Privatist i R1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
skolegutten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/01-2010 20:39

Jeg må bestå privatisteksamen i R1 Matte til våren, men fulgte lite med på skolen, da jeg hadde muligheten. Nå sitter jeg da igjen, uten noe opplegg, og vet at jeg trenger å bestå R1 matte, helst med litt margin. Å bestå er det viktigste.

Hvor starter jeg?
Hva trenger jeg å vite?
Oppgaver? Fagplan?
Er det mulig?


Jeg trenger bare å vite hvor jeg skal starte. Tusen hjertlig takk for ALL hjelp!
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

Jeg stod på samme sted som deg for et halvt år siden! Jeg begynte akkurat på VG3 (yrkesfaglig) og bestemte meg for å ta R1 matematikk til jul, og har begynt på R2 nå (som jeg skal gå opp til til våren). Det er absolutt mulig, men krever mye jobb.

Jeg fikk igjen karakteren i dag, og fikk en 4'er (meget, meget fornøyd). Som bakgrunn hadde jeg Y matte fra VG1, så hadde ikke hatt matte på en god stund. Å hoppe fra Y matte til R1 var ingen enkel sak, det var mange hull i kunnskapen. Men jeg var heldigvis meget motivert og har ikke hatt store problemer med matematikk før.

Det jeg gjorde var å systematisk gå gjennom hvert enkelt kapittel, gjøre test deg selv oppgaver i boken (Sigma R1) og noen ekstra oppgaver på ting jeg følte meg utrygg på. Før eksamen gjorde jeg et par eldre eksamener og kikket på løsningsforslagene etterpå. Jeg var veldig nervøs, både før og etter eksamen, men det gikk bra! Jeg har også brukt dette forumet og andre nettsteder. Lest mye ungdomsskolematematikk på nytt for å skjerpe forståelsen (blandt annet kvadratsetninger, geometri og sannsynlighet).

Sjekk ut eksamensoppgaver med løsningsforslag her:
http://www.eksamensoppgaver.org/losningsforslag/

Jeg skal ikke påstå at jeg har veldig god kompetanse i faget, men med tanke på den begrensede tiden jeg hadde på å ta nesten to års pensum med matematikk (siden jeg ikke hadde T matte fra før) på 4 måneder syntes jeg det gikk bra. Det har jeg forøvrig tatt samtidig som jeg tok fullt yrkesfaglig løp (Romteknologi) og kveldskurs for norsk, kjemi og historie. Med andre ord mye, mye jobb. Jeg måtte sitte hver eneste helg (og høstferien), men regner ikke med du har det så trangt med timer som jeg har hatt det.

Du klarer det garantert hvis du gidder det, du har jo et godt grunnlag siden du har hvert igjennom stoffet før. Selv om du kanskje føler at du ikke kan det nå, har du garantert snappet opp endel informasjon langs veien. Lykke til!
skolegutten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/01-2010 20:39

Gode råd:) Jeg jobber fulltid, så jeg har ganske begrenset tid, grunnet det. Men får vel bare investere i boka, og jobbe meg igjennom da. Kapittel for kaptittel.
anlif
Cayley
Cayley
Innlegg: 81
Registrert: 13/09-2009 14:47
Sted: Trondheim

Jepp, og bruk dette forumet :) Veldig mange kloke folk her som har hjulpet meg

alf
skolegutten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/01-2010 20:39

Noen som har noen R1 Notater på PC jeg kunne ha fått? Da det kan hjelpe meg å høyne forståelsen av emner jeg allerede ikke forstår :)

Og jeg lurer fremdeles på om hvor jeg kan finne ut hva jeg trenger å kunne, o.l :)

R1 tilsvarer 2MX ikke sant?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg anbefaler deg å laste ned Geogebra om du ikke allerede har. Det er et fantastisk flott grafisk verktøy, og flittig bruk vil gi deg god intuisjon i de geometriske emnene som dekker i R1.

www.geogebra.com
skolegutten
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 05/01-2010 20:39

Høres svært lovende ut, har også hørt mye bra om det fra før :) Innstalerer det til helga :)


Takk for anbefalingen!
Sievert
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 178
Registrert: 01/11-2009 12:03

Vil anbefale Sigma bøkene. Strålende å bruke. Spesielt med tanke på de "Test deg selv" oppgavene etter hvert kapittel der det står en fullstendig løsningsforslag bakerst. Presis fasit er det også ;)
Samt også mange fine eksempler. Lykke til!
Chopin
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 13/09-2009 22:22

Ikke kjøp Matematikk R1 av Aschehoug, de egner seg ikke for privatister! Funker sikkert fint på skolen.
Skal du ta opp fysikk. Kjøpt ERGO bøkene! Kjempe fine bøker :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Selv har jeg i sommerferien jobbet meg gjennom hele Sinus R1, mens på skolen bruker vi Aschaug bøkene.

Jeg foretrekker Sinus R1, men på noen områder utfyller de hverandre.

Aschaug har mer bevis og litt mer utfyllende vektoregninger.

Gå for Sinus R1, fantastisk bok for egenstudie :D

Sjekk opp læreplanen for R1, også sammenligner du dette med forskjellige videoer på

www.khanacademy.com Så får du det dobbelt inn.

www.mathDVD.com er også en veldig bra sammling av videoer.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

<se under> er den riktige lenken, og jeg anbefaler også denne siden for sitt mangfoldige innhold.
Sist redigert av espen180 den 07/01-2010 16:47, redigert 1 gang totalt.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

espen180 skrev:www.kahnacademy.org er den riktige lenken
Funket ikke så fint den heller.

Her:
http://www.khanacademy.org
Svar