Tips og råd ang. intensivkurs?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Innumerate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/04-2010 12:32

Hei,
jeg er en mann på 35 år som sliter med å få jobb pga. altfor smal og teoretisk utdanning (hovedfag innen teoretisk lingvistikk). Jeg ønsker nå å omskolere meg og har derfor søkt på ingeniørstudium (3-semesterordning) til høsten, men frykter at mine forkunnskaper innen matematikk er for svake til å henge med på studiet (hadde matematikk for siste gang i første klasse på videregående i 1992 og sto med et nødskrik).

Jeg har ellers god motivasjon, leser mye populærvitenskap og interesserer meg sterkt for vitenskaplig og logisk tenkning, men trenger et kraftig løft innen matematikk før juli. Har heller ikke råd til noen dyr privatundervisning. Hvis noen har noe å anbefale til noen i min situasjon, er jeg takknemlig for alt av tips eller råd.

BF
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Det jeg vil anbefale er å ha en strukturert arbeidsplan, hvor du jobber deg igjennom hvert delkapittel på x antall dager. Gjør masse oppgaver og hvis du sitter fast ikke gi opp, men søk hjelp på forumet. For det er ingenting som hjelper mer på forståelsen enn å ha en oppgave man har jobbet med veldig lenge som man får til.

Har du forresten tenkt over hva bok du skal bruke?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg ville gått løs på Tom Lindstrøms Kalkulus og arbeidet meg gjennom kapittel for kapittel. Nivået er ikke veldig langt over videregående matematikk. Matematikk er et modningsfag og egner seg dessverre ikke så veldig godt som intensivkurs vel å merke. Lindstrøms bok egner seg godt for autodidakter. Støter du på problemer og uklarheter får du høyst sannsynlig gode tips her på forumet relativt kjapt.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg kjenner noen som har vært i en lignende situasjon. Litt eldre menn som omskolerer seg. De brukte ett helt år på forkurs og slet fremdeles med matematikken vi hadde på ingeniørhøgskolen. Men, det virker til at noen tar matematikk lettere enn andre så her er det store variasjoner. Jeg vet heller ikke hvilken arbeidssituasjon du er i nå, men du må virkelig jobbe jevnt fram mot starten av intensivkurset i matematikk.

Jeg tror jeg vil gi ett annet tips enn plutarco. Jeg vil heller anbefale å få den grunnleggende matematikken til å sitte _skikkelig_ slik at det ikke er den som holder deg tilbake når intensivkurset begynner. Selvfølgelig så bør du også til en hvis grad prøve å sette deg inn i hva temaene er kurset omhandler, men veldig mange eldre jeg har jobbet sammen med i matematikk har virkelig hatt problemer fordi de ikke henger med på banale ting som enkel algebra slik som forenkling av brøk og utrykk, potensregler, eksponenter, enkel trigonometri etc. Men jo mer du får gjort på forhånd, jo bedre blir det. Den eneste måten å lære matte på er i bunn og grunn å gjøre oppgaver.

Når det er sagt, så ønsker jeg deg lykke til, og vi er ihvertfall her for å hjelpe deg om du sitter fast på noe :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Enig med Plutarco. Kalkulus er en utrolig god bok. Hvis du er motivert skal det gå bra å lese den, og den er ikke like 'masete' som mange videregåendebøker.
Innumerate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/04-2010 12:32

Takker for tips! :D Holder på og jobber meg gjennom "Grunnleggende Matematikk i skoleperspektiv" av Arne Hole, og henger brukbart med foreløpig (perfekt for slike som meg som helst skal ha det inn med teskje). Etter det tenkte jeg å starte med "Matematikk i praksis" av Tor Gulliksen. Legger "Kalkulus" til listen. Tar også gjerne imot tips om nettsider (i tillegg til denne) som forklarer det grunnleggende for matematiske analfabeter som meg som ønsker å gjøre noe med vårt handicap.

-BF
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hei Innumerate.
Nå er du på rett spor skal du se når det gjelder forberedelse.
Om du ønsker det kan jeg finne frem en matte-test som ble gitt til (meg)
1. klassinger på HiO Ingeniørutdanningen 1998, ved studiestart.

1.klassingene ble testet i elementære mattekunnskaper (gange dele brøk algebra derivasjon integrasjon trig. osv). Resultatet bestemte om du måtte delta på ekstramattekurs som bestod av en drøss med regneøvelsestimer og innleveringer som studentassistenter rettet. De arrangerte også regnehelger.
Testen ble også brukt til undersøkelse av 1.klassingenes mattenivå ved studiestart, og for å heve nivået.
Det ble også gjort statistikk på resultatene og det viste at størsteparten slet med elementære ting selv om det ikke var en overraskelse den gangen.
Innumerate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/04-2010 12:32

...og dermed var Kalkulus bestått. :D
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Det gikk relativt greit siden du ikke har kommet til orakeltjenesten her, eller?

Gratulerer ihvertfall så mye! Ingeniør neste, med mye mer interessant matematikk ;)

Med mindre alt matematikk er unnagjort?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Innumerate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/04-2010 12:32

Dinithion skrev:Ingeniør neste, med mye mer interessant matematikk ;)
Håper da virkelig det. Er hektet nå.. :D
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe, velkommen til klubben :D
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Gratulerer!

Fulgte du noen av tipsene du fikk i denne tråden, og har du noen ideer til andre i samme situasjon?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Innumerate
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 14/04-2010 12:32

FredrikM skrev:Fulgte du noen av tipsene du fikk i denne tråden, og har du noen ideer til andre i samme situasjon?
Jeg fulgte hovdesaklig Dinithions råd om "å få den grunnleggende matematikken til å sitte _skikkelig_ slik at det ikke er den som holder deg tilbake når intensivkurset begynner" og kan definitivt anbefale andre i samme situasjon å gjøre det samme.

"Grunnleggende Matematikk i skoleperspektiv" av Arne Hole er et godt utgangspunkt for den som vil starte fra null og ta det trinnvis derfra. Selv startet jeg på side 1 og jobbet meg gjennom alle oppgavene til og med kapittelet om funksjoner. Hadde også stort utbytte av å studere eksemplene nøye og ta mye notater på siden. Vil også anbefale å løse mest mulig ved regning (uten bruk av kalkulator), spesielt i starten. Spesielt når man jobber med funksjoner kan det å regne ut "y-verdiene" gjøre det langt mer åpenbart hvorfor grafen får den formen den får.

Ellers er det mengdetrening og atter mengdetrening som skal til. I så måte har jeg nok hatt det vesentlig lettere enn personer med forsørgeransvar og alt mulig annet som binder dem. De som vil gjøre som meg må være innstilt på å jobbe mye, men så lenge man har tid og motivasjon, er det absolutt overkommelig og ikke så rent lite morsomt. Hadde nok ikke holdt ut særlig lenge hvis jeg syns det var kjedelig.
sirins
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 284
Registrert: 28/01-2009 22:56

Grattis!

Godt gjort å skaffe deg motivasjon og fikse det på egenhånd. Respekt :D
Svar