Engelsk fremføring - Valgfritt emne

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skal ha en engelsk fremføring, og tenkte det hadde vært artig å ha om noe matemagisk.

Ikke være forvanskelig (VGS), interesant.

Eneste kravet er at jeg må ha en problemstilling. Noen som har noen gode ideèr ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Kanskje noe om fraktaler? Det blir i alle fall mange fine figurer du kan vise frem. :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Historien bak Fermats siste sats egner seg godt. Hadde selv et to timers vellykket foredrag om dette da jeg gikk på videregående.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Enig i at noe historisk bør tas opp, slik at det ikke blir bare teori. Jeg støtter forslaget om fermat.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

plutarco skrev:Historien bak Fermats siste sats egner seg godt. Hadde selv et to timers vellykket foredrag om dette da jeg gikk på videregående.
To timers foredrag på VGS?? Hvordan fikk du anledning til det, og hvordan reagerte elevene på dette?? :)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Realist1 skrev:
plutarco skrev:Historien bak Fermats siste sats egner seg godt. Hadde selv et to timers vellykket foredrag om dette da jeg gikk på videregående.
To timers foredrag på VGS?? Hvordan fikk du anledning til det, og hvordan reagerte elevene på dette?? :)
Tja, læreren kunne jo ikke bare avbryte foredraget før det var slutt. Det var for 3mx-klassen, så de fleste elevene var relativt interessert i emnet. Foredraget var for øvrig avslutningen på et tverrfaglig prosjekt (historie/matematikk) som alle måtte ha i løpet av tredjeklassen.
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

Fibonacci-tallene, kanskje?

Det er masse gøyale sammenhenger med de, de er godt kjent i populærkultur, og de forekommer "over alt". Kreves heller ikke særlig matematisk interesse for å finne hvertfall deler av foredraget interessant!

Hvis ikke høres fraktaler definitivt ut som en god idé det også, avhengig av lengden! : )
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Svar