Fibonacci

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg fant ut noe litt snedig som jeg tenkte jeg kunne dele med mine likesinnede mattetryner her på forumet. Vet ikke om det er allmen kunnskap fra før men jeg har ihvertfall ikke hørt om det og jeg synest det var såpast tøft at jeg måtte poste det. Det handler om hva ett ledd i fibonacci mangler for å være dobbelt så stort som det forrige leddet.

Fibonacci er 1-1-2-3-5-8-13-21-34-55-89-...
Her ser vi at det dobler seg fra 1 til 2, men 3 mangler (1) for å være dobbelt så stort som det forrige leddet som er 2. Så kommer 5 som og mangler (1) for å være dobbelt så stort som det forrige leddet som er 3, og neste ledd, 8, mangler (2) for å være dobbelt så stort som det forrige leddet, 5. Neste ledd er 13 som mangler (3) for å være dobbelt så stort som det forrige, og neste ledd, 21, mangler (5) for å være dobbelt så stort som det forrige leddet, 13. Det neste leddet i rekken er 34 som mangler (8) for å være dobbelt så stort som det forrige leddet, mens 55 som er det neste leddet mangler (13) for å være dobbelt så stort som 34 som var det forrige leddet. Osv.....

Vil tro du skjønner hva jeg vil fram til 8-)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Har hørt om det før faktisk. :)

Lastet ned noen matematikkfilmer på en eller annen torrentside, og der var det en professor som var spesielt glad i Fibonaccitallene, og han viste veldig mange forskjellige situasjoner der de dukket opp. Nesten litt mystisk!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Du snakker vell om Arthur Benjamin, har de videoene jeg og ^^

http://www.ted.com/talks/arthur_benjami ... magic.html

Han er en racer i hoderegning.

Har hørt om det før jeg og, men likevl interresant.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hehe, det var han der ja!
Fryktelig merkelig person. :P

Husker et av triksene han brukte i hoderegning.

[tex]\begin{array}{ccc|c}10\cdot10 &= &100& 0\\9\cdot 11 &= &99& -(1^2)\\8\cdot12 &= &96& -(2^2)\\7\cdot 13 &= &91&-(3^2)\\6\cdot 14 &= &84&-(4^2)\\ \vdots\end{array}[/tex]

10 ganget med 10 er det største tallet. Når du ganger sammen tallene som er 1 større og 1 mindre, 9 og 11, så er svaret 1[sup]2[/sup] mindre enn 10 ganget med 10, og sånn fortsetter det.

Man kan bruke det samme trikset med utgangspunkt i 20*20, 25*25 og 30*30 etc. Så hvis noen spør deg "Hva er 41*39?" så vet du at 40*40 = 1600, og da må svaret være 1600-(1[sup]2[/sup]), og derfor bli 1599!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

^stilig :D

Har faktisk sett han før jeg og med det hoderegningsgreiene. Prøvde å leite etter den videoen du snakket om, kan det stemme at den heter The Joy of Mathematics? Prøver å laste den ned no ihvertfall.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det siste trikset der husker jeg at jeg lærte på barneskolen. Dvs - med litt begrensninger. :)

Lærte at 25*25 = 20*30 + 25
55*55 = 60*50 + 25

Osv. At dette alltid gjaldt. Jeg syntes det var ganske fascinerende. :)
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

thmo:
Jess, joy of mathematics.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
deltaX
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 108
Registrert: 10/05-2006 17:25

Husker et av triksene han brukte i hoderegning.

[tex]\begin{array}{ccc|c}10\cdot10 &= &100& 0\\9\cdot 11 &= &99& -(1^2)\\8\cdot12 &= &96& -(2^2)\\7\cdot 13 &= &91&-(3^2)\\6\cdot 14 &= &84&-(4^2)\\ \vdots\end{array}[/tex]

10 ganget med 10 er det største tallet. Når du ganger sammen tallene som er 1 større og 1 mindre, 9 og 11, så er svaret 1[sup]2[/sup] mindre enn 10 ganget med 10, og sånn fortsetter det.
Dette kan enkelt visast utifrå konjugatsetninga:

[tex](a+b)(a-b) = a^2-b^2[/tex]

Til dømes:

[tex]6 * 14 = (10-4)(10+4) = 10^2 - 4^2 = 84[/tex]
Svar