Spare tid på eksamen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

Noen som har noen råd til hvordan spare mest mulig tid på en matte- / fysikkeksamen på høgskole-nivå eller generelt?

Har endel spørsmål nå på ting jeg lurer på dagan før eksamenstida:


1. Tenkte på et tips jeg fikk fra Markonan i fjor om å ikke kladde, men føre rett inn, en oppgave/deloppgave per omslagsark. Eventuelt krølle det sammen hvis ting går gæli. Men har jeg lov til det? Mener de pensjonerte som sitter vakt alltid presiserer at man skal skrive omslagsarket fullt ut.

2. Kommer også til å skrive med en penn med visklefunksjon. Men problemet der er at den er grønn. Er grønn penn godtatt nå for tida?

3. Tenkte også hvis jeg hadde dårlig med tid og måtte gjøre ting som f.eks bekrefte at jeg hadde funnet et maksimalpunkt. Kunne jeg gjort dette på kalkulatoren, skrivd at jeg hadde bekreftet det med grafen på kalkulatoren, men også skrivd at jeg ville ha sjekket det med andrederiverte hvis jeg hadde hatt tid. (Hadde akkurat en sær oppgave foran meg der en andrederivert minst ville ha tatt meg 20min til)
Ville det gitt mer uttelling enn om jeg bare hadde gått videre, uten å bekrefte?

4. Satt og gjorde noe partiell derivasjon for å finne kritiske punkter til en flate. Tror dere at jeg må skrive inn i besvarelsen premissene for hva som er topp, min og sadelpunkt
([tex]AC - {B^2} = D[/tex] der [tex]A = \frac{{{\delta ^2}}}{{\delta {x^2}}}...[/tex] og når [tex]A < 0[/tex] og [tex]D > 0 \Rightarrow [/tex] et relativt maksimum....)

Og hvordan kan jeg egentlig vite at jeg har et globalt eller lokalt kritisk punkt?

Takker for svar på forhånd og håper på noen kommer med noen lekre tips :)
2. år Prod. ingeniør
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

2. Kommer også til å skrive med en penn med visklefunksjon. Men problemet der er at den er grønn. Er grønn penn godtatt nå for tida?
Tvilsomt. På mine eksamener har vi fått utlevert et "regelark" med hvordan vi skal oppføre oss under en eksamen. Jeg tror pennen må være enten blå eller svart.
Men har jeg lov til det? Mener de pensjonerte som sitter vakt alltid presiserer at man skal skrive omslagsarket fullt ut.
Pensjonistene har ingenting med det å gjøre.
Ville det gitt mer uttelling enn om jeg bare hadde gått videre, uten å bekrefte?
Alt som viser at du forstår oppgaven og løsningsmetoden gir uttelling. Så om du ikke får tid til å regne ut, kan du raskt beskrive hvordan du ville gått fram og hva du ville gjort med løsningen.
Tror dere at jeg må skrive inn i besvarelsen premissene for hva som er topp, min og sadelpunkt
Dette er bare å gjenta det både du og sensor vet. Føring av en oppgave krever at du forklarer i hvert steg hvorfor du har lov til å gjøre akkurat det og det - det krever ikke nødvendigvis at du lister opp fakta.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Justin Sane skrev:1. Tenkte på et tips jeg fikk fra Markonan i fjor om å ikke kladde, men føre rett inn, en oppgave/deloppgave per omslagsark. Eventuelt krølle det sammen hvis ting går gæli. Men har jeg lov til det? Mener de pensjonerte som sitter vakt alltid presiserer at man skal skrive omslagsarket fullt ut.
Jeg tviler sterkt på at pensjonistene har noen myndighet over dette, og tror heller ikke eksamensvakter brenner nok for jobben sin til å klage over filleting som dette.
Justin Sane skrev:2. Kommer også til å skrive med en penn med visklefunksjon. Men problemet der er at den er grønn. Er grønn penn godtatt nå for tida?
På mine eksamener har det stort sett gått i gjennomslagspapir, og det eneste kravet har egentlig vært at pennen vi skriver med faktisk slår igjennom. Brukte en rimelig grønn penn på en eksamen i fjor uten noen problemer verken under eller etter eksamen, så tviler på at det skal være noe problem.
Justin Sane skrev:3. Tenkte også hvis jeg hadde dårlig med tid og måtte gjøre ting som f.eks bekrefte at jeg hadde funnet et maksimalpunkt. Kunne jeg gjort dette på kalkulatoren, skrivd at jeg hadde bekreftet det med grafen på kalkulatoren, men også skrivd at jeg ville ha sjekket det med andrederiverte hvis jeg hadde hatt tid. (Hadde akkurat en sær oppgave foran meg der en andrederivert minst ville ha tatt meg 20min til)
Ville det gitt mer uttelling enn om jeg bare hadde gått videre, uten å bekrefte?
Har du dårlig tid er det sjelden noe problem om du skriver "for å fullføre løsningen må vi gjøre de og de utregningene, og sjekke at svaret blir det og det for å konkludere med det og det". Om utregningene er tidkrevende men lette å utføre med instruksjonene du har skrevet ned burde det i prinsippet være likeverdig.
Justin Sane skrev:4. Satt og gjorde noe partiell derivasjon for å finne kritiske punkter til en flate. Tror dere at jeg må skrive inn i besvarelsen premissene for hva som er topp, min og sadelpunkt
([tex]AC - {B^2} = D[/tex] der [tex]A = \frac{{{\delta ^2}}}{{\delta {x^2}}}...[/tex] og når [tex]A < 0[/tex] og [tex]D > 0 \Rightarrow [/tex] et relativt maksimum....)
Neida, sensor vet dette minst like godt som deg. I ditt tilfelle hadde det vært nok å regne ut D og skrive noe sånt som "da D>0 har vi et relativt maksimum" - du trenger ikke skrive inn definisjonen av relativt maksiumum eller formulere teoremet du bruker eller lignende.
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

Karl_Erik skrev: På mine eksamener har det stort sett gått i gjennomslagspapir, og det eneste kravet har egentlig vært at pennen vi skriver med faktisk slår igjennom. Brukte en rimelig grønn penn på en eksamen i fjor uten noen problemer verken under eller etter eksamen, så tviler på at det skal være noe problem.
Auda, der minte du meg på no veldig viktig. Det er jo gjennomslagark. Da kan jo umulig penn med visklefunksjon være lov.
Da blir det nok blå bic, med stødig håndføring :roll:

Takker for svar!

Noen som har et svar på siste spm though?
2. år Prod. ingeniør
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Justin Sane skrev: Auda, der minte du meg på no veldig viktig. Det er jo gjennomslagark. Da kan jo umulig penn med visklefunksjon være lov.
Da blir det nok blå bic, med stødig håndføring :roll:
Hvorfor skulle ikke det være lov? Jeg bruker alltid blyant og visker hvis det blir galt - har aldri fått noe negativ tilbakemelding på det. Men hvis det står spesifisert at du må gjøre det sånn og sånn, da er det vel sånn da. ;)
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

tenkte på at når man viskler vekk, fjerner man bare det som står på det øverste arket, ikke kopien under. som man trenger om man skulle klage.

men kanskje man kan viskle bort blyant på kopien og...?
2. år Prod. ingeniør
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Justin Sane skrev:tenkte på at når man viskler vekk, fjerner man bare det som står på det øverste arket, ikke kopien under. som man trenger om man skulle klage.

men kanskje man kan viskle bort blyant på kopien og...?
Hvis du klager så har de som regel tatt vare på den besvarelsen helt til klagefristen går ut vil jeg tro. Jeg har aldri vært borti at noen har hatt behov for sin egen kopi av besvarelsen - til nå - og hvis det skulle skje så vil jeg tro grunnen vil være at de har rotet vekk besvarelsen, som jeg vil anse som lite sannsynlig.
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

ah, der tror jeg du fjerna 5kN fra skuldra mine :) . men forhører meg med skolen imorra for å være sikker

edit: sjekka regelverket og det var som du sa :)
Sist redigert av Justin Sane den 06/05-2010 22:58, redigert 1 gang totalt.
2. år Prod. ingeniør
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Tips fra en som har hatt mange eksamener og rettet endel eksamener o.l.

Først det som alle vet om:
- Skriv tydelig og klart.
- Før gjerne rett inn på innføringsarket.
- Bruk nye ark til en ny oppgave.

- skriver du feil, er det helt greit å stryke over det som er feil for så å fortsette.
- er det et helt avsnitt på 5-6 linjer som er feil så stryker man over med en linje eller et kryss. (Ikke bruk 5 minutter på å skravere hele siden svart)

- Gjør de enkleste oppgavene først.
- Viss du har lov å ha med lærebok ikke tro at du rekker å slå opp alt i boka. Lær deg de mest grunnleggende regnereglene.

Så noen ekstra tips
Skriv gjerne små setning under mellomrekningene for å forklare hva du gjør.
f.eks:
vil finne bunnpunkt.
løser for x
finner den deriverte.
Da forstår den som retter at du har tenkt rett viss du rekner feil.

Referer til hvilke teoremer du bruker, viss det ikke er en standard regneregel.
Man trenger altså ikke si at man bruker kjerneregel når man deriverer, men oppgi at man bruker skjæringssetningen eller middelverditeoremet viss du skal bevise noe.
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

Takk for tipsene, kommer nok godt med. :)

Fikk forresten vite at både de foreløpige versjonene av fysikk og matte A eksamene våre begge ble avslått av sensorene, pga at de rett og slett var for vanskelige. jeg har altfor slue lærere. kan ha noe med å gjøre at det gjennomsnittlig er over 50% stryk i faga her.
2. år Prod. ingeniør
Svar