PI er "feil"

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg kom over denne siden på [symbol:pi]-dagen, og ble egentlig litt småforelsket.

Basically en fyr (fysiker riktignok) mener pi er definert feil, og at den burde vært definert ved hjelp av radius, silk at alt annet i matematikken. Altså at

[tex]\pi = \frac{O}{r}[/tex]

Det gjør jo at alt faller litt mer på plass. 90 grader blir pi/4, 180 blir pi/2, alle integraler som går fra 0 til 2pi vil jo nødvendigvis gå til pi i stedenfor etc.

For ikke få forvirre, så definerer han [tex]\tau = 2\pi = \frac{O}{r}[/tex].

Så, for litt mer informasjon, http://tauday.com/

Interessant idé i det minste :)

Edit:
Og for dere som ikke orker å lese: http://www.youtube.com/watch?v=jG7vhMMXagQ
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Hehe, det er faktisk et ganske godt poeng!
2*pi dukker opp i så alt for mange sammenhenger. :)

Pi kommer vel fra de gamle grekerne, og de visste ikke hvor viktig det tallet ville bli utenfor geometrien, og hadde derfor ikke noen grunn til å endre på det.

Tror ikke han kommer så langt med forslaget sitt da. Går jo egentlig ganske greit å bruke 2*pi... er jo bare å skrive et 2 tall. :wink:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Markonan skrev: Tror ikke han kommer så langt med forslaget sitt da. Går jo egentlig ganske greit å bruke 2*pi... er jo bare å skrive et 2 tall. :wink:
Hehe, nei, ikke jeg heller. Jeg tror det er for mange matematikere der ute som er for glad i pi og som har vanskelig for å tenke nytt og anderledes.

Men, jeg synes ihvertfall at matematikk er et språk hvor alt bør være logisk og fornuftig bygget opp. Og ikke minst vakkert. Det mest logiske, fornuftige og vakre er å bruke omkrets/radius. Men det er nå bare min mening som ikke er inspirerende matematiker en gang ;P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Et av hovedargumentene hans er at 2*pi gjør det vanskeligere å lære, men til og med det er jeg uenig i. Det er ikke 2*pi vs tau som er det vanskelige.

Men som sagt: han har et poeng! Smekk til Aristoteles og Euler! :P

PS Det er vel 'aspirerende' du tenker på. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Markonan skrev: PS Det er vel 'aspirerende' du tenker på. :)
Hehe, begge deler faktisk, men det var aspirerende jeg tenkte da jeg skrev innlegget, ja :P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

:)

Følte jeg måtte påpeke det, men vil ikke fremstå som en arrogant 'know-it-all'. :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Jøss, akkurat det samme har slått meg når jeg har holdt på med trigonometri!

Men ser Eulers identitet like pen ut når det ikke er noen additativ enhet med i likningen?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Men ser Eulers identitet like pen ut når det ikke er noen additativ enhet med i likningen?
Tenker du på [tex]e^{i\pi}=-1[/tex]? Denne er bare et spesialtilfelle av den mer generelle [tex]e^{i\phi}=\cos \phi +i\sin \phi[/tex]. Dette gir f.eks at [tex]e^{2\pi}=e^\tau = 1[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Mhm, og i likningen [tex]e^{i \tau} = 1 [/tex] har vi kun e, sirkelkonstanten, den immaginære enheten og den multiplikative enheten 1 - ingen additativ enhet 0. Mange sier jo at mye av poenget med Eulers identitet er at den forbinder alle disse fem tallene.

Etter å ha lest The Tau Manifesto mener jeg imidlertid at [tex]e^{i \tau} = 1 [/tex] er penere enn [tex]e^{i \pi} + 1= 0 [/tex]. Eulers identitet oppnås ved å flytte -1 over til den andre siden og skifte fortegn etter å ha satt inn [tex]\tau[/tex] for x i

[tex]e^{ix} = \cos x + i \sin x[/tex]

mens med tau kommer oppnår du identiteten [tex]e^{i \tau} = 1 [/tex] uten en slik flytting.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Mange sier jo at mye av poenget med Eulers identitet er at den forbinder alle disse fem tallene.
Vel, det er populærmatematisk vås. Det stemmer at vi kan "forbinde" [tex]e,\pi,1[/tex] og [tex]0[/tex] ved Eulers identitet, men "ingen" matematikere tenker på den slik.

For det første: man tenker på den som [tex]e^{i\theta}=\cos \theta + i\sin \theta[/tex]. På denne måten forbinder man enhetssirkelen i det komplekse planet med eksponentialfunksjonen, og *dette* er det som virkelig er nyttig. Mange trigonometriske identiteter lar seg superlett bevise så snart man har denne identiteten. Som et eksempel:

Siden [tex]e^{i2\theta}=(e^{i\theta})^2[/tex] har vi at [tex]\cos 2\theta =cos^2 \theta -\sin^2 \theta[/tex] ved å sette realdelene på hver side like hverandre.

(i grunn kan man si at alle miraklene med kompleks analyse følger fra Eulers identitet på denne formen.)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Selvfølgelig. Man skiller jo mellom Eulers identitet, [tex]e^{i \pi} + 1 = 0[/tex] og Eulers formel, [tex]e^{i x} = +\cos x + i \sin x[/tex] (rett på meg om disse navnene er feil, er selvlært i komplekse tall og har da oversatt direkte fra de engelske navnene).

identiteten er eye-candy, mens det er den faktiske formelen som virkelig er matematisk interessant og kan anvendes til å bevise formler, etc, så vidt jeg har forstått.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

svinepels skrev:Selvfølgelig. Man skiller jo mellom Eulers identitet, [tex]e^{i \pi} + 1 = 0[/tex] og Eulers formel, [tex]e^{i x} = +\cos x + i \sin x[/tex] (rett på meg om disse navnene er feil, er selvlært i komplekse tall og har da oversatt direkte fra de engelske navnene).

identiteten er eye-candy, mens det er den faktiske formelen som virkelig er matematisk interessant og kan anvendes til å bevise formler, etc, så vidt jeg har forstått.
Nå skal jeg ikke gå helt off-topic i det denne tråden egentlig handler om, men foreleseren vår i Analyse II på NTNU har lagt ut et notat om akkurat dette her. Det kan kanskje være av interesse? Jeg syns det var godt skrevet og interessant i alle fall.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Man skiller jo mellom Eulers identitet,
Vel, den ene er en konsekvens av den andre ;)

(selv synes jeg en av de vakreste formlene er Cauchys integral-formel http://en.wikipedia.org/wiki/Cauchy's_integral_formula . Kompleks analyse er full av vakre formler og overraskelser.)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Det så absolutt pent ut, men tenker det ser enda penere ut om man faktisk vet hva det betyr :)
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Den sier kort og godt at om du vet integralet langs en lukket kurve i det komplekse planet, så vet du også alle funksjonsverdiene innenfor kurven.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar