg på denne typen oppgaver? Dette kan bli stygt hvis jeg ikke forbereder meg i det hele tatt.
Linken over fra mathoverflow bør være ideell.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Mjo .. noe gratis lesestoff på nettet, kanskje?
Svar