Artig bilde

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Ville bare dele et artig bildet jeg fant.

for de som forstår litt elektronikk :)

Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Enda morsommere (imo):

Bilde


8-) 8-)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe. Men etter min erfaring, trengs ikke dioden for at det skal være en typisk samtale :P

Claude: Den der er en av mine favoritter fra xkcd. Den funker på så mange nivå :P
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Kan noen forklare vitsene?:D Skjønner ingen av dem:(
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Fibonacci92 skrev:Kan noen forklare vitsene?:D Skjønner ingen av dem:(
Ikke jeg heller, de er vanskeligere enn de fleste mattestykkene jeg har sett her inne. lol
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Fibonacci92 skrev:Kan noen forklare vitsene?:D Skjønner ingen av dem:(
I den siste vitsen er vel poenget at en bølgefunksjon assosiert med en kvantemekanisk partikkel er en kompleks funksjon i et Hilbertrom. Den fysiske tolkningen av en slik bølgefunksjon er at absoluttkvadratet, som ikke er annet enn funksjonen multiplisert med sin komplekskonjugerte, gir sannsynligheten (eller rettere sagt sannsynlighetstettheten) for at partikkelen befinner seg på et bestemt sted i posisjon- eller impulsrommet. (det kommer litt an på hvilke koordinater bølgefunksjonen er en funksjon av)
Sist redigert av Gustav den 01/06-2011 00:40, redigert 3 ganger totalt.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Skjønte den utrolig nok nå:)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Den første vitsen spiller på at en diode er et kretselement som kun tillater strøm i én bestemt retning.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bilde

On the other hand, Physicists like to say that physics is to math, as se x is to masturbation

:lol:
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Pauekn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/03-2011 10:12

Jeg lurer på om jeg har forstått bilde #2 korrekt (selv om min tolkning sannsynligvis er veldig forenklet)

Det eneste jeg fikk med meg var at fysikklæreren skulle multiplisere med et eller annet komplekst tall. Var vitsen i det bildet at komplekse tall har en "imaginær/tenkt" enhet, og at læreren sa That's right. Shit just got real.?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Pauekn skrev:Jeg lurer på om jeg har forstått bilde #2 korrekt (selv om min tolkning sannsynligvis er veldig forenklet)

Det eneste jeg fikk med meg var at fysikklæreren skulle multiplisere med et eller annet komplekst tall. Var vitsen i det bildet at komplekse tall har en "imaginær/tenkt" enhet, og at læreren sa That's right. Shit just got real.?
Prøvde å forklare den i mitt forrige innlegg, men helt konkret la [tex]\psi=a+ib[/tex] være bølgefunksjonen til en kvantemekansik partikkel. Den komplekskonjugerte er [tex]\psi^*=a-ib[/tex]. Multipliserer vi bølgefunksjonen med sin komplekskonjugerte får vi [tex]\psi\cdot \psi^*=(a+ib)(a-ib)=a^2+b^2\in \mathbb{R}[/tex], altså ender vi opp med et reellt tall.
anna_92
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 11/09-2007 18:41

Nebuchadnezzar skrev:Genial tegning
Haha :) Det er ganske bra med hvordan enkelte ser på andre :) Spesielt ser jeg den mellom kjemikerne og biologene, for det er stadig snakk om det på skolen der jeg går...

Edit: For å sitere biologilæreren som jeg også hadde i kjemi ifjor: "Jeg skjønner ikke hvorfor dere har valgt biologi når dere har kjemi, de fagene er jo så like hverandre. Alt er kjemi!" (det er sikkert ikke ordrett, det er jo en stund siden, men det var ganske likt det ihvertfall).
Pauekn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 26/03-2011 10:12

plutarco skrev: Prøvde å forklare den i mitt forrige innlegg, men helt konkret la [tex]\psi=a+ib[/tex] være bølgefunksjonen til en kvantemekansik partikkel. Den komplekskonjugerte er [tex]\psi^*=a-ib[/tex]. Multipliserer vi bølgefunksjonen med sin komplekskonjugerte får vi [tex]\psi\cdot \psi^*=(a+ib)(a-ib)=a^2+b^2\in \mathbb{R}[/tex], altså ender vi opp med et reellt tall.
Takk. Jeg forstod den nå!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Bilde

Selv klarte jeg bare 3 av disse
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
trapes
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 06/05-2011 10:32
Sted: Nord-Trøndelag

Ikke så lette gitt...
Men American Pie selvfølgelig. Wall-E også. Det er vel også en film som heter 127 hours?
Ds/dt er jo altså den derriverte av strekning og tid, altså fart altså Velocity eller noe sånt?[/tex]
NTNU
Svar